Gå til innhold

Balansering av dekk. Hvor nøyaktig?

Ranger emnet


pajero

Anbefalte innlegg

Ett annet tips jeg har er, kan man velge mellom slaglodd og limelodd, så anbefelaer jeg slaglodd, man får slaglodd som ser ok ut på alufleger også, det sitter, og når man skal ha det av sitter det ikke ett tonn med lim igjen.

 

Og noe som ikke gjelder deg, men kanskje andre eller deg ved en annen anledning.

Balaserer man kantfelger, er det greit å bruke statisk balansering, ikke dynamisk(statisk balanserer man kun "midten av felgen", grunnen er at det ser helt for jævlig ut med masse lodd ytterst på kanten, og setter man dem så de skjules, så må man kompansere for dette, med mye mere lodd, som kanskje blir feil likevel.

Lodda har best virkning lengst ut, kommer de for langt inn gjør de mer skade etterhvert, men om man ikke har noe problem med å sette de ytterst er dynamisk balansering utvilsomt best.

 

Det er hva jeg har erfart.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

om du har 33" skal du vel helst ikke bruke lodd uansett! du skal bruke sand!

Hjul som det der får du aldri i null uansett! fordi det er for mye vekt/masse uansett, med mindre du vil bruke 1kg pr side for å få det helt riktig.

 

selv har jeg hatt 40" på bilen med lodd så mye som 950gram på en side.. dette blir helt feil!

 

du SKAL! bruke sand!

 

pr. dag kjører jeg med 35" og har 250gram sand i hver av dem. aldri hatt mer balanserte hjul som dette!

 

22561_102411726454688_100000575824880_64934_2601883_n.jpg

 

hjula veier +- 45kg pr stk

Endret av DRFT-R

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen om sand eller pulverbalansering er ikke nødvendig. Har blitt lurt til å prøve pulverbalansering og det er det værste jeg noen gang har hatt. Aldri mer. Etter lodd ble satt på ble dekkene perfekt. Da har jeg mer tro på å snu felg og dekk for å minke lodd, slik at det blir ideelt. Har et slikt program på dekkbalansereren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bilen brukes til offroad så glem sand.Det klumper seg og er et helvete å få ut, pluss at det setter seg fast i ventilen når en slipper ut luft for senking av marktrykk.

Og når du fyller på rå luft etterpå, så klumper resten av sanden seg.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aldri hatt det problemet viking, og jeg slapp ut luft fra 50psi til 10 psi mest sannsynlig 40-50 ganger i vinter .. hjula er fortsatt balansert. sanda skal IKKE klumpe seg. om du har fukt eller vann inni dekket kan jeg kanskje forstå det, men det forekommer ikke sånn uten videre

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen om sand eller pulverbalansering er ikke nødvendig. Har blitt lurt til å prøve pulverbalansering og det er det værste jeg noen gang har hatt. Aldri mer. Etter lodd ble satt på ble dekkene perfekt. Da har jeg mer tro på å snu felg og dekk for å minke lodd, slik at det blir ideelt. Har et slikt program på dekkbalansereren

 

har du gjort det riktig da?

jeg har brukt dette i årevis. aldri noe problem. brukt alt fra 33 til 40" på gate der 40 tommera veide 75KG pr hjul, dekk felg, beadlocks og i tilleg 45m8 rustfrie bolter pr hjul for å holde ringa på plass. rista ikkeno mere enn om jeg hadde bomma med 5gram på lavprofilshjul

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du gjort det riktig da?

jeg har brukt dette i årevis. aldri noe problem. brukt alt fra 33 til 40" på gate der 40 tommera veide 75KG pr hjul, dekk felg, beadlocks og i tilleg 45m8 rustfrie bolter pr hjul for å holde ringa på plass. rista ikkeno mere enn om jeg hadde bomma med 5gram på lavprofilshjul

på min hilux med 36 irok slang vi inn 350 gram sand i hvert hjul. funka greit helt til jeg måtte bråbremse.. livsfarlig med sanda gitt.. bilen hoppet som en kengeru når jeg slapp bremsen. rett ned på vianor å få ut sanda igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite sidespørsmål til dere som jobber med dekk og balansering:

 

Er det felg eller dekk det er mest ubalanse i vanligvis? Legger om endel dekk selv, til herjing/banekjøring og vanligvis lar jeg lodda på felgen stå som de står og bare hiver på dekka jeg skal bruke. Går mest i 15" dekk, og en salig blanding av stålfelg og el cheapo alufelger. I 8 av 10 tilfeller så er det ingen merkbar ubalanse i det hele tatt, uansett om hjula står fram eller bak på bilen.

 

Bare jeg som har hatt flaks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedetfor denne sanden, finnes det stålkuler å få kjøpt på norske dekktilbehørssjapper. De klumper seg neppe med mindre du fyller luft fra London. Leste på rejsa eller et sted at fuktig bensinstasjonluft og hjemmekompressorer uten vannavskiller påvirker faktisk lufttrykk ganske mye, da med tanke på å finne korrekt trykk i (bane)dekkene.

 

Skody: har du en link til den billige balansereren din? Kunne muligens tenke meg en slik selv...

 

mvh movikong

Jeg husker ikke helt hvor jeg fant de men her har du en sånn en:

 

13478_lg.jpg

Kilde: http://www.northerntool.com/shop/tools/product_47571_47571

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedetfor denne sanden, finnes det stålkuler å få kjøpt på norske dekktilbehørssjapper. De klumper seg neppe med mindre du fyller luft fra London. Leste på rejsa eller et sted at fuktig bensinstasjonluft og hjemmekompressorer uten vannavskiller påvirker faktisk lufttrykk ganske mye, da med tanke på å finne korrekt trykk i (bane)dekkene.

 

 

Jeg husker ikke helt hvor jeg fant de men her har du en sånn en:

 

13478_lg.jpg

Kilde: http://www.northerntool.com/shop/tools/product_47571_47571

hva skjer med alle stålkulene når man bråbremser? jo de samler seg på en plass å man har 300 gram ubalanse!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et poeng der, men både kuler og sand er vel myntet på tunge kjøretøy. Dessuten skal man ikke behøve å bråbremse i tide og utide. Skal man? :D :)
Jeg bremser istede for å krasje hvertfalldamndamn

 

men kjenner noen som har brukt det på lastebil å vært fornøynd.. men bare vent til den dagen en litt eldre laste bil uten abs blokkere hjul å slipper opp bremsen igjen.. tror han tar ut pulvret igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår