Gå til innhold

ny motor! hva bør jeg se etter?

Ranger emnet

golfen90

Anbefalte innlegg

Hvis huggeren ikke har motor ferdig på pall så bør du sjekke:

- Sjekk at det er riktig motorkode, altså nøyaktig lik motor, finnes flere 1,8 90hk.

- Ta av påfyllingslokket til olje, kjølevann samt peilepinnen, se om det er olje på motoren, om det er vann i oljen, og om det er olje i kjølevannet.

- Se på bunnpannen om den har bulker.

- Sjekk at alle tilkoblinger for kjølevann er hele

- Sjekk at deksel til register er på plass

- Sjekk at registerreima er på plass, denne må uansett byttes før du kan starte motor, men litt kjipt å kjøpe en motor som har rast.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

men hvor mye burde jeg gi for en motor?

Ville ikke betalt mer enn 4-5000,- for en motor i bra stand og med dertil lav kilometerstand, en 1,8 får du sikkert fra 2000,-

Eksempelvis betalte jeg 5000,- for en 1,6 101hk, denne var da tatt fra en 98modell Passat som bare var rullet 120,000 og med på kjøpet fikk jeg 5mnd garanti.

Husk at selv en "ny" motor trenger litt overhaling før du kan ta den i bruk;

Komplett register m/vannpumpe, motorolje m/filter og så kan det være en fordel å skifte clutch og utløserlager når motor og girkasse er delt.

Selv med Biltema deler er du fort oppe i 2000,- ekstra..

Endret av B.T.i

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men vil 1,6 med 101hk passe på sammme understell og kasse da?

Ja, sålenge du bruker komplett clutch m/svinghjul fra enten den motoren eller den du har på din nå..

Derimot så får du neppe med ledningsnett, ECU og ymse motorsensorer fra hugger uten å betale ekstra.

Disse motorene har til forskjell fra 1,8 separat gasspjeld, fuelrail, luftmengdemåler osv.

Med andre ord blir sikkert å koste mer enn en ny 1,8, og da spørs det om det er verdt 11hk og 1s raskere bil. ;)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en GTI 8v motor passe rett inn i et motor rom som en 1,8l har vært? å hva må jeg oppgradere? bensinpumpe? bremser? understell? girkasse?

En GTI 8v, eller da uansett 2,0 8v fra Golf, Vento, Passat, Toledo osv vil passe ganske uanstrengt inn ja.

Girkassen kan gjenbrukes, men som tidligere må du flytte clutch over.

Bensinpumpen du har klarer seg sikkert, men bremser må oppgraderes hvis du vil ha det godkjent.

Da kan du bruke komplette bærearmer med bærekule og nav med sadler og calipere fra en 2,0 med enten 280 eller 256mm skiver

Hvilken årsmodell har du?

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en 95mod...tenkte jeg skulle sette inn en større motor når jeg først skulle bytte..er det lett å godkjenne?

Formuler et skikkelig brev der du forteller hva du ønsker å gjøre og hvordan du har tenkt å gjøre det, så sender du det til nærmeste Trafikkstasjon.

Siden du har en 95 kan det hende du har 256mm skiver foran, da kan du ta en snarvei å bruke sadler og calipere fra GTI samt skiver fra G60 for å få 280mm foran, samme som GTI altså.

Men regner med at hvis du skal ha det godkjent må du ha med nav fra GTI for å få 5x100 kontra 4x100 som du har idag.

Bak vil du du trenge hele bakstillingen med integrert stabstag og skivebremser.

Personlig ville jeg gitt en lang F.. i godkjenning av en så liten effektforskjell, såfremst du ikke tar PKK/Eu hos noen som ser forskjell på 1,8 og 2,0 så vil dem ikke legge merke til noe som helst..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider