Gå til innhold

Korrosjon / skader på lakkert felg

Ranger emnet

MrMaxtor

Anbefalte innlegg

God dag

Jeg er den heldige eier av et sett med skrudde RUF felger.

I selve innpresset er det klarlakkert på aluminiumet, og det har kommet en del korrosjon i under lakken, samt noe avskalling.

Tok en kjemperisk og prøvde å bruke litt 600 wetsand papir å jobbe med lakken, ikke noe kjempesukksess, da metallet mistet overflateglansen.

Er det noen som har erfaring, evt tips til hvordan jeg kan fjerne eksisterende lakk, helst kjemisk, da den mekaniske behandlingen ikke gav det beste resultatet.

Bildet av felgen fra nettbutikk, ikke mine slitte eksemplarer :)

%22R93%20300%20360%2025%22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duxola malingsfjerner som selges på OBS bygg er veldig effektiv.

Smør på, vent 20 min, spyl bort lakken med høytrykkspyler.

Etterpå kan du pusse dem med fint papir (1500 eller høyere) og polere dem opp med autosol.

De vil korodere når det ikke er lakk på kanten, så forbered deg på å behandle dem med autosol regelmessig.

Du kan Evt. lakkere dem på ny etter polering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duxola malingsfjerner som selges på OBS bygg er veldig effektiv.

Smør på, vent 20 min, spyl bort lakken med høytrykkspyler.

Etterpå kan du pusse dem med fint papir (1500 eller høyere) og polere dem opp med autosol.

De vil korodere når det ikke er lakk på kanten, så forbered deg på å behandle dem med autosol regelmessig.

Du kan Evt. lakkere dem på ny etter polering.

1500 våtslipepapir - stålull og vann - autosol! Gir kjempeglans! Holder du dem rene og pusser dem med autosol titt og ofte holder det leeenge!

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngve og Hajee, tusen takk for tips!

Blir en tur innom OBS imorgen så det blir litt shinings på felgene.

Har planer om å lakkerer dem etter pussingen for å hindre korrosjon. Men undres fremdeles litt på hvordan den oppstod i det hele tatt, det er ikke synlige skader i lakken hvor de "hvite larvene" er på alu'en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å lakkerer dem etter pussingen for å hindre korrosjon. Men undres fremdeles litt på hvordan den oppstod i det hele tatt, det er ikke synlige skader i lakken hvor de "hvite larvene" er på alu'en...

Siden det kun er brukt klarlakk over aluen, så tror jeg at at dette kommer av at klarlakken ikke har fått skikkelig feste.

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke mye til egentlig. Litt steinsprut og lagring på luftfuktig plass var synderen hos meg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Da er restaureringen av felgene fullført

Lakkfjerneren var ikke så samarbeidsvillig som jeg hadde håpt samt at det var et par merker etter litt nærkontakt med fortauet på felgen.

Fremgangsmåten ble som følger:

Sandpapir: 80

Sandpapir: 120

Sandpapir: 600 våt

Sandpapir: 1200 våt

Stålull

Metallpolish

CRC klarlakk 2 lag, vått i vått 15 min herding mellom lagene

Meget bra resultat, blankt og jevn finish

Finishen mistet litt av glansen pga klarlakken, vasket den med felgpolish, noe som gav litt tilbake.

Skal se om jeg kan få lastet opp ett bilde og to som referanse til andre som vurderer å "vårrengjøre" lakkskader på blanke alufelger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider