acoupe Skrevet Februar 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2004 Jeg driv å kikker etter en audi coupe nå, men ser at det er mange som har gått en del over 200.000 km. Har den lange km.stand mye å si på ytelse, lyd, slitasje o.l på motoren ? Jeg selv har fått inntrykket av at audi er virkelig kvalitets biler, men hadde vært greit å fått litt svar fra dere som er stolte Audi eiere som kanskje har veldig mye erfaring med Audi. Faren min har en 90.mod audi 100 (gamle typen), den har gått nesten 400.000km og går fremdeles utrolig bra. Tror faktisk han aldri har hatt den inne til rep av motoren på den tiden han har hatt den (10 år), kun skiftet frontrute og noen andre småting som ikke hadde stort med motoren å gjøre. Så det er herfra jeg har fått mest innblikk i Audi sin verden. Men jeg blir veldig takknemlig for alt tips og triks jeg kanskje kan ha nytte av for å unngå eventuelle problemer e.l. mvh stian Siter 2002 Audi A6 TQ 1887 VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eivind windspoll Skrevet Februar 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2004 Skal du kjøpe coupe, så kjøp en med 5'er. Alle 5'erne til audi er meget slitesterke og nærmest evigvarende om man passer på å gi di jevnlig med stell (olje, plugger osv). Har selv en coupe 89-modell, og den er gått 211000. Motoren går som ei klokke, men skal ikke se bort i fra at den er byttet en gang, da den motoren som står i ble levert i et lite antall til coupe. Den vanligste 2,3 er NG-motoren, og disse ble brukt i audi 80, 90, coupe og 100 fra 88 til 95 (faktisk ble noen a6 levert med denne motoren høten 94 som modellår 95). Se opp for: *slitte girstangmansjetter -> en mansjett skal ikke være hullete og sliten noe særlig før bilen er rullet 250000. *understell: er dempere og fjærer godkjent? (hvis senket, sjekk for tüvpapirer), foringer og bærekuler. Nye bilstein dempere med h&r senkefjærer, foringer og bærekuler kommer fort på ca 8500 (har nettopp kjøpt dette selv, og begynner med jobben på søndag.) *Elektriske feil. Lader bilen godt når du starter opp (sjekk voltmeteret, skal stå på ca 14,4 volt (+/- ca 1,5 volt er ok) Lys i brytere er mulig å ordne med ei stødig hånd, loddebolt og 1,2V pærer men kan brukes som unnskyldning for å prute på prisen, da en bryter for setevarmer koster ca 500 kr. Bryteren fungere som regel selv om ikke lysene i bryteren virker. Det er pæra som går, men hender seg at setevarmerregulatorer/brytere må byttes. *Seter: slittasje på venstresiden av førersetet er vanlig, men trekker ned prisen. Nytt trekk i org. utførelse kan ofte skaffes av salmaker.Sportsseter er mye bedre å sitte i enn vanlige seter!! Og det er positivt ved event. videresalg. *Utstyr: el. speil med varme, heving av begge fremseter, delt baksete, sentrallås og tåkelys er standard. Alle levert med takluke har el. luke. *Sjekk for rust: en coupe ruster sjelden ("sitat" bilsports kjöpguide: "fordi eiere av coupe liker å holde ren, så man tar seg godt ut") :) En bil med rustangrep har godt mulig vært innblandet i en eller flere kollisjoner, med deretter dårlig rep-arbeid. *Lykter: RS2-lykter kan ettermonteres, og har en verdi på ca 3000 per lykt om du kjøper nytt (brukt er veldig vanskelig å skaffe, bestilte i går et sett brukt fra tyskland med et knust glass for 2500) *En del 88-91-modeller har fått nyere panser med panser og grill i ett. Sjekk at t-stykket mellom lyktene er byttet, slik at sikkerhetslåsen på panseret fungerer. Dette er en 1'er eller 2'er på EU. Mange har fått seg en overraskelse av at panseret plutselig fyker av i fart- farlig farlig :) Sjekk også for fukt i bagasjerommet, pakninger i alle dører og bagasjerom. Litt mer om motoren: det er vanlig med litt ventiltikking på 5'erne, men riktig olje kan bøte på dette. Når motoren er varm bør det ikke være noe hørbar tikking inne i bilen. Dårlig olje eller defekte ventilløftere er som regel årsaken. Sjekk også at girkassa er presis og ikke glir inn i feil gir lett. Det skal ikke være mulig å sette bilen fra 5. gir og rett i reversj, uten å ha hatt den i et lavere gir eller fri først. Mye av dette er felles for alle bilkjøp, men sjekk slikt nøye på en coupe, mange er kjørt hardt, men finner du et bra eksemplar har du mange timer med kjøreglede foran deg! Og quattro er selvfølgelig mer verdt enn en vanlig fwd. Quattrosystemet er meget holdbart, men sjekk at det ikke er noe spesielle ulyder osv fra bakaksel. Bremser er en slitedel, du kjøper ikke ny bil. Men kontroller at håndbrekket går av og på som det skal. Om det ikke går av når det er kaldt, så må bremsewiren muligens byttes. Betal gjerne litt ekstra for et godt eksemplar, men husk at bilene som regel er 10 år +, så ikke betal overpris. Sjekk litt rundt før du bestemmer deg! Ingen vet når disse bilene plutselig faller 20 lapper, men de har sunket endel de siste 2 årene (fra 100-120 til 60-80). Noen selges også fra 30000 og oppover, men da må du regne med å koste på litt. Det er der det kan være penger å hente, men brukte reservedeler florerer ikke på markedet. Lykke til! Hilsen en fornøyd 2x coupe-eier, Eivind Windspoll 1: 89 coupe 2,3E 2: 82/86 Coupe 5S, nå delebil.... Siter The Boss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
acoupe Skrevet Februar 7, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2004 tusen takk for hjelpen !! kommer veldig godt med ! Jeg har kjøpt meg en 91.mod audi coupe i dag ! er meget fornøyd med den, sitter i en trim chip, så det er 163 hk i den. (uten sportsluft filter og eff.anl ) men det er ikke quattro, noe jeg hadde veldig lyst på siden jeg bor der det er mye snø og glattis. menmen..det får komme neste gang ! mvh stian Siter 2002 Audi A6 TQ 1887 VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stigare Skrevet Februar 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2004 Originally posted by sutarts tusen takk for hjelpen !! kommer veldig godt med ! Jeg har kjøpt meg en 91.mod audi coupe i dag ! er meget fornøyd med den, sitter i en trim chip, så det er 163 hk i den. (uten sportsluft filter og eff.anl ) men det er ikke quattro, noe jeg hadde veldig lyst på siden jeg bor der det er mye snø og glattis. menmen..det får komme neste gang ! mvh stian Gratulerer med Audi :D Noen bilder av kjerra eller? 2.2 med 136hk originalt eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eivind windspoll Skrevet Februar 7, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2004 Motoren som står i er nok av typen NG. Dvs 133hk/98kw orginalt. 163 med chip høres optimistisk ut, vanligvis gir ikke chip mer enn 145-150hk.. Men uansett, gratulerer med ny bil! Hva måtte du gi? Og noe som må ordnes? mvh Eivind Windspoll Siter The Boss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
acoupe Skrevet Februar 8, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2004 nå er det faren min som har ordnet med det meste av kjøp, men jeg mener å huske at den forige eieren kunne dokumentere på en eller annen måte at der var 163 hk i den. Men uansett, så er det egentlig ikke altfor viktig. Jeg er hvertfall fornøyd med den. :D Jeg fikk den pruta ned fra 60k til 55k. Det er ikke noen store ting på den som må fixes. Må skifte låser og 2 dekk på vinter hjula. bilder kommer ! Siter 2002 Audi A6 TQ 1887 VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
acoupe Skrevet Februar 8, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2004 sånn ser altså min første bil ut ! Siter 2002 Audi A6 TQ 1887 VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stigare Skrevet Februar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2004 Pen bil du har kjøpt deg :) Regner med å se mer av denne her siden jeg er en del på Lillehammer. (er du medlem i VACN? (vw audi club norwegen).. lokallag er i disse dager under oppbygging. Dette vil bli for mjøsdistriktet) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
acoupe Skrevet Februar 8, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2004 takktakk:D meg vil du nok se en del av ! Jeg er ikke medlem i VACN, men kan du gi meg adressa dit så jeg kan bli det ? Siter 2002 Audi A6 TQ 1887 VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stigare Skrevet Februar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2004 Sidene er under oppdatering i disse dager og du får ikke meldt deg inn via sidene. Men her er adressen til VACN: Vw Audi Club Norwegen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
acoupe Skrevet Februar 8, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2004 takktakk....da melder jeg meg inn så fort det blir mulighet for det! Siter 2002 Audi A6 TQ 1887 VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stigare Skrevet Februar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2004 Originally posted by sutarts takktakk....da melder jeg meg inn så fort det blir mulighet for det! Ja gjør det! Masse morro! :) Du kan også se på våre MIDLERTIDIGE lokallagssider. http://www.vacnmjosa.tk Mer proffe og bedre sider kommer etterhvert. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EyeLid Skrevet Februar 13, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2004 Men får vi vite hva for en motor det er i den? :D Med 163hk (om det stemmer) så høres det jo mest ut som en 2.6er som er fra 150hk -> 163hk. Skulle det være en 2.3er med 133hk bør det sitte en kam i motoren sammen med chip (som alene gir 150hk, SKN) for å oppnå mer enn 150hk... Siter innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
acoupe Skrevet Februar 13, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2004 hmm....er ikke helt sikker på åssen motor det er, siden jeg ikke har hatt den så lenge, så har jeg ikke fått gått skikkelig over bilen. Jeg og faren min skal det på søndag, så jeg får nok vite litt mer da. Men det jeg kan si, er at det er en høyere pipelyd på denne bilen enn det jeg noen gang har hørt på en coupe. Kan minnes om en høy turbolyd. :D Siter 2002 Audi A6 TQ 1887 VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
acoupe Skrevet Februar 13, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2004 ja altså jeg veit at det er 2.3, trodde jeg hadde skrevet det litt høyere oppe på siden, men tok visst feil der. :D..hehe...sorry.. det er 2.3e 98 kw. Siter 2002 Audi A6 TQ 1887 VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.