Gå til innhold

Generelt tiltrekkingsmoment

Ranger emnet


VIP22

Anbefalte innlegg

Hvis man skal trekke til bolter med tiltrekkingsmoment og det ikke er oppgitt i bilens data, skal man da bare bruke det generelle tiltrekkingsmomentet som er oppgitt i tabeller for fasthet og diameter?

 

Vanligvis skrur jeg bare sånn passe til, men det hender også jeg bryter av og/eller strekker bolter - noe som til tider kunne vært greit å unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Hjul bolter på 1996 chevy suburban (8 bolt) skal trekkes til med 185-195 NM hvis jeg husker korrekt.

 

Dekkene på en vesentlig mye mindre "konebil" kan ha så lite som 90NM som anbefalt moment.

 

Uansett, så er det ikke et generelt NM for bolter.

 

Alt varierer med bolt tykkelse, objektene den skal holde på plass.

 

Vil anta en bære bro har større toleranse for variasjon innen tiltrekking enn en girkasse.

 

Har selv knekt dekk boltene på en toyota rav4, uten bruk av latmannsarm og unormalt med krefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har det tydeligvis fra før, men i papirbibelen til www.luna.se finner du ihvertfall momenttabeller for metrisk, UNC og UNF. Der står også bordiametere for all verdens gjenger etc.

 

Jeg vil også mene at det er vesentlig hva slags gods det er rundt hullet gjengene går i. Jeg har trøblet med f.eks støttebrakett mellom Volvo rødblokk og girkassa. Den er heldigvis lett i skifte ut. Verre hvis du drar i filler et tennplugghull etc i en alutopp og ikke er fan av helicoils.

 

Også har jeg dissekert til døde om det er egnet å "konvertere" grader til moment på en nøkkel. (Jeg klarte aldri å trekke til 60' i én bevegelse.) Konkret gjelder det senterbolten foran på veiva til B230 rødblokk. I Luna står det at nevnte M14/16(?) skal draes til med f.eks 300nm. Og bruker du en 200nm muttertrekker på full guffe blir det "lagom" i følge flere som har prøvd det med hell.

 

Men det er ikke så kult om du overstrammer og herper DE gjengene. Og som en sa vet du jo ikke om du gir veiva slag som gjør at den kan sprekke senere. Etter at reimskiva først løsnet et par turer og så falt av(!) endte jeg antagelig opp med muttertrekker jeg og. Eller at jeg først fikk til 30-40' og så dro resten med trekkern mens jeg fulgte med på min imaginære gradeskive. ;) :(

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjul bolter på 1996 chevy suburban (8 bolt) skal trekkes til med 185-195 NM hvis jeg husker korrekt.

 

Dekkene på en vesentlig mye mindre "konebil" kan ha så lite som 90NM som anbefalt moment.

 

Uansett, så er det ikke et generelt NM for bolter.

 

Alt varierer med bolt tykkelse, objektene den skal holde på plass.

 

Vil anta en bære bro har større toleranse for variasjon innen tiltrekking enn en girkasse.

Har selv knekt dekk boltene på en toyota rav4, uten bruk av latmannsarm og unormalt med krefter.

 

Joda, men la oss si at det er en 12 mm 10.9 bolt med samme gjengestigning som f.eks 150 Nm(nå vet jeg ikke om dette er i nærheten av riktig, så ikke vær nøye på det), vil den da holde bærebroen uten å løsne om den er tiltrukket med det momentet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men la oss si at det er en 12 mm 10.9 bolt med samme gjengestigning som f.eks 150 Nm(nå vet jeg ikke om dette er i nærheten av riktig, så ikke vær nøye på det), vil den da holde bærebroen uten å løsne om den er tiltrukket med det momentet?

 

I stedet for å forholde deg til snål teori, bruk heller din logiske sans.

Altså, hvor mye tror du skal til for at objektet du skrur til skal være sikret? Og hvor mange NM tror du det gjengede godset/boltene/skruene tåler? Et greit utgangspunkt å tenke på, åsså trekker man til med FØLELSE og logisk sans.

Og hvis du ikke stoler på din logiske sans, sjekk verksted manualen for vedkommende bilmodell og bruk momentnøkkel.

Endret av grandisjohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å forholde deg til snål teori, bruk heller din logiske sans.

Altså, hvor mye tror du skal til for at objektet du skrur til skal være sikret? Og hvor mange NM tror du det gjengede godset/boltene/skruene tåler? Et greit utgangspunkt å tenke på, åsså trekker man til med FØLELSE og logisk sans.

Og hvis du ikke stoler på din logiske sans, sjekk verksted manualen for vedkommende bilmodell og bruk momentnøkkel.

 

:thanks Det eneste jeg i grunn har brukt momentnøkkel på er toppbolter, og svinghjulsbolter, bare for å være sikker... Alt annet går på feeling :)

 

Regel når du skrur i alu, skru til det blir veldig lett å skru, så en halv omdreining tilbake :D

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å forholde deg til snål teori, bruk heller din logiske sans.

Altså, hvor mye tror du skal til for at objektet du skrur til skal være sikret? Og hvor mange NM tror du det gjengede godset/boltene/skruene tåler? Et greit utgangspunkt å tenke på, åsså trekker man til med FØLELSE og logisk sans.

Og hvis du ikke stoler på din logiske sans, sjekk verksted manualen for vedkommende bilmodell og bruk momentnøkkel.

 

Problemet her er at det enten ikke står i manualen eller at man ikke har manualen. Man har imidlertid en generell tabell med tiltrekkingsmoment, skal man bruke den eller ikke...

Har spurt endel mekanikere ansikt til ansikt, noen sier ja og andre kommer med et lite utfyllende svar som egentlig ikke sier verken ja eller nei.

 

Så om noen vetom en biltekniker/lærer i bilfag som svarer hvis jeg senderen mail hadde det vært fint.

Endret av VIP22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånngenerelt, så har du rett moment som oftest når det såvidt begynner å gå lettere igjen, da har du kommet til flytegrensa på skruen, og skal ikke skru mere.

OBS: skrur du for my svekker du skruen, og momentet blir feil, skal bare være akkurat til det punktet det letter.

 

Det finnes tabeller for hvor mye du skal kunne skru til f. eks M8 med 8.8 strekkfasthet, lurer på om ikke det er 23 Nm(fritt fra hukommelsen.

 

Anbefaler deg ei lita gul bok som kalles "Bibærn", offisielt heter den verkstedhåndboka, der står alt slikt du trenger å vite.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånngenerelt, så har du rett moment som oftest når det såvidt begynner å gå lettere igjen, da har du kommet til flytegrensa på skruen, og skal ikke skru mere.

OBS: skrur du for my svekker du skruen, og momentet blir feil, skal bare være akkurat til det punktet det letter.

 

Det finnes tabeller for hvor mye du skal kunne skru til f. eks M8 med 8.8 strekkfasthet, lurer på om ikke det er 23 Nm(fritt fra hukommelsen.

 

Anbefaler deg ei lita gul bok som kalles "Bibærn", offisielt heter den verkstedhåndboka, der står alt slikt du trenger å vite.

 

Har denne, med momenttabellen og alt, men siden jeg hører enkelte(eldre) mekanikere si ja og yngre ikke ha et fornuftig svar på om man skal bruke disse momentene eller ikke når man mekker bil så blir man litt i tvil. Jeg vil jo anta man skal bruke disse(+/-for gjengestigning o.l.) selvsagt.

Boka er forsåvidt blitt blå nå.

 

Mener å huske at momentet for M8 8.8 normal stigning var omtrent 28 Nm, men det er ikke så nøye. Riktig svar ser jeg i tabellen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår