Gå til innhold

coupe = kvalitet ?

Ranger emnet


acoupe

Anbefalte innlegg

Jeg driv å kikker etter en audi coupe nå, men ser at det er mange som har gått en del over 200.000 km.

Har den lange km.stand mye å si på ytelse, lyd, slitasje o.l på motoren ?

 

Jeg selv har fått inntrykket av at audi er virkelig kvalitets biler, men hadde vært greit å fått litt svar fra dere som er stolte Audi eiere som kanskje har veldig mye erfaring med Audi.

Faren min har en 90.mod audi 100 (gamle typen), den har gått nesten 400.000km og går fremdeles utrolig bra. Tror faktisk han aldri har hatt den inne til rep av motoren på den tiden han har hatt den (10 år), kun skiftet frontrute og noen andre småting som ikke hadde stort med motoren å gjøre. Så det er herfra jeg har fått mest innblikk i Audi sin verden.

 

 

Men jeg blir veldig takknemlig for alt tips og triks jeg kanskje kan ha nytte av for å unngå eventuelle problemer e.l.

 

mvh

stian

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøpe coupe, så kjøp en med 5'er. Alle 5'erne til audi er meget slitesterke og nærmest evigvarende om man passer på å gi di jevnlig med stell (olje, plugger osv).

 

Har selv en coupe 89-modell, og den er gått 211000. Motoren går som ei klokke, men skal ikke se bort i fra at den er byttet en gang, da den motoren som står i ble levert i et lite antall til coupe. Den vanligste 2,3 er NG-motoren, og disse ble brukt i audi 80, 90, coupe og 100 fra 88 til 95 (faktisk ble noen a6 levert med denne motoren høten 94 som modellår 95).

 

Se opp for:

 

*slitte girstangmansjetter -> en mansjett skal ikke være hullete og sliten noe særlig før bilen er rullet 250000.

*understell: er dempere og fjærer godkjent? (hvis senket, sjekk for tüvpapirer), foringer og bærekuler. Nye bilstein dempere med h&r senkefjærer, foringer og bærekuler kommer fort på ca 8500 (har nettopp kjøpt dette selv, og begynner med jobben på søndag.)

*Elektriske feil. Lader bilen godt når du starter opp (sjekk voltmeteret, skal stå på ca 14,4 volt (+/- ca 1,5 volt er ok)

Lys i brytere er mulig å ordne med ei stødig hånd, loddebolt og 1,2V pærer men kan brukes som unnskyldning for å prute på prisen, da en bryter for setevarmer koster ca 500 kr. Bryteren fungere som regel selv om ikke lysene i bryteren virker. Det er pæra som går, men hender seg at setevarmerregulatorer/brytere må byttes.

*Seter: slittasje på venstresiden av førersetet er vanlig, men trekker ned prisen. Nytt trekk i org. utførelse kan ofte skaffes av salmaker.Sportsseter er mye bedre å sitte i enn vanlige seter!! Og det er positivt ved event. videresalg.

*Utstyr: el. speil med varme, heving av begge fremseter, delt baksete, sentrallås og tåkelys er standard. Alle levert med takluke har el. luke.

*Sjekk for rust: en coupe ruster sjelden ("sitat" bilsports kjöpguide: "fordi eiere av coupe liker å holde ren, så man tar seg godt ut") :) En bil med rustangrep har godt mulig vært innblandet i en eller flere kollisjoner, med deretter dårlig rep-arbeid.

*Lykter: RS2-lykter kan ettermonteres, og har en verdi på ca 3000 per lykt om du kjøper nytt (brukt er veldig vanskelig å skaffe, bestilte i går et sett brukt fra tyskland med et knust glass for 2500)

*En del 88-91-modeller har fått nyere panser med panser og grill i ett. Sjekk at t-stykket mellom lyktene er byttet, slik at sikkerhetslåsen på panseret fungerer. Dette er en 1'er eller 2'er på EU. Mange har fått seg en overraskelse av at panseret plutselig fyker av i fart- farlig farlig :)

 

Sjekk også for fukt i bagasjerommet, pakninger i alle dører og bagasjerom.

 

Litt mer om motoren: det er vanlig med litt ventiltikking på 5'erne, men riktig olje kan bøte på dette. Når motoren er varm bør det ikke være noe hørbar tikking inne i bilen. Dårlig olje eller defekte ventilløftere er som regel årsaken.

 

Sjekk også at girkassa er presis og ikke glir inn i feil gir lett. Det skal ikke være mulig å sette bilen fra 5. gir og rett i reversj, uten å ha hatt den i et lavere gir eller fri først.

 

 

Mye av dette er felles for alle bilkjøp, men sjekk slikt nøye på en coupe, mange er kjørt hardt, men finner du et bra eksemplar har du mange timer med kjøreglede foran deg! Og quattro er selvfølgelig mer verdt enn en vanlig fwd. Quattrosystemet er meget holdbart, men sjekk at det ikke er noe spesielle ulyder osv fra bakaksel.

 

Bremser er en slitedel, du kjøper ikke ny bil. Men kontroller at håndbrekket går av og på som det skal. Om det ikke går av når det er kaldt, så må bremsewiren muligens byttes.

 

 

Betal gjerne litt ekstra for et godt eksemplar, men husk at bilene som regel er 10 år +, så ikke betal overpris. Sjekk litt rundt før du bestemmer deg! Ingen vet når disse bilene plutselig faller 20 lapper, men de har sunket endel de siste 2 årene (fra 100-120 til 60-80). Noen selges også fra 30000 og oppover, men da må du regne med å koste på litt. Det er der det kan være penger å hente, men brukte reservedeler florerer ikke på markedet.

 

 

Lykke til!

 

Hilsen en fornøyd 2x coupe-eier,

 

Eivind Windspoll

 

 

1: 89 coupe 2,3E

2: 82/86 Coupe 5S, nå delebil....

The Boss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for hjelpen !! kommer veldig godt med !

 

Jeg har kjøpt meg en 91.mod audi coupe i dag ! er meget fornøyd med den, sitter i en trim chip, så det er 163 hk i den. (uten sportsluft filter og eff.anl ) men det er ikke quattro, noe jeg hadde veldig lyst på siden jeg bor der det er mye snø og glattis.

menmen..det får komme neste gang !

 

 

mvh

stian

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sutarts

tusen takk for hjelpen !! kommer veldig godt med !

 

Jeg har kjøpt meg en 91.mod audi coupe i dag ! er meget fornøyd med den, sitter i en trim chip, så det er 163 hk i den. (uten sportsluft filter og eff.anl ) men det er ikke quattro, noe jeg hadde veldig lyst på siden jeg bor der det er mye snø og glattis.

menmen..det får komme neste gang !

 

 

mvh

stian

 

Gratulerer med Audi :D

 

Noen bilder av kjerra eller?

2.2 med 136hk originalt eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det faren min som har ordnet med det meste av kjøp, men jeg mener å huske at den forige eieren kunne dokumentere på en eller annen måte at der var 163 hk i den. Men uansett, så er det egentlig ikke altfor viktig. Jeg er hvertfall fornøyd med den. :D

Jeg fikk den pruta ned fra 60k til 55k. Det er ikke noen store ting på den som må fixes. Må skifte låser og 2 dekk på vinter hjula.

bilder kommer !

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men får vi vite hva for en motor det er i den? :D

 

Med 163hk (om det stemmer) så høres det jo mest ut som en 2.6er som er fra 150hk -> 163hk. Skulle det være en 2.3er med 133hk bør det sitte en kam i motoren sammen med chip (som alene gir 150hk, SKN) for å oppnå mer enn 150hk...

innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro

host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm....er ikke helt sikker på åssen motor det er, siden jeg ikke har hatt den så lenge, så har jeg ikke fått gått skikkelig over bilen. Jeg og faren min skal det på søndag, så jeg får nok vite litt mer da.

 

Men det jeg kan si, er at det er en høyere pipelyd på denne bilen enn det jeg noen gang har hørt på en coupe. Kan minnes om en høy turbolyd. :D

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår