Gå til innhold

Problem med piping i trommel bremsene?

Ranger emnet

Lasseee

Anbefalte innlegg

Hei.

lurte egentlig på om noen har hatt samme problem eller vet hva det kan være.

fordi det har seg sånn at hver gang jeg bremser og slipper bremse pedalen ut så kommer det en pipe lyd som høres godt utafor og til og med inni bilen.

jeg kan til og med stå helt stille å trykke bremsen inn, og når jeg slipper den ut så kommer det sånn pipe lyd.

Lyden er akkurat som når man bremser på en kald vinter dag, untatt at dette skjer bare når jeg slipper ut bremse pedalen, ikke mens jeg bremser.

noen som kan hjelpe meg med å forklare meg hva dette er og åssen jeg får det vekk? må jeg bytte trommler?

takker for svar på forhånd :D

- Audi A4 B6(8E) 1,9tdi 134hk Avant

- Honda Prelude 2.0L BB4 133 HK (SOLGT)

- Golf III 1.8L 90 HK (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bremseskoens returbevegelse som lager den lyden. Ta av trommel, gjør rent uten å bruke kjemikalier, smør så et tynt lag molykote der bremseskoene ligger mot innerskjoldet. Sett på trommelen igjen.

Husk å slakke ut strammemekanismen før trommel tas av, ellers kan denne være vanskelig eller umulig å få av. Gjennom boltehullet (oppe ca kl. 10 eller 14) kan du se en liten kileformet metallsak med en liten fjør i nedre ende. Stikk inn et skrujern og trykk denne metallsaken oppover og bremseskoene kollapser.

Se etter at alle festedetaljer for bremsene er på plass og smør gjerne opplagringen på armen som håndbrekkwiren er festet i.

Når trommelen er av kan det være lurt å slipe vekk slitekanten (altså den bremseskoene henger seg opp i når du tar trommelen av).

Hjullageret skal strammes så mye at det ikke er slakk i lageret, ikke mer.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider