jeantea Skrevet Mai 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2010 Hei og hopp! Bensinpumpa går ikke på min Scorpio 93' STV DOHC. Er det noen som veit hvaslags spenning det skal være på denne? Har finni en kobling i bagasjerommet som går på bensinmåleren og det skulle vistnok også være den som går til bensinpumpa? Det er en tredelt kontakt som sitter rett ved bagasjeluka. Det er går to tjukke ledninger og en tynn ledning inn i den. Den ene tjukke er rød, og den andre tjukke er brun, mens den lille tynne er brun og svart. Har fått spenning når jeg har målte med den brune og svarte tynne, og den brune tror jeg det var og fikk utslag på 9V. Fikk ikke noen spenning med den røde kabelen. Er ikke dette litt rart? Kan det være bensinmengdemåleren som har 9V, og at bensinpumpa SKULLE hatt 12V men ikke får det? Trenger all hjelp jeg kan få her. Vil ikke kjøre for mye spenning i ting som ikke tåler det. Dersom det er interessant med bilder kan det ordnes, men har det ikke for hånden akkuratt nå! På forhånd takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mai 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 10, 2010 Den brune er jord til pumpa, og den røde er pluss til pumpa, den brune/svarte er til bensinmåleren, du bør ha en spenning på tilnærmet batterispenning på de to tjukke. Prøv å finn bensinpumperelèet(det sitter mest sannsynlig i en av sikringsboksene eller innenfor dashbordet å prøv å tvangskjør derfra, funker dette er relèet en mulig synder, funker det ikke kan det hende denne har en "kollisjonsbryter" som eldre Scorpioer, som man fysisk må aktivere med å trykke på en knapp etter den har gått av. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jeantea Skrevet Mai 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2010 Heisann! Den sikkerthetsbryteren har jeg for ordensskyld koblet ut for å eleminere evt feil med sikkerhetsbryteren. Men skal det gå pluss eller minus i den brune og svarte? Takk for oppklaring rundt spenningen. Skal ut og måle litt mer etterpå idag, så kanskje jeg finner ut noe mer. Hvordan kan jeg evt "tvangskjøre" det fra releet. Er så mange sånna stikker nedi boksen, så jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre det evt. Takker for raskt svar, og fremtidige svar! =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mai 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2010 Hva det skal gå der varierer litt, menh fra tankmåleren skal det gå minus, med varierende motstand, men det vil komme pluss vial måleren framifra, så ikke bry deg om den ledningen du. Husk at pumpa ikke skal gå konstant med tenning på, motor må gå den og. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jeantea Skrevet Mai 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2010 Okai. Men hvordan kan jeg få tvangskjørtpumpa for å se om det er denne som er ødelagt da?? =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Mai 11, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 11, 2010 Ved å sette 12V rett på de to aktuelle ledningene og se om det fosser ut bensin alternativt at bilen starter. :) Jeg opplevde ikke at bensinpumpa stoppet men at ECU etc sviktet mer og mindre når batterispenningen falt drastisk under "cranking" altså startforsøk. Duverden så lang tid jeg brukte på å finne ut av det. Husker ikke om gjenværende spenning til elektronikken falt til 8-9V eller så. Logisk feilsøking er en fin bil. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jeantea Skrevet Mai 13, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2010 Sette 12V på rødt da, og håpe pumpa går. Men dersom pumpa går når jeg setter på 12V, kan et rele være defekt selvom det klikker? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mai 13, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2010 Jepp Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jeantea Skrevet Mai 13, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2010 Da kan det hende jeg skal prøve å bytte det releet allikevel. Har jo kikka på det, men det så jo helt fint ut.. ..men igjen så veit jeg ikke hvordan et ødelagt rele ser ut? Må det være svidd, eller kan det bare "gi seg"? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mai 13, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2010 Da kan det hende jeg skal prøve å bytte det releet allikevel. Har jo kikka på det, men det så jo helt fint ut....men igjen så veit jeg ikke hvordan et ødelagt rele ser ut? Må det være svidd, eller kan det bare "gi seg"? Utvendig kan det være helt strøkent, mens innvendig kan det være brente kontakter som ikke får kontakt. Men det er jo lett å tjuvkoble relèet da. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jeantea Skrevet Mai 13, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2010 Hvordan gjør jeg det da? Har aldri gjort noe lignende før.. :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grandisjohn Skrevet Mai 13, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2010 Hvordan gjør jeg det da? Har aldri gjort noe lignende før.. :P Du lager direkte kontakt mellom hovedstrøm-stikket og stikket til bensinpumpe på releet, og hører om pumpa starter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jeantea Skrevet Mai 13, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2010 Du lager direkte kontakt mellom hovedstrøm-stikket og stikket til bensinpumpe på releet, og hører om pumpa starter. Har du noen oversikt over "hva som er hva da" Usikker på hva som er stikket til bensinpumpa, og forsåvidt hva som er stikket til hovedstrømmen, når det er så sykt mange hull der =O Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mai 13, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2010 Om du tar ut relèet, så finner du stikkerne som heter 87 og 30, står merket på relèet, de kobler du en ledning mellom. Funker det da, men ikke ellers, så er feilen enten i relèet eller i styringene til relèet. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jeantea Skrevet Mai 13, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2010 Okai. Takker for det. Skal ta på en titt på det i morgen når det er litt lysere ute. Skal ærlig innrømme jeg ikke er sikkert på hva du mener med de talla, men jeg finner det vel når jeg drar ut reléet! :) Takker! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.