Gå til innhold

Hvor mye kan jeg dra på hengeren ?

Ranger emnet

Ottesen

Anbefalte innlegg

Heisann...

Dette har blitt tatt opp tidligere, men siden dem fleste stedene jeg leser sier noe forskjellig blir jeg ikke klokkere...

Tatt fra Dinside Motor:

"Med førerkort i klasse B har du automatisk rett til å trekke tilhenger med totalvekt inntil 750 kilo. Det er hovedregelen, men som alle regler befestes også denne av unntak. For du kan nemlig trekke tyngre hengere dersom vogntogets (bil og henger) vekt ikke overskrider 3.500 kg. Her er det imidlertid lett å gå i fella, for bilen har ikke lov til å trekke mer enn hva som står i vognkortet – selv om vogntogsvekten forblir under 3.500 kilo.

Med førerkort klasse B har du heller ikke lov til å trekke hengere hvis totalvekten er høyere enn bilens egenvekt."

1. Hovedregel, med kl B kan man trekker 750kg.

2. Kan trekker tyngere dersom vogntogets vekt (bil + henger) ikke overskrider 3500kg.

3. Bilen har ikke lov til å trekke mer enn hva som står i vognkortet.

4. Ikke lov til å trekke mer enn bilens egenvekt.

De 4 punktene over er det jeg lærer av det lille skrivet. Men hva skal jeg da gå etter ? Merca mi veier 1460kg (med fører) og det står i vognkortet at jeg kan dra 1900kg. Hva kan jeg ha av vekt bak ?

Mvh

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du kun har B førerkort er det alltid totalvekt man må se på.

Da er det tre regler å forholde seg til, og vær obs på skillet mellom egenvekt og totalvekt

1. Totalvekt i bilens vognkort og hengerens vognkort tilsammen må ikke overskride 3500 kg

2. Hengerens totalvekt i vognkort må ikke være høyere enn bilens egenvekt inkl fører

3. Hengerens totalvekt i vognkort må ikke overskride maks tilatt hengervekt i flg bilens vognkort

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raske svar gutter :)

Så det er bilens totalvekt det går på når man har kl.B ja.

Dvs:

Totalvekten på merca er 1960 kg. (3500kg minus 1960kg =1540kg) Men siden bilens vekt med fører er 1460kg kan jeg dra henger som veier da 1460kg ? Correct ? (kan da har hele 80kg bagasje i bilen oppå det, lol.)

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvs:

Totalvekten på merca er 1960 kg. (3500kg minus 1960kg =1540kg) Men siden bilens vekt med fører er 1460kg kan jeg dra henger som veier da 1460kg ? Correct ? (kan da har hele 80kg bagasje i bilen oppå det, lol.)

Stemmer det, så lenge bilens oppgitte tilhengervekt er over 1460 kg, og at hengerens totalvekt i vognkortet er 1460. Hva den faktisk veier der og da er uinteressant

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvs:

Du kan nok stappe inn mer enn de 80kg du prater om.

Bilen kan fylles til den veier 1960kg, selv om hengeren ikke kan veie mer enn egenvekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok stappe inn mer enn de 80kg du prater om.

Bilen kan fylles til den veier 1960kg, selv om hengeren ikke kan veie mer enn egenvekten.

Sant det, tenkte feil jeg nå. Bil (1460kg) + henger max (1460kg) blir jo bare 2920kg, dvs jeg kan jo har dem resterende kilo'ene i bilen. (Som jeg har lov til å ha i merca da, blir akkurat ikke 3500kg)

Takker veldig for svar folkens, har blitt klokkere idag også. Hele greia begynte jeg egentlig å tenke på fordi jeg lurte på om jeg kunne ha henger+mustangen bak merca, noe som jeg ikke kan. (Lovlig iallefall) :)

96 Mercedes E230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har glemt å nevne en vesentlig ting her.

Når det er snakk om førerkort B, så må begrensningen av henger være basert på Tillat totalvekt på hengeren. Det vil si at hvis du laster hengeren til det du har lov å trekke, så kan du likevel ikke trekke denne om hengeren er godkjent for høyere vekt.

Hvis du har BE- lappen så snakker vi heller om Aktuell totalvekt. DVS at du da kan dra stor henger med liten bil så lenge denne ikke er lastet til mer enn det bilen er godkjent for.

Det hele koker da ned til at det egentlig ikke er store hengeren du har lov å hekte bak på bilen hvis du bare har B-lappen.

Det enkleste er å kontakte en kjøreskole og få tatt BE-lappen. den koster ca 5-6000 alt i alt og dette er billigere enn bota du får for å kjøre med overlast.

P.S.

Dette regelverket er egentlig en suppe som få egentlig skjønner seg på, og sikkert ikke jeg heller :) Tok derfor BE-lappen for en stund siden.

Endret av Beinet1
Lenke til kommentar
Del på andre sider