Gå til innhold

Problem ABS

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

1995 Chrysler Grand Voyager 6 cyl All Wheel Drive Automatic 228000 km

Feil- indikatorlampa for ABS systemet lyser av og til. Da virker ikke ABS,en (testet). Jeg har hatt dette problemet et par år. Når jeg stopper motoren og starter å kjøre umiddelbart er alt ok, men det kommer tilbake så fort jeg stopper (fremdeles med motoren i gang). Jeg har hatt dette problemet kun på vinterstid og om våren når det er høy luftfuktighet. Men problemet har nå blitt værre. Jeg antar at det er fuktighet i en eller annen komponent, men hvilken og hvor? Setter pris på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1995 Chrysler Grand Voyager 6 cyl All Wheel Drive Automatic 228000 km

Feil- indikatorlampa for ABS systemet lyser av og til. Da virker ikke ABS,en (testet). Jeg har hatt dette problemet et par år. Når jeg stopper motoren og starter å kjøre umiddelbart er alt ok, men det kommer tilbake så fort jeg stopper (fremdeles med motoren i gang). Jeg har hatt dette problemet kun på vinterstid og om våren når det er høy luftfuktighet. Men problemet har nå blitt værre. Jeg antar at det er fuktighet i en eller annen komponent, men hvilken og hvor? Setter pris på svar.

Et kjent fenomen på disse bilene er ABS sensorene foran, men i andre tilfeller har jeg skiftet EBCM (Electric Brake Control Module).

Har du et multimeter så kan du kontrolle utslaget veldig enkelt på følgende måte:

- Ta ut kontakt forbindelsen til aktuelle abs sensor

- Still multimeteren på veksel spenning

- stikk begge målepinnene inn på kontakt forbindelsen til abs føleren og drei hjulet samtidig og se om det noen utslag (sørg for at det er korrekt forbindelse mellom stiftene mellom pinnen, mange som dritet seg ut der og bortkastet både tid og penger) fra sensoren. dersom det ikke er utslag fra senoren bytt aktuelle sensoren.

For øvrig info kontakt meg på mail: Rana_jamshaid@msn.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Letteste å starte med er å få avlest feilminne,da kan man få en indikasjon om hvor/hva problemet er.

Sjekk at det ikke er sprekk i en eller begge av tannkransene på drivakslene,dette er et vanlig problem.

Siden dette er mest ved fuktige tider,ville jeg sjekket ABS-sensorene bak,det samler seg mye skitt/fuktighet rundt disse kontaktene,kan være nok med rengjøring og tørking. Sjekk for irr i kontaktene samtidig.

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider