Gå til innhold

Røyker som et dampskip.

Ranger emnet


Grub3r

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Det er slik at jeg har etter høsten/vinteren oppdaget at bilen har begynt å være vanskelig når den er kald.

 

Har en 80 diesel golf 1. Når den har stått i ett døgn uten bruk i litt kaldt vær, vil den ikke starte ordentlig.

 

Jeg gløder 2 ganger, vrir om nøkkelen, den starter, det går ca 5-6 sek og den går dårligere og etterhvert dør. Jeg starter en gang til, den starter og dør nesten umiddelbart. Jeg må gi gass forsiktig at jeg ikke ruser den, men øker tempoet slik at motoren får gått på høyere turtall, da kan jeg slippe gassen og bilen ikke dør.

 

Jeg kjører ikke med det samme, for hvis jeg gjør det, vil bilen sprette og hoppe på lave gir(den er kald).

 

Jeg venter slik at motoren får gått noen minutter, men i løpet av disse minuttene røyklegger jeg hele gaten. Den spytter ut mye hvit røyk. Jeg blir litt flau, det lukter litt ekkelt og folk reagerer.

 

Men når bilen er varm, finnes det ikke røyk, den starter som en klokke og går helt fint.

 

Det jeg har prøvd:

 

Forrige sommer bytter oljefilteret og oljen(den er nå svart) brukte 10w-40 fra biltema. Jeg tror ikke motoren bruker mye olje.

For 3 måneder siden byttet gløde-pluggene

for 2 måned siden byttet diesel-filteretet

 

 

Har noen her én idé for hva dette kan være? Feil olje?

 

 

mvh

Gr0b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minker det på vannet? kan være topp pakningen som er dorlig vist den bruker litt vann.

eg ville byttet dieselfilteret først. men når du tar av filteret som er på nå, så tøm det i en isboks. se etter om det er vann eller diesel som komer ut.

golf2 syncro med 1,8 20v turbo.

golf2 vr6 turbo

bora 1,9tdi

vw lt bilbergningsbil

vw transporter tdi arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minker det på vannet? kan være topp pakningen som er dorlig vist den bruker litt vann.

eg ville byttet dieselfilteret først. men når du tar av filteret som er på nå, så tøm det i en isboks. se etter om det er vann eller diesel som komer ut.

 

Hei,

 

bruker litt vann ja, men ikke mye, men skulle ikke den ha røket hele tiden da?

 

har skiftet filteret som stor i teksten over, så ikke noe vann der, hadde fylt tanken etter det, bilen røk like mye når den var kald.

 

Andre forslag, feilinnstilt dieselpumpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

bruker litt vann ja, men ikke mye, men skulle ikke den ha røket hele tiden da?

 

har skiftet filteret som stor i teksten over, så ikke noe vann der, hadde fylt tanken etter det, bilen røk like mye når den var kald.

 

Andre forslag, feilinnstilt dieselpumpe?

 

 

ja for 2 månder siden, byttet du filteret. mye kan skje på 2 månder. men røyk den like ille før du byttet filteret? var det vann i filteret når du byttet det?

du kan i det minste tøme/drenere det filteret du har for 1 tank er ikke nok til og få bort vann vist det er snakk om mengder.

 

det kan være dorlig topp pakning eller en sprikke i toppen. men når motoren er varm lukker sprekken seg og den slutter og ryke.

kjør på med mye frostveske neste gang du etterfyller. så kan du kansje klare og kjenne et hint av forstveske i eksosen neste morgen.

golf2 syncro med 1,8 20v turbo.

golf2 vr6 turbo

bora 1,9tdi

vw lt bilbergningsbil

vw transporter tdi arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja for 2 månder siden, byttet du filteret. mye kan skje på 2 månder. men røyk den like ille før du byttet filteret? var det vann i filteret når du byttet det?

du kan i det minste tøme/drenere det filteret du har for 1 tank er ikke nok til og få bort vann vist det er snakk om mengder.

 

det kan være dorlig topp pakning eller en sprikke i toppen. men når motoren er varm lukker sprekken seg og den slutter og ryke.

kjør på med mye frostveske neste gang du etterfyller. så kan du kansje klare og kjenne et hint av forstveske i eksosen neste morgen.

 

Ja, bilen hadde røket like mye før bytte av filteret. Det er derfor jeg byttet filteret, begynte faktisk med glødepluggene for å se om det hjalp men det gjorde det ikke, så tok jeg filteret. Det jeg kan bekrefte er at jeg har kjørt med lite diesel på bilen hele høsten, bruker bilen ca én gang i uken og da kan det være at det har samlet seg kondens/vann i tanken?

 

Bilen går ganske bra når den først er blitt varm.

 

Men om det er vann i tanken, vil jeg se dette tydelig når jeg tømmer filteret også? Skal prøve dette i helgen som kommer.

 

en annen ting jeg kom på er at når jeg har motorvarmer på i en halvtimers tid starter bilen som normalt med en gang og går som en klokke uten å ryke...

Endret av Grub3r
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår