Gå til innhold

Hvor langt går en Audi?

Ranger emnet

Notsabad

Anbefalte innlegg

Hvor langt går en Audi? Tja, hvor langt er et tau?

Hvor langt en Audi går er umulig å svare på. Den kan gå meget langt om den får hyppige oljeskift med skikkelig olje, kjøres fint til motor har oppnådd driftstemperatur og har lite småkjøring.

Mer nøyaktig svar er det ikke lett å gi ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles, hvor langt er ett tau, eller hvor gammel er tiden?

Enkelte kjører 10.000 på en måned, andre 500 km, men med normale kjørelengder er 1 liter i mnd en del.

Hva kan et så høyt oljeforbruk ved normal kjøring indikere? Ved f.eks 1000km i mnd.

Endret av Notsabad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel tyde på alt fra en oljelekkasje utvendig til innvendig lekkasje, til totalt utslitt motor, men turboen kan være verd en kikk.

1 liter pr 1000km er det de fleste fabrikantene setter som grense for høyt oljeforbruk, men seriøst, en frisk motor bør ikke synke mere enn halve pinnen på skiftet, over 2 liter på 15.000 må vel kunne regnes som mer enn ønsket.

Men ærlig talt, en Audi A4B5 begynner å gi inntrykk av å være sliten ved den km-standen, i tillegg nærmer regreimsskift seg gjerne, clutchen begynner å bli sliten, bakdiffen lekker. Forstillinga må jo skiftes 1-2 ganger i året uansett, men nå begynner bakstillinga snart også.

Virker bilen bra teknisk og tight og fin å kjøre, så kan man handle, men regn med at det dukker opp utgifter, dette er ikke gratis biler å holde dessverre.

Det er min mening, uten erfaring fra så mange forskjellige biler

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min har godt 238k nå å bruker litt olje, men ikke mye men hiver i en 1dl hver måned...

men jeg kjører mye, som regel minimum 40mil hver helg..

den drikker også mere olje på høyt turtall enn lavt...

ellers så er jo forstillingen en gjenganger...

delene til b5 er ikke dyre, er arbeidet som koster, så jeg gjør jobben selv :)

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan lite om mekking av bil; hvor mye koster det å vedlikeholde en sånn bil i året ca? Oljekonsumasjonen hadde visst vært på et konstant høyt nivå siden 2000 opplyste selger.

Etter det du sier ville jeg funnet meg en annen bil..

Du skal ikke stjele! Staten liker ikke konkurranse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den bruker olje, bør du få den trykktestet før evt. kjøp.

Det kan være bare tettingene på ventilstengene som må skiftes. Litt enklere enn om hele motoren er utslitt.

Jeg har en 1.8 som har gått 260K og oppfører seg som ny, uten oljeforbruk.

Kameratens Audi 100 hadde gått 450K før den møtte høggern.

Har også hatt VAG biler i familien som har hatt oljeforbruk under 200K

Poenget er: Det er ikke KM stand som teller, men teknisk tilstand,

og denne kan variere sterkt, bl.a. avhengig av bruk og vedlikehold.

--

(skeptisk til "longlife" oljeskift)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(skeptisk til "longlife" oljeskift)

HELT ENIG! Oljeskift hver 30000 km hadde tatt nattesøvnen fra meg.

Long life olje (sølevann) har i tillegg mye dårligere smøreevne mellom belastede flater (så som kam mot løftere) enn det en "god gammeldags" olje har.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min a4 99mod bruker fra max til litt over min på 16.000km. Da skifter jeg, for det er så mye jeg kjører i året. Perfekt oljeforbruk.

Min tidligere 95mod a4 brukte 1L pr 1000km. Skulle selge bilen når den begynte å bruke olje, så han som kjøpte den fikk den billig siden feilen var uviss.

Ved 220`km må du huske at det er en del som kommer. regreim og vannpumpe skal skiftes på 240`km... I tillegg så er nok alle bærearmene gåene hvis de ikke er tatt de siste åra. Dempere og clutch synger på siste verset om det ikke allerede er skiftet. Rust på kanalen helt innat fremdekket bør du kikke etter. Hvis den er godt fulgt opp med servicer så er nok mye av de dyre tinga allerede gjort, men jeg ville vært skeptisk til en bil med 220`km på tellern med dårlig servicehistorikk eller dokumenterte utskiftninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider