Gå til innhold

Balansering av dekk. Hvor nøyaktig?

Ranger emnet


pajero

Anbefalte innlegg

Hvor nøyaktig må dekkene balaneres for å ikke kjenne ubalanse?

Må de balanseres ned til 0? Har prøvd å balansere ned til null, men da må jeg ha lodd to forskjellige plasser på eksempelvis ytterside. Er det normalt? Er det da like greit å la vær og eksempelvis ha 10g ubalanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har lurt på det samme selv, for jeg har funnet noe billig mobil-balanserer. Den funker ved at felgen legger vannrett ned på en kon, og i midten stikker det opp en stav med en blink eller et bull´s eye. Vet ikke om den er myntet på onroad bruk.

 

Mener å ha lest eller hørt opp til 25g er greit. Bruttern sveiste om noen stålfelger og da sa dekksjappa som kontroll-balanserte de at det er så mye kast i dekk at noen gram sveiselarve har lite å si. Tre eller fire av fire felger var forresten i null. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobbet med slikt før.. hvor mye det har å si at det står igjen noen gram er litt avhengig av felgdim og biltype...

 

uansett bedre å ha noen gram igjen, i stedet for å lodde flere steder på samme side.

 

Si litt om felgdim, dekkprofil og bil..

 

Har du 235/30-19 og kjører gatas stiveste bil, så ja, da vil du merke ganske mye mer enn om du kjører original A3 med 195/55-16

 

De fleste nye hjulpakker med lavprofil og store felger går som regel i 0, mens litt mindre hjul med større profil på dekket ofte har litt rest..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opptil 10 g på hver side pleier å gå helt fint med mindre du kjører Volvo850 eller nyere..

Lodd flere plasser på samme side er feil og skal unngås, går ikke det så er det noe galt med hjul eller maskin.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar:) Dekk og felg er 33" store offroaddekk med liten felg (15") som står montert på grovbygd 4x4. Da er det altså ikke mulig/så nøye å få ned i 0...

 

Aner jeg ironi her?

 

Hvis det er sant, så nei, da merker du ingenting.

Jeg tror du kunne banket felgen skakk uten å merke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramlet litt av her. Ironi? Nei, var ikke ment det fra meg om det var det du mente?

 

Synes jeg har fått kjempebra respons, angående lodding flere plasser langs felgkante, nemlig at det var galt. Har tilgang til maskin,så hadde vært greit å lært litt om balansering.

 

Så da er det like greit å igjenlate eksempelvis 10g feil på slike store hjul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde ikke ha mer enn to lodd på hver side av felgen. Om loddet er på forskjellige plasser har ingenting å si. Når jeg balanserer felger så går det egentlig på erfaring. Er det små hjul (13-15" felger) så er jeg mer nøye enn 16" og oppover. Jeg balanserer felgene til vekta er under 10gr. Da er jeg fornøyd. Men på store hjul merker du ikke 15-20gr.

 

Jobber med dekkomlegging til daglig..

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde ikke ha mer enn to lodd på hver side av felgen. Om loddet er på forskjellige plasser har ingenting å si. Når jeg balanserer felger så går det egentlig på erfaring. Er det små hjul (13-15" felger) så er jeg mer nøye enn 16" og oppover. Jeg balanserer felgene til vekta er under 10gr. Da er jeg fornøyd. Men på store hjul merker du ikke 15-20gr.

 

Jobber med dekkomlegging til daglig..

 

Mener du at man kan ha 2 x lodd på en side og 2x lodd på andre siden? I tillegg kan disse to loddene være på forskjellige plasser? Altså i verste tilfelle kan felgen måtte loddes 4 forskjellige plasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg ikke enig med deg Margido, Lodd, så mange som nødvendig når andre årsaker til ubalanse er utredet(selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser i ekstreme tilfeller), men kun en plass, altså ved siden av hverandre, men trenger man mer enn to lodd ved siden av hverandre er det nok liten vits å balansere hjulet.

Slik har jeg lært det den gang jeg jobba med dekk og felg, og har jobba me mot, men ikke alltid det har gått, men da er det stortsett noe galt med felg eller maskin.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Einar, forsåvidt enig med deg i det. Det er sjeldent jeg bruker lodd på forskjellige plasser på felgen, men i tilfeller der det er litt kast i felg så kan det være nødvendig. Det beste er å ha loddene ved siden av hverandre som du sier, men har opplevd at jeg har måtte ha lodd på forskjellige plasser.

 

TurboAndreas: Alt med måte vil jeg si. Jo færre lodd jo bedre. Som jeg skriver over er det sjelden jeg bruker lodd på to forskjellige plasser, men det har hendt noen ganger. Såfremt at det ikke er litt kast i felg/skjevhet så får du balansert felgen med ett lodd på hver side. Det kommer an på hvor nøye du er når du slår fast/limer loddet.

 

Hvis jeg skal balansere en felg og får 25gr på innsiden og 35gr på utsiden av felgen, vil jeg først ta utsiden (enten ved limlodd eller slaglodd, alt etter hvilken felg det er). Kjører i gang maskinen på nytt og ser hvor i landet jeg ligger. Som regel så forandres det antall gram på innsiden av felgen etter at du har festet loddet på utsiden.

 

Når jeg da fester lodd på innsiden av felgen og kjører i gang igjen vil jeg se hvor mye som gjenstår for å få felgen nærmest mulig 0gr. Er det snakk om mye over 10 vil jeg flytte det loddet på den siden som det gjelder, noen centimeter nærmere der det er ubalanse i felgen. Da vil man klare seg med ett lodd per side som regel.

 

I bunn å grunn så er det bare snakk i "erfaring".

 

Edit: Ved slaglodd så bruker jeg ikke mer enn 2lodd per side, men når det gjelder limlodd så kommer de jeg bruker i 5gr-lodd, slik at hvis felgen viser 45gr må jeg ta 9stk 5gr-lodd.

Endret av Margido

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår