Gå til innhold

Byttet ventilløftere, nå mangler jeg komp. på 2 sylindre!


VCE

Anbefalte innlegg

Jeg skrur på en 1996 Escort RS2000. Denne har hydrauliske ventilløftere.

 

I fjor høst byttet jeg ventilløftere pga ulyder fra løfterene (trodde jeg). Etter byttet var lyden 100 ganger værre. Et motorverksted hørte på den og konkluderte med utslitte kammer. Nye kammer er utgått fra ford, og to pent brukte fra england ble bestillt, samt et nytt sett ventilløftere.

 

Bilen ble da stående til helga for 2 uker siden, og jeg fikk hjelp av en som har jobbet mange år på ford. Da vi demonterte oppdaget vi at kammene som satt der var omslipte kammer - og dermed skulle ha høyere løftere enn originalt.

 

Vi byttet løftere og kammer og skrudde det hele sammen igjen. Vi startet den og den gikk da på 2-3 sylindre (nr. 3+4 og til tider nr. 1). Ved en kompresjonssjekk hadde vi ca 160 + 0 + 165 + 160 psi i kompresjonstrykk.

 

I dag fikk jeg bekreftet at det blåste igjennom innsugsventilene, skrudde jeg av alle lagerbukkene og fikk løftet innsugskammen nok til å få ut løfterene på syl. nr. 2. Nå fikk jeg trykk på sylinderen med trykktester. Før jeg løftet dem ut så jeg at den ene var ca 2mm høyere enn den andre. Den høye var helt hard. Under litt press ble den myk igjen, vi monterte alt sammen igjen, og tok ny trykktest. Nå var all komp borte også på sylinder nr. 3.

 

 

HJELP!!!! :D

 

 

EDIT: Oppgitt setetrykk på ventilene er 85 lbs (ca 38 kg). Er det da riktig at jeg kan presse ned ventilene med en dor og håndmakt?

Endret av VCE

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg demontert igjen og klemt ut olje av alle løfterene. Det resulterte i komp (etterhvert) på alle sylindre - MEN på 2 av sylindrene har jeg nesten 190 PSI kompresjonstrykk, er ikke dette for høyt?

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår