Gå til innhold

Småfeil på 91 Audi 100 2,8E Avant

Ranger emnet


Dartman

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Ny bruker på forumet, så vær litt tolmodige. ;)

Har drevet med bil i mange år, men stort sett amcars.

 

Nå i vinter kjøpte jeg meg en 91 Audi 100 2,8E Avant.

Storfornøyd med bilen, med unntak av noen småting, som kansje noen her kan hjelpe med.

 

1 Kraftig tikking fra "vippeverket" på høyre side. Regner med at det er de hydrauliske løfterne som gjør dette?

Lyden er av og til helt borte, for så å komme med en periode med tikking, før det forsvinner igjen.

 

2 Temperaturmåler inne i bilen virker av og til. For et par dager siden døde også turtelleren.

Forslag til hvor jeg skal starte feilsøking?

 

3 Kjølevifter går ikke. Forslag?

 

Så til "problemet". Kjøpte bilen i januar/februar, og den har gått som et skudd hele tiden. Inntil et par uker siden. Kjørte forbi en bil, og tråkket på. Var vel omtrendt rundt 5000 rpm, da det kom en brummelyd og jeg mistet all effekt. Slapp gassen, og ga gass på nytt, og det fungerte fint igjen.

Etter denne hendelsen skjer dette ofte, spesiellt med kald motor. Gir gass, og etter noen meter så forsvinner all motorkraft, og det føles og høres ut som en motorbrems på lastebil. Slipper gassen og gir gass på nytt, så er det litt bedre. Slik er det gradvis til jeg kommer litt opp i turtall.

Om jeg har "hengt" litt på gir ned lange bakker, så er dette enda verre.

 

Har bytte begge lambda'ene.

Lurer på om innmaten i "kattene" kan ha løsnet og lager blokkering?

Kan luftmengdemåleren ha noen betydning her?

 

Bilen går på ca 0,75-0,85 L/mil.

 

Og til sist, hvor langt pleier en slik motor å gå, før den gir seg?

 

Håper noen har litt input her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Skift alle ventilløfterene. Disse har en levetid på ~200k km.

2. Du har nok dårlig kontakt i instrumentpanelet, er en bagatell og enkelt å fikse. Ellers kan det være multitempsensoren som ikke er helt god, men satser på førstnevnte.

3. Sjekk termobryteren i radiatoren, evt skift denne.

Når det gjelder hovedproblemet ditt så tror jeg ikke det er kat'ene som er problemet, setter da heller en knapp på LMM. Husk at du kan lese ut feilkoder, men dette må gjøres etter feilen har oppstått, samt før du stopper motoren.

 

Hvor langt motoren går kommer an på hvilken bruk, stell og vedlikehold den får. Aldri tung belastning eller høyt turtall på en kald motor, samt bruk skikkelig olje.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Skift alle ventilløfterene. Disse har en levetid på ~200k km.

2. Du har nok dårlig kontakt i instrumentpanelet, er en bagatell og enkelt å fikse. Ellers kan det være multitempsensoren som ikke er helt god, men satser på førstnevnte.

3. Sjekk termobryteren i radiatoren, evt skift denne.

Når det gjelder hovedproblemet ditt så tror jeg ikke det er kat'ene som er problemet, setter da heller en knapp på LMM. Husk at du kan lese ut feilkoder, men dette må gjøres etter feilen har oppstått, samt før du stopper motoren.

 

Hvor langt motoren går kommer an på hvilken bruk, stell og vedlikehold den får. Aldri tung belastning eller høyt turtall på en kald motor, samt bruk skikkelig olje.

 

Har faktisk sett ett par eksempler på at radiatorene på disse tetter seg til i bunnen, slik at det ikke sirkulerer vann forbi temp-sensoren til vifta. Men prøv å bytt sensoren først, eventuelt å ohme den mens bilen går, og se om den gjør som den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Regnet med det. ;) Bilen har gått ca 299000 km.

 

2. Har hatt instrumentet ute, og sjekket alle koblinger o.l.

Må jeg demontere selve instrumentet og sjekke loddinger o.l.?

 

3. Fikk fart på viftene. Var ikke kontakt på relêet.

 

Hovedproblemet.

I dag stoppet bilen i nedoverbakke. Først noen smell fra eksosen, så var det stopp.

Store problemer med å få start igjen. Når den da går virker det som den får for mye bensin, og ikke går på alle sylindrene.

Jeg har også funnet ut at det ikke er "kattene".

Er det noen måte å sjekke LMM på? Eller må den rett og slett bare byttes?

 

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å starte bilen nå, men den er nå helt død.

Startmotoren går rundt, men ingen tegn til tenning.

Glemte å nevne at det er tre "varsel pip" som har holdt det gående siden jeg kjøpte bilen. De piper sånn innimellom, også med en gang man vrir om tenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

LMM, er visst umulig å få tak i til min bil. Skrudde den ut og fikk den renset med "spesialspray" på et verksted.

Bilen starter og går nå. Men den oppfører seg som før. Den stopper/dør, eller mister all kraft. Må "lure den" med gassen for å få den opp på turtall igjen.

Vi har også tatt diagnose på den nå, men det kom ingen feilkoder. Fikk imiddlertid fjernet varsel pipene.

 

Ingen som har noen forslag her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig feil på disse bilene at coilpakken går.

Les gjerne denne tråden også.

http://www.bilforumet.no/100-a6-ur-s4-and-s6-1991-1996/241219-audi-100-2-8-starter-2.html

 

Det kan være dette også gjelder din bil? Tegn på at hallgiveren går er ofte at bilen stopper uventet, tungstartet, ingen gnist, ingen feilkode +++. Kontakt evt daffaen for å høre hvor denne sitter (jeg mener det er på høyre kam bakerst)

 

Men det er også en liten ventil på venstre side i mottorrommet, som lager tikkelyd. Det er noe kullfiltergreie elns, jeg husker ikke sånn i farta. Ellers har min nå rullet 307500 med originale løftere, jeg har nesten ikke tikkelyd selv om de sikkert burde vært byttet. Men det får gå litt til.

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår