Gå til innhold

Coil skadet, konsekvenser?

Ranger emnet


oyvind87

Anbefalte innlegg

Biler går amok på tomgang. Noen sier det kan være en ødelagt coil. Bør ikke kjøre, kan ødelegge mer, blant annet katalystor sies det. Sies at det kan bli dyrt...

 

Har 1,8T motor, audi.

 

Hvorfor ryker coiler (bilen er dog gammel/ 10 år)?

 

Hva er konsekvenser av å kjøre med ødelagt coil/plugger?

 

Hva eksakt kan skades annet enn katalysator?

 

Burde jeg gå til butikken for å kjøpe coiler kanskje? hehe.. er litt langt, 40 km ca.

 

Kurant å bytte selv? Spesielle ting og tenke på ved bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsekvens er at katalysator går istykker pga uforbrendt bensin, ett annet scenario på litt lenger sikt er at det kommer mye bensin i motorolja, og ødelegger smøreevnen elelr i verste fall antenner.

følgeskader kan være motorfester, giroverføring osv..

 

Hvorfor vurdere å kjøre mer enn nødvendig med den?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La bilen stå til du får bytta coil! Du har ikke lyst til å betale for ny katalysator i tilegg!!! Skal du frakte den til verksted, så finnes det bilbergingsfirmaer som tar seg av sånt! (Dersom du mot formodning har tatt servicen din på merkeverksted, og du er innenfor KM/Dato, så er det til og med gratis, OG du har krav på leiebil noen dager!)

 

Coilene har ikke akkurat vært 1,8T motorens sterkeste side. Det har dog skjedd forbedringer, så de coilene man kjøper nye i dag holder lengre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

supert, takker for svar..

 

Andre tips til hva luggingen kan komme av annet enn coil?

 

På kald motor de første 3-4 minuttene så går bilen helt rent. Etter dette må jeg nesten spinne ut av 1.gir for å ikke kvele bilen pga all fuskingen. Høres ut som en fiskebåt som tøffer bortover når jeg kjører.

 

Det er kontinuerlig jaging, ikke periodisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok av kontakten til alle coilene en og en med motor i gang. De virket å fungere alle fire.

 

Pluggene så ok ut. Lmm er ok.

 

Allikevel puffer bilen som en snekke, hva i alle dager kan være galt?

Får ikke opp noen ting på diagnose.

 

Trykklekkasje (luft) inn mot turbo kan vel ikke føre til at bilen driver å jokker så voldsomt på tomgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykklekkasje (luft) inn mot turbo kan vel ikke føre til at bilen driver å jokker så voldsomt på tomgang?

Kan det vel, lekkasje på trykksiden vil gi for feit blanding.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår