Gå til innhold

Pussing

Ranger emnet


Karlzen

Anbefalte innlegg

Heisann, har store planer for min lille Tigra, for øyeblikket og sikter til å hellakkere bilen...

Har lakkerings pris, men ingen her i grenland som er villige til å ta pussejobben, så jeg lurer rett og slett på å gjøre detta sjøl..

 

Så er det noen som kan forklare meg hvordan jeg setter i gang med detta? så jeg ikke gjør noen grove feil :P

1997 MB C200 - 1998 Opel Tigra 1,4 16v - 2000 Opel Vectra B stv 2,0 16v - 1997 Opel Vectra B stv 1,8 16v - 1994 Opel Vectra A 2,0i - 1995 Opel Vectra A 2,0i - 1987 BMW e30 320 - 1990 VW golf mk2 gti - 1986 VW golf 1.3 - 1982 Opel corsa 1,6 gsi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grunding zalovask etterfulgt av en del timer med en god eksentersliper med korning 80-120 + hånsliping der du ikke kommer til med maskinen. Er ikke så mye vanskeligere. Jeg ville slipt opp til 240 grit før primer, så overalt hvor det ikke skal sparkles må du gå stigen: 80-120-150-180-240. Du kan eventuelt hoppe over 80 og 150, men du ender bare opp med å bruke lenger tid med de andre. Du kan sparkle på 80/120 grit og slipe opp til 240 etterpå.

 

Bruk maske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gidder så matter du hele bilen med 1000 papir. Til finere korning til blankere og mer strøkent lakkeringsresultat. Men greiest å matte med 600 til 800 korning, da det går litt raskere. Resultatet blir uansett strøkent. Åsså pusser du for hånd og bruker en svamp og har på vann samtidig som du pusser.

Jobb systematisk og puss ferdig en og en karosseridel. Vask ferdig-mattede områder med vasketynner og ei myk fille.

 

Eventuelle bulker og rust fjernes og sparkles. Pusses til med 180, 240 og til slutt med 600 papir. Og oppå sparkelen bruker du f.eks Hagmans stålplast på sprayboks, og pusser finishen med 600 til 800 papir. Da får du ikke sparkelroser etter lakkering, og overgangen til den mattede flaten rundt blir helt smooooth...

 

Vær litt nøye med hva du bruker av produkter. Ta med tombokser og slikt til lakkerern og fortell hva du har brukt.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gidder så matter du hele bilen med 1000 papir. Til finere korning til blankere og mer strøkent lakkeringsresultat. Men greiest å matte med 600 til 800 korning, da det går litt raskere. Resultatet blir uansett strøkent. Åsså pusser du for hånd og bruker en svamp og har på vann samtidig som du pusser.

Jobb systematisk og puss ferdig en og en karosseridel. Vask ferdig-mattede områder med vasketynner og ei myk fille.

 

Eventuelle bulker og rust fjernes og sparkles. Pusses til med 180, 240 og til slutt med 600 papir. Og oppå sparkelen bruker du f.eks Hagmans stålplast på sprayboks, og pusser finishen med 600 til 800 papir. Da får du ikke sparkelroser etter lakkering, og overgangen til den mattede flaten rundt blir helt smooooth...

 

Vær litt nøye med hva du bruker av produkter. Ta med tombokser og slikt til lakkerern og fortell hva du har brukt.

 

Interessant. Her får du to lett motstidende svar. Siden jeg kun baserer meg på 3 års erfaring med hobbylakkering, lurer jeg litt på hvorfor du foreslår å starte med 1000 korning, grandisjohn? Jeg antok at det kom til å være en del rust på en 12 år gammel Tigra, og av en eller annen grunn regna jeg også med at Karlzen hadde planer om å bytte farge. Veit ikke hvorfor..

 

Hvis lakken stort sett er i god stand og du skal lakkere på nytt med samme farge, kan du til og med klare deg uten maskiner og papir. Scotch-pads med eller uten såpevann holder lenge som feste til ny lakk av samme farge.

 

Men hvis du skal bytte farge, legger du ny primer over hele bilen også. Denne må ha en gripeflate og primeren jeg bruker sitter best på korning 240 eller mindre. Her er det sikkert forskjeller, men generelt bør du ikke gå høyere enn 240 før primer. Primeren skal jo gjerne også slipes, og den våtsliper jeg med 800 (selv om databladet sier 600).

 

Mange stiller spørsmål om lakkering, få stiller spørsmål om sliping. Etterhvert har jeg lært at sliping er en vel så stor kunst som lakkering. Det er like viktig med godt lys og rett arbeidsmetode som med lakkering, men den store forskjellen ligger i at ikke øya er gode nok verktøy for å vurdere resultatet. Bruk henda uten hansker og kjenn etter allerede etter sliping av sparkel! Hvis du kan lukke øya og ikke merke hvor sparkelflekken stopper er det bra nok. Alt annet vil synes. Det er lett å glemme hvor tynne sprøytestrøk er, og primer kan slipes til å skjule sliperiper fra 240-korning, men ikke andre ujevnheter, og lakken bare forstørrer dem.

 

Take.your.time!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir jo bare antakelser når man svarer på slikt uten å ha sett bilen. Og jeg antar altså motsatt, altså at utgangspunktet er ganske rustfritt og pent, siden bilen er såpass ny som en 98 mod.

Derfor forstår jeg ikke helt poenget med å gå på med eksentersliper og grov korning. Finnes nok av amatør-pussede biler der nettopp dette er blitt gjort. Resultatet blir ofte mislykket, med svært "urolige" flater som sluttresultat. Derfor sverger jeg til håndpuss og vann, og bruker ikke grovere korning enn 600 der det er absolutt nødvendig (på rustflekker som må sparkles). Dessuten finnes ikke bedre rustbeskyttelse en den originale grunninga og lakk, særlig på en bil som ikke er eldre en 12 år.

 

Når det gjelder primer, så bruker man selvsagt en 2K (helst Epoxy). Da er det herder i den, og hefter derfor mer en godt nok på flater som er mattet med fint papir.

Men er utgangspunktet fint fra før, så det hovedsaklig bare er å matte, så er det ingen god grunn til å legge på grunning/primer. Bare lakke rett på etter matting med 800 papir og vann. Om bilen bør helgrunnes avhenger altså helt av utgangspunktet og hvor mye som må flekkes.

 

Fooresten starter jeg ikke pussinga med 1000 papir, men avslutter (hvis jeg gidder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er vi egentlig enige, vi bare antok forskjellige utgangspunkt :-) At 2K primer hefter på 1000k når cellulose primer må ha det grovere var en forskjell jeg ikke var klar over. Cheers!

 

Cellulose primer? Var ikke det noe man brukte på 1930 tallet..:D Men nå er det jo uansett bortkastet å matte i timesvis med 1000k hvis bilen alikevel skal grunnes. 600k er generelt helt ok, åsså finishen på grunninga med 800K, eller som nevnt 1000k hvis man gidder.. Poenget er at til glattere flaten blir mattet, til bedre blir dybdeglansen etter lakkering. 1000k matting får de vanlige to lag med klarlakk til å se ut som fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cellulose primer? Var ikke det noe man brukte på 1930 tallet..:D.

 

Vel, det meste av spraybokser er jo cellulosebasert... Men grunnen til at jeg har brukt Presto celluloseprimer er at den er rusthindrende og slipes like lett og tørker nesten like fort som 2K, men er flere ganger billigere.

 

Ja du kan fortsatt holde på en stund før du går gjennom selv om du bruker 600, så jeg ser at det kan være en effektiv måte å jevne overflaten før primer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår