VIP22 Skrevet November 13, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2010 Se an hva du skrur i, så kan du som oftest bruke disse tabellene. Endelig en som kommer med et litt fornuftig svar. Faktisk 2 fornuftige innlegg. Er jo tross alt ikke snakk om å skru fast toppbolter kun med momentet oppgitt i disse tabellene, men mer generelt når boltene er så tynne og svake at man kommer til å slite dem av. F.eks M8 som holder forstillingsdeler, man ønsker at dem skal sitte fast. Momentene er som regel såpass lave at man ikke sliter noen gjenger uansett om det er i aluminium eller andre litt svakere materialer. Om noen har noen innvendig mot dette er de velkomne til det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet November 14, 2010 Rapporter Share Skrevet November 14, 2010 Det går jo an å lære seg sånn omtrentlig hvor mye moment man har i håndleddet. Dra til en bolt med det du innbiller deg er nn nm. Deretter bruker du momentnøkkelen innstilt på nn nm og repeterer til du har funnet lagom mycket. Min far sa at det du klarer å stramme en hjulmutter med et hjulkryss mens du sitter på huk, er akkurat passe. En bekjent fortalte at Ford brukte 80nm på hjula til WRC Focusen, så da så ikke han noen grunn til å bruke noe mer på sin Cosworth. Imidlertid la han på 10nm ekstra bare for å være sikker. :D (Det jeg har sett er typisk 110nm på M12 og 1/2".) Også kan det være greit både å kalibrere og generelt behandle momentnøkkelen sin pent (les: riktig.) Jeg glemte (les: visste ikke om) å slakke opp fjøra etter bruk. Så etter noe fortrengning av usikkerhet fant jeg på å teste min 40-210nm mot en tilsvarende av kjent merke og nyere årgang. Den nye ble stilt inn på 100nm og mutter ble dratt til det klikket. Jeg ble lettere sjokkert da jeg måtte justere min gode gamle til nærmere 140nm før den slo ut! damndamn Det ble prøvd begge veger for å ta høyde for forspenn og friksjonsmotstand. DANG! Det skal sies at jeg etter den aha'en har tatt i bittelitt ekstra med min 1/2" skralle (jeg liker ikke billige, unøyaktig slarkete hjulkryss) da mine "innlærte" 110nm ikke var der. Men jeg har *bank i dashbordet* enda ikke mistet noen hjul. Og senest i går brukte jeg ei 3/8" skralle og 19mm før jeg med god samvittighet i to timer kjørte inn sanddekkene på jomfruelig glatt snø. (Ja jeg etterstrammet (det holdt med å sjekke) etter et par mil.) :angelsmili: Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg