Gå til innhold

Ventitltetninger, mazda 626, 1996, 1,8 ge

Ranger emnet


Davidsonno

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er det mulig å skifte ventiltetningene på en mazda 626, 1996, 1,8 GE UTEN å ta av toppen? (Har lest flere steder at ventiltetningene kan skiftes ved å koble til trykkluft for å slippe å ta av toppen, men..KAN dette gjøres på min type bil?)

 

Snakket med en på et verksted over telefon, og som igrunnen ikke hørtes ut som de var interesert i no jobb heller da men...han sa at dette ikke var mulig på min bil, og at toppen måtte av..pris 15-20 000,-. Det er jo mer enn hva bilen min er verdt. HMMM..

 

Noen som vet?

 

OM det er mulig å skifte ventilteningene, hva vil dette koste?

(Jeg har selve ventliteningene etter at bilen var på et verksted for kort tid tilbake og de kjøpte helt slipesett for å bruke innsugningsmanifoilspakningen i det settet..kr 2.500,- så jeg håper å kunne bruke disse ventilteningene)

 

I NEED HEEEELP:)

 

...dvs, mine naboer i nabolaget trenger denne hjelpen, som ryker fullstendig ned med blå-hvit røyk når jeg starter opp bilen, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er noen som kan svare for akkurat min biltype, så spør jeg (som den kløna jeg er) hvordan man normaltsett går frem for å skifte ventiltettingene punkt for punkt(altså uten å ta av toppen.

 

En annen ting jeg lurte på: Kan man bruke mineralolje på en bil som ellers har gått på helsyntetisk olje? Fant denne på biltema:

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Lavtrykende-motorolje-10W40/

 

og tenkte kanskje det kunne avhjelpe LITT inntil videre da bilen min ryker noe forjævlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se i manualen hvilke bokstaver og tall de foreskriver. Tema sin: Oppfyller følgende spesifikasjoner: API SL/CF, ACEA A2/B2. Jeg hadde en '89 Corolla GTi, den krevde knapt en E eller en F. For tre år siden mener jeg det sto SJ på biltema sin. Så verden går videre. :)

 

Det var du som fant ventilløftere til 12.000kr var det ikke? Her har jeg funnet noen som selger det du er ute etter:

http://www.reodors.no/index.php?main_page=product_info&products_id=185

VS1601.jpgVS160.jpg

 

Dog skal du finne ut på forhånd om du har såkalte nedsenkede ventilfjører. Jeg ser for meg at denne klemma ikke passer på moderne twincam'er. Muligens tar jeg veldig feil.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Nei, da husker du feil, det var ikke jeg som fant ventilløftere til 12.000.

 

Håper for all del jeg slipper å skifte de...

 

Derimot så spør jeg om noen vet OM DET GÅR ANN Å SKIFTE VENTILTETNINGENE PÅ MIN MAZDA UTEN Å TA AV SELVE TOPPEN.

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg MÅ forsøke å få gjort det så billig som mulig for jeg har innmari dårlig med cash for tiden, snufs, og har akkurat brukt 14.000,- på andre reprasjoner på bilen for under en mnd siden..

 

Jeg hadde vært veeeeldig takknemlig for tips og svar.

 

Noen som kan anbefale et verksted som er rimelig i OSLO området? Jeg HAR kjøpt selve ventiltettingene sammem med pakningssett når bilen var på rep for en mnd siden.

 

Kanskje det er noen nevenyttige her på forumet som kunne tatt på seg jobben?? (Osloområdet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg forsøkt det meste for å prøve å se om det hjalp med noen "luriumprodukter" for å få bilen til å ose blårøy så inni helvete:-)

 

Jeg har brukt OMEGA produkter:

 

907 engine flush tilsatt i oljen før jeg byttet til ny og skiftet filter.

917 pakningstetter

992 dyserens i bensinen

 

Ellers så har jeg hatt på Castrol GLX olje 15-40

 

Bilen går nå som ei kule..og ventiltikkingen forsvant også. Motoren går nå "nesten lydløst" i forhold til tidligere.

 

MEN...

 

Den ryker like mye..Det vil si: OSER!!!

 

Å lukeparkere når bilen er varm er greit, men å kumme seg ut av en trang lukeparkering når bilen er kald, det er omtrent umulig, fom man må kjøre litt frem og tilbake, for da ryker man fullstendig ned og ser ingen ting. Det går forsåvidt greit når man kan starte bilen å bare kjøre rett avgårde..med røykskyen bak seg:-)

 

Blårøyken slutter innen få minutter når motoren blir varm.

 

Ingen utvei utenom å skifte ventiltettingene?

 

Eller, KAN det være noe annet??

(Når man kjører med en sånn blå-sky etter seg, ødelegger man da katalysatoren fort eller har det ingen ting å si?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Det er fullt mulig å skifte ventiltetninger uten å ta av toppen, men siden det er en 16 ventiler, er det en smule trangt rundt fjærene. Derfor er det utrolig snedig å ha med en kompanjong til å stappe på plass låsene til fjærene.. Det er også litt knotete å få opp tetningene, siden det er trangt om plassen.

Å bruke trykkluft er heller ikke nødvendig, da man bare må passe på at stemplet står på topp. Selvfølgelig må man ikke bryte for mye når man skal ha av låsene, da ventilene går på skrå ned mot stemplet.

Edit:

Etter å ha utført dette på min Mazda 626 GF, må jeg komme med en liten advarsel. Det viser seg at spesielt utgaven med 2.0 liters motor, har en tendens til å pådra seg ovale sylindre etter et langt liv. Dette lar seg lite trolig reparere med annet enn oppborring av sylindrene. Honing og skifte av ringer er sannsynligvis bare en kortvarig reparasjon av problemet.

Uansett, jeg opplevde ihvertfall INGEN bedring ved å skifte ventil-tetninger. Når jeg tar ut pluggene ser jeg at det ligger olje oppe på stempeltoppene etter at bilen har stått en stund. Skal eksperimentere litt med diverse tilsetningsstoffer, og se om det kan bedre situasjonen noe. Kommer tilbake med en oppdatering.

Edit2:

Hadde en topp liggende å slenge, så jeg tenkte å prøve den også, siden alt tydet på at det var noe galt i toppen. Men det ga heller dårlig resultat, så det er uten tvil sylindrene det er noe galt med. Dette er noe snodig, da både jeg som selv er mekaniker, og flere av mine kompanjonger var 99% sikre på at det var noe galt i toppen. Tydeligvis klarer ringene å tette når den blir varm, men så fort den har stått og blitt kald, bruker den hinsides mye olje. Ingen annen utvei enn å skifte motor. Kjøper meg derfor en billig motor til en GE og stapper nedi.

Moralen må bli som følger: Hvis det ryker noe sinnsykt av en Mazda med FP eller FS motor, så er det lite sannsynlig at det er ventiltetningene.

Endret av Magsell
Ny info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår