Gå til innhold

Kupevifteproblem -reparasjon-

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Etter at kupevifte sluttet å fungere i annet enn maks hastighet, fikk jeg omsider tittet på den. I andre tråder beskrives hva som er enklest å gjøre: skifte motstandene som pleier vist å rykke ofte på stratus -eller chrysler?-

uansett, jeg holdt på med andre ting i bilen og passet å se på denne feilen.

Det er enkelt å komme til da den sitter på høyre siden under hanskerommet, der er det en plast deksel som må fjernes for å komme til, men kickpanel dekselet må av først.

bilder:

dekselet sitter med 2 plastik klipser, bruk en stor avbitter og en kvniv for å løsne de.

20t136h.jpg

2 skruer, 8mm og 2 kontakter så er den ute...

rj2qzs.jpg

258cshh.jpg

zwnr6q.jpg

Den sitter i luft kanalen for å avkjøles rett og slett. Den bør være rent da den blir veldig varm og kan gi røykutvikling ellers.

vf9ysl.jpg

5e8ju8.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg viste at det var tråd motstander MEN jeg skjønte hva som var feilen bare jeg så den...men forklarer for det.

man kan se alle tråd viklingene og de forkjelige størrelse=effekt på de

5e8ju8.jpg

dh46te.jpg

301hi0x.jpg

ja... alt ser jo i orden ut :) MEN det er en TERMISK SIKRING som er i serie med alle trådmotstander. Den har en bestemt temperatur der den brenner opp og lager brudd... har ikke greid å lese verdien -tipper rundt 120grader men mange vaffel jern, strykkejern har lignende ;)

14wyiyv.jpg

Så, nest steg er jo self å verifisere feilen:

ohmer den og måler 14,03MEGAohm=brudd... :D den skal måle 0ohm

33p8oi1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en brent termisk sikring som 99,9% sikker har brent pga slitasje er greit å fikse på 2 måtter: skifte med ny eller lodde over med loddetinn da de har noenlunde samme smelte temperatur...

da er det bare å klippe bort selve sikringen og sette bein restene så nær som mulig hverandre MEN loddetinnet må danne forbindelsen.

15zi33m.jpg

jk7qrp.jpg

34ef81u.jpg

13zvpj5.jpg

23wl0xv.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å lodde

2jcyh00.jpg

deretter å skjekke at deksel ikke komme i kontakt med noe som helst

334258i.jpg

jrdurk.jpg

da er den "godkjent" og skal på plass

rsdiir.jpg

Jeg sprayet konstakt spray pga noe rust som dere ser i bildene DERFOR er det lurt å koble den opp og slå den på da den vil rykke noe en liten stund så man ikke blir skremt når det kommer røykt ellers

vf9ysl.jpg

etter at den røyket fra seg ferdig er den på plass

rj2qzs.jpg

og testes igjen, Godkjent!! funker på hver eneste gitt!! litt flaks må man ha...:partyon:

16j3ak7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider