northersun Skrevet April 30, 2010 Rapporter Share Skrevet April 30, 2010 Hei, jeg er en eier av en 1997 modell Ford Escort (1,6 Zetec motor)CLX. I det siste har temperaturmåleren gått over den normaledriftstemperaturen som var midt på temperaturskalaen. Når jeg kjører på landeveien, så holder temperatur seg litt over normalverdien. Men med en gang jeg kjører mellom 1-50 km/t, altså i f. eks kø-kjøring, så begynner den å nærme seg den røde MAX grensen, noen ganger kommer den dit og da stopper jeg selvgølgelig for å kjøle den ned. Jeg har dog bestillt en time på tirsdagen som kommer hos Ford Stamsaas i fredrikstad. Men om jeg kunne ha funnet ut feilen og fikset det selv, eller bare funnet problemet uten å måtte ta en sjekk fra ford som kommer på 1200kr alene så hadde det vært en utrolig lettelse for en student som ikke har allverden av penger å rutte med :) Videre informasjon som kan være behjelpelig er da: - Det kan hende det er føleren til temperaturmåleren som er defekt, noe som gjør at kjøleviften ikke slår seg på når det blir varmt. Da lurer jeg på hvor da evt. hvor denne føleren sitter og hvordan jeg da skal gå fram ihht om jeg må til verksted eller om det kan byttes selv. Hvordan kan jeg sjekke om det er føleren som er feil? Det jeg kan gjøre er å få motoren varm, for så å lokke opp motorlokket for å se om viften er på. "kjøleviften er ikke på idet jeg starter bilen, men sånn var det også på en 92 ford escort og en 95 mitsubishi galant og de har ikke noe temperaturproblemer så det kan jo ikke være det?" - Vannpumpa kan ha tatt kvelden? Er det mulig å sjekke dette på noe vis? Når motoren er varm og jeg tar å skrur opp kjølevæskekorken så kommer det meste av kjølevæsken til beholderen, og når jeg kjører igjen så har væsken sunket til normalt igjen, vil det si at vannpumpa ikke er defekt? For det er vel den som fordeler kjølevesken i bilen? - Bytting av kjøleveske? Har dette noe å si om kjølevesken er gammel? Jeg har bra kjøleveskenivå, men jeghar ikke testet om den er i god stand. Tar jeg ikke helt feil kan jeg sjekke dette ved å bruke et multimeter innstillt på DC volt (20v) og ta plusspolen på multimeteret til jord, og den negative til selve væsken. En verdi på 0.01-0.05 V er god, og en verdi på 0.07 og over vil si at vesken er dårlig til å kjøle? Har ikke fått testet dette enda fordi jeg ikke har multimetertilgjengelig. - Noe annet som kan være feil? Hjelp og forslag, bilder, eller hva som helst som kan være til hjelp taes med takk! Håper denne threaden har nok grobunn til at dere kan "feilsøke" i den forstand at jeg kan gjøre noe med det:D Igjen, tusen takk for all hjelp! Mvh Arnold Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet April 30, 2010 Rapporter Share Skrevet April 30, 2010 Har du sjekket berre ekspansjonstanken, eller har du sjekket radiatoren og? Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
northersun Skrevet April 30, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 30, 2010 Sjekket bare ekspansjonstanken, ikke radiatoren. Videre har jeg sjekket at selve kjølevifta fungerer, for jeg koblet den direkte til batteriet. Jeg fant også ut ved hjelp av et multimeter at ledningen til vifta hadde 0v både når bilen var av og på. Er det da føleren som må byttes eller temperatur måleren som må byttes? Jeg har imidlertid kommet frem til en midlertidig løsning. Ved å kjøre motorvarmen (AC) på max varme, får jeg normal driftstemperatur både i køkjøring og generellt. Så har "tid" til å finne problemet uten at det går utover motoren eller bilen. Noen andre som kanskje vet hva som kan være feil? Noe spesifikt som må byttes for å få kretsen til å fungere? Viften skal jo ikke være på hele tiden det er jo en føler som bestemmer, må jeg bytte denne evt.? Og er det føleren som er koblet til radiatoren? Eller er den nærme motoren? Hjelp taes imot med takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet April 30, 2010 Rapporter Share Skrevet April 30, 2010 Sjekk kjølevæskenivået på radiatoren. Er det bra, so sjekk termostaten. Den skal vel åpne på rundt 88 grader Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.