Gå til innhold

Effektanlegg = effektøkning?

Ranger emnet


pjotr

Anbefalte innlegg

Har ikke så mye greie på teknikk, lurer på om effektanlegg egentlig gir noe effektøkning? Eller er det mest for lyden man kjøper slikt?

 

Hvor mye effektøkning gir det i såfall, sånn ca? (Veit det er et upresist spørsmål, men...) Sett litt på en bmw 320i med effektanlegg. Biln har orginalt 129 hester. Noen som har peiling på hvor mye mer/mindre effekt et effektanlegg gir i dette tilfellet?

blablabla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke du vil få noen eff. økning... kanskje 1-2 hester, men det merker du jo ikke alikavel. men hadde du hatt en bil med mye motor, med turbo f.eks, kan det hjelpe med et eff.anlegg, men ikke for at den skal gå nor fortere..... men heller for at den skal gå reinere ol.

 

vet ikke helt om du fikk noe ut av det, er ikke 100%sikker på det her selv....noen andre?

E30 323tic

[x]E30 325i 4d

[x]88 ascona c

BMW E30 Entsuiast? Klikk her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by pjotr

Andre enkle inngrep for å oppnå effektøkning da? Sånn KN-filter kanskje?

 

Er ikke så mye enkelt som vinner hk! Hk koster ! Det er derfor det ikke er så mange som har mye av det ! Men det vanligste å gjøre er jo chip, eff anlegg, filter, Trimkam, slike ting! Men noe mye effekt henter du nok ikke ! da må det bli lystgass eller turbo ! noe slikt, men det koster jo litt og da:D

[86]Toyota supra turbo MK3

Subaru impreza Wrc rc bil :-)

[x]BMW E30

___________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektanlegg på en "normal" sugemotor vil ikke gi noe særlig effektøkning, kun lyd og bedre respons. Samme med konfilter, gir lyd og litt bedre respons.

Vanligvis er det helst turbobiler som drar nytte av effektanlegg, men normalt er det ikke _mye_ ekstra du får tatt ut. Bytter du til åpent filter hører du også turboen mye bedre :D

04 BMW 320Cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiller jo himla med faktorer inn da..

 

Men generelt sett får du selvsagt noen hester og mye bedre respons... Men det er ikke alltid effektanlegg har noe å si hvis du ikke har grenrør, selfølgelig får du litt, men hvis manifolden er boss originalt, så bør den og byttes.. Akkurat som en kø, liten vits med 4 felts motorvei og 80, hvis det er et smalt felt med 40 sone lenger fremme.. Rushet stopper da...

 

På turbobiler er det jo ufattelig forskjell på hvilken eksos du har, men det går jeg ikke inn på nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over her...

Men ser man litt anderledes på det, så ser man at små mods som effektanlegg og filter spiller en viktig rolle:

En trimmet motor med portet topp,trimkam, oppborring osv vil fort få pusteproblemer dersom man ikke har filter og effektanlegg.

 

Så et effektanlegg i seg gir ikke mye ekstra HK, men er en god start!

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lurer på effekt på exos kan du se High Oktane 2 Men de hiver jo grenrør og effektanlegg på en Impreza STi tror eg det var ! Menmen, det er verd å se high oktane filmene modyfing guide er nice for nybegynnere! :rolleyes:

[86]Toyota supra turbo MK3

Subaru impreza Wrc rc bil :-)

[x]BMW E30

___________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår