Gå til innhold

Dynamo lader bare 13.16volt, hjelp?

Ranger emnet


zithless

Anbefalte innlegg

Hei, problemet mitt er som tittel lyder, Har just kobla opp

2x12" 1500w Magnat subba, Kompositthøytalere fra Magnat, Mds,Rockford Fosgate 2F kondensator m/Display, Polk Audio DB-691 med 1 Magnat 3000w digital 2-kanals forsterker til sub og 1 Magnat 600w 2-kanals forsterker til hatthøytalerne og Pioneer DEH-P5100 cd-spiller.

 

Så la jeg merke til at kondensatorn bare fikk rundt 12.2-12.4v så fant jeg ut at dynamoen bare ladet 13.16v og har lest litt rundt at det anbefales rundt 14-15v forr og drive anlegget osv.

 

Var hos mekonomen og kunne kjøpe ny spenningsregulator til 700kr som da skulle gjøre at dynamoen ladet rundt 14v, men blir det ikke litt lite? Er det ikke bedre med 15v? Og i såfall, burde jeg kjøpe ny dynamo da? :doh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte du på dynamo eller batteri?

Har du oppgradert kablene imellom dynamo/batteri/jord?

Ladespenningen på batteri bør ikkje overstige 14,4v

 

Jeg målte på batteri mens bilen gikk, har ikke oppgradert kablene imellom dyno/batteri/jord, tenkte jeg skulle gjøre det ETTER jeg har evt. bytta dynamoen eller spenningsregulator/børste.

Hvordan kabler er anbefalt å bruke uansett?: p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få spenningsfall imellom dynamo og batteri pga for tynne ledninger og dårlig kontakt.

Leverer dynamo og spenningsregulatoren det dei skal, men problemet er kablene, so hjelper det ikkje å bytte spenningsregulator.

 

Hugs at disse kablene skal håndtere strømmen ifra bilstereoen pluss strømmen til resten av bilen. (er litt det og)

So det er viktigt med skikkelige kabler og att det er bra kontakt.

 

Det kan hende at dynamo/spenningsregulator leverer meir med litt turtall enn på tomgang.

So mål ladespenningen med litt turtall. (f.eks. 2000rpm)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få spenningsfall imellom dynamo og batteri pga for tynne ledninger og dårlig kontakt.

Leverer dynamo og spenningsregulatoren det dei skal, men problemet er kablene, so hjelper det ikkje å bytte spenningsregulator.

 

Hugs at disse kablene skal håndtere strømmen ifra bilstereoen pluss strømmen til resten av bilen. (er litt det og)

So det er viktigt med skikkelige kabler og att det er bra kontakt.

 

Det kan hende at dynamo/spenningsregulator leverer meir med litt turtall enn på tomgang.

So mål ladespenningen med litt turtall. (f.eks. 2000rpm)

 

Målte ladespenningen mens jeg rusa motoren osv, holde 2000

/3000/4000rpm men fikk ikke no merkbart bedre.

 

Men hvordan kan jeg måle at spenningsregulatoren gir det den skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår