Grub3r Skrevet April 28, 2010 Rapporter Share Skrevet April 28, 2010 Hei, Det er slik at jeg har etter høsten/vinteren oppdaget at bilen har begynt å være vanskelig når den er kald. Har en 80 diesel golf 1. Når den har stått i ett døgn uten bruk i litt kaldt vær, vil den ikke starte ordentlig. Jeg gløder 2 ganger, vrir om nøkkelen, den starter, det går ca 5-6 sek og den går dårligere og etterhvert dør. Jeg starter en gang til, den starter og dør nesten umiddelbart. Jeg må gi gass forsiktig at jeg ikke ruser den, men øker tempoet slik at motoren får gått på høyere turtall, da kan jeg slippe gassen og bilen ikke dør. Jeg kjører ikke med det samme, for hvis jeg gjør det, vil bilen sprette og hoppe på lave gir(den er kald). Jeg venter slik at motoren får gått noen minutter, men i løpet av disse minuttene røyklegger jeg hele gaten. Den spytter ut mye hvit røyk. Jeg blir litt flau, det lukter litt ekkelt og folk reagerer. Men når bilen er varm, finnes det ikke røyk, den starter som en klokke og går helt fint. Det jeg har prøvd: Forrige sommer bytter oljefilteret og oljen(den er nå svart) brukte 10w-40 fra biltema. Jeg tror ikke motoren bruker mye olje. For 3 måneder siden byttet gløde-pluggene for 2 måned siden byttet diesel-filteretet Har noen her én idé for hva dette kan være? Feil olje? mvh Gr0b. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
royterje Skrevet April 28, 2010 Rapporter Share Skrevet April 28, 2010 minker det på vannet? kan være topp pakningen som er dorlig vist den bruker litt vann. eg ville byttet dieselfilteret først. men når du tar av filteret som er på nå, så tøm det i en isboks. se etter om det er vann eller diesel som komer ut. Siter golf2 syncro med 1,8 20v turbo. golf2 vr6 turbo bora 1,9tdi vw lt bilbergningsbil vw transporter tdi arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet April 28, 2010 Rapporter Share Skrevet April 28, 2010 Bil som røyker faktisk :) Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grub3r Skrevet Mai 3, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2010 minker det på vannet? kan være topp pakningen som er dorlig vist den bruker litt vann.eg ville byttet dieselfilteret først. men når du tar av filteret som er på nå, så tøm det i en isboks. se etter om det er vann eller diesel som komer ut. Hei, bruker litt vann ja, men ikke mye, men skulle ikke den ha røket hele tiden da? har skiftet filteret som stor i teksten over, så ikke noe vann der, hadde fylt tanken etter det, bilen røk like mye når den var kald. Andre forslag, feilinnstilt dieselpumpe? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grub3r Skrevet Mai 3, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2010 Bil som røyker faktisk :) Sånn er det å være en utlending... :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mai 3, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2010 Kan dieselpumpa stå litt feil? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
royterje Skrevet Mai 3, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2010 Hei, bruker litt vann ja, men ikke mye, men skulle ikke den ha røket hele tiden da? har skiftet filteret som stor i teksten over, så ikke noe vann der, hadde fylt tanken etter det, bilen røk like mye når den var kald. Andre forslag, feilinnstilt dieselpumpe? ja for 2 månder siden, byttet du filteret. mye kan skje på 2 månder. men røyk den like ille før du byttet filteret? var det vann i filteret når du byttet det? du kan i det minste tøme/drenere det filteret du har for 1 tank er ikke nok til og få bort vann vist det er snakk om mengder. det kan være dorlig topp pakning eller en sprikke i toppen. men når motoren er varm lukker sprekken seg og den slutter og ryke. kjør på med mye frostveske neste gang du etterfyller. så kan du kansje klare og kjenne et hint av forstveske i eksosen neste morgen. Siter golf2 syncro med 1,8 20v turbo. golf2 vr6 turbo bora 1,9tdi vw lt bilbergningsbil vw transporter tdi arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grub3r Skrevet Mai 4, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2010 Kan dieselpumpa stå litt feil? Hei, har ikke peiling hvordan en dieselpumpe fungerer, mulig den kan stå litt feil, men hvordan vet man slikt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grub3r Skrevet Mai 4, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2010 (endret) ja for 2 månder siden, byttet du filteret. mye kan skje på 2 månder. men røyk den like ille før du byttet filteret? var det vann i filteret når du byttet det? du kan i det minste tøme/drenere det filteret du har for 1 tank er ikke nok til og få bort vann vist det er snakk om mengder. det kan være dorlig topp pakning eller en sprikke i toppen. men når motoren er varm lukker sprekken seg og den slutter og ryke. kjør på med mye frostveske neste gang du etterfyller. så kan du kansje klare og kjenne et hint av forstveske i eksosen neste morgen. Ja, bilen hadde røket like mye før bytte av filteret. Det er derfor jeg byttet filteret, begynte faktisk med glødepluggene for å se om det hjalp men det gjorde det ikke, så tok jeg filteret. Det jeg kan bekrefte er at jeg har kjørt med lite diesel på bilen hele høsten, bruker bilen ca én gang i uken og da kan det være at det har samlet seg kondens/vann i tanken? Bilen går ganske bra når den først er blitt varm. Men om det er vann i tanken, vil jeg se dette tydelig når jeg tømmer filteret også? Skal prøve dette i helgen som kommer. en annen ting jeg kom på er at når jeg har motorvarmer på i en halvtimers tid starter bilen som normalt med en gang og går som en klokke uten å ryke... Endret Mai 4, 2010 av Grub3r Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.