Gå til innhold

Sentrallås og el.speil, virker ikke.. Forslag til løsning?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

1. Sentrallåsen virker på høyre side, men ikke på venstre. Jeg må låse opp og igjen manuelt. Jeg demonterte låsen i dag og fant en kabel som satt på dørlåsen som kan se ut som den er defekt (rund/knekt). Kan dette være grunnen til at sentrallåsen på førersiden ikke virker? Prøvde å google, men fant ikke mer ut enn at det kan være 4671069 SWITCH-CENTRAL LOCKING-KE

lock01.jpg

lock02.jpg

lock03.jpg

Men om denne er defekt, skulle ikke denne da bare gjelde når man åpner og lukker manuelt med nøkkel? Sentrallåsen er vel ikke avhengig av denne når man bruker fjernkontrollen?

2. El-speil virker ikke. Jeg har sjekket koblinger og kontakter og alt ser bra ut. Kan det være bryteren eller er det et annet kjent problem?

Uff, ble mange ting på et par uker dette, men til nå har alt løst seg ved deres hjelp :thumb

05 Mondeo 2.2TDCI Titanium X

83 Golf GTI MK1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dørene kan låses og åpnes med nøkkelen uansett om sentrallåsen fungerer eller ikke. Sentrallåsen styres av BCUen, så om du bruker fjernkontrollen eller bryteren i døren så er det BCUen som sender ett signal til låsen om å åpnes. Så det kan enten være selve låsemekanismen som er dårlig, eller kabelen mellom (den du har tatt ut) som er ødelagt. Ville prøvd å bytte kabelen. Ellers går det jo også ann å måle seg fram med ett multimeter for å utelukke forskjellige feilkilder. Kan finne de forskjellige plassene du kan måle etter feil og verdiene du skal måle om du ønsker ;)

Når det gjelder speilet regner jeg med det er justeringen du snakker om? I såfall kan du måle bryteren for å finne feil i denne, bare følg tabellen under:

Skjermbilde2010-05-11kl232500.jpg

Om bryteren fungerer og du er sikker på at det ikke er kortsluttning mellom noen kabler og at alle kontaktene ser bra ut er det kun motoren i speilet igjen, da er det sikkert like lett å bytte speilet.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Jeg skal sjekke og måle i morgen. Ringte rundt i dag og hørte om pris på sentrallås delen, 1648kr koster den hos forhandler, ingen andre hadde den. Sendte mail til en jeg har handla deler fra på e-bay i USA og han hadde den på lager til $30, men da 2ukers leveringstid.

Er disse like på flere Stratus modeller tror du? Tenkte da på å sjekke et par hoggere i nærheten.

83 Golf GTI MK1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de bruker stortsett samme deler på sedan og cabriolet, men er litt usikker. Chrysler Stratus cab. er samme bil som Chrysler Sebring Cab.

Bilen er bygd på en egen platform (JX) som er en modifisert utgave av JA-platfomen som Stratus, Cirrus og Breeze er bygget på. Så vidt jeg husker er også cabriolet utgaven den eneste av "cloud" bilene som er produsert i Mexico. (Og bare for ordensskyld, Chrysler Stratus cab. er en søster bil av Stratus, og ikke Sebring Coupe som er bygd på en helt annen plattform (FJ).) ;)

Det jeg vet er at cabrioleten bruker noen forskjellige deler, men jeg vil tro det meste er samme. Så at en kabel fra en vanlig Stratus vil passe vil jeg tro, kan vel uansett ikke koste allverden fra en hugger? Du vil vel se fort om den ser lik ut eller ikke ;) Prøvde å søke i deleheftet til Stratusen på det delenr. som du skrev men fikk ingen treff. Finner derimot en del som heter "Central Locking Switch" med delenr.: 4608 263

Bilforumet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte en mail til importør og de bekreftet at det ikke er samme delen som til en vanlig Stratus av samme årsmodell. Måtte være en Cab fra 97-2000. Så da må jeg ringe rundt og høre om noen har en cab, det blir nok ikke lett..

Takk for oppklaring av Stratus cab "mysteriet", her var det lett å gå seg vill i modellbetegnelsene..

83 Golf GTI MK1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den kablen du viser har som eneste funskjon å åpne/låse de andre dørene når du vrir med nøklen i dør låsen. Den enden som er knekt er sporet som går i akselen til nøklen: vrir du enten med/mot urs så endres verdien i motstanden i potmeteren som har den knekte sporen.

Altså: dritt i den da det ikke har noene ting å si på fjernkontrollen og låsen.... Største ulempe med dette system er at om man har en slitt lås kan man bare prøve å vri litt på nøkel hullet og risikere at alle andre dørene låser seg opp... jeg har koblet de ut da sentral låsen funker "bedre" på dette område :D

rett under selve låsen er det en kabel som ligner på den du har bilde av, den er faktisk litt vanskelig å se da det er vanskelig å komme til: denne kablen forsyner driveren til sentral låsen på den døra. Om den har dårlig kontakt eller brudd så vil det aldri komme spenning til drivere=vil aldri låse/åpne døren... tror jeg har noen bilder da jeg dempet dørane :)

Ellers er selve kontrolen til speilene veldig "enkle" da det er bare mekaniske bryttere. Så om det er bare venstre side du ikke får styrt ville jeg heller sett over kontankten som går til venstre speil -regner med at du har prøvd brytteren for å velge hvilken side du vil "styre"? nevner i tilfelle da kona ikke hadde skjønt dette faktisk. I samme bilde kan du se den hvite kontakten som går til motoren som styrer speilene -se heller over den først. Har bilder av alle styre brytterne da jeg skiftet belysning i de da kona er veldig glad i blå :D skal finne den til speilene.

Det er dette kontakt som styrer driveren(=motoren) til sentrallåsen i døra. Mål om den får spenning eller ikke ved aktivering, her skal du måle batt spenning som endrer polaritet -men alltid samme ca volt verdi-

atkwaf.jpg

Ellers er dette kontakt (øverst i bildet) du bør skjekke først synes jeg ang feilen med speilene da det er denne som styrer motorene med spenning ved justering

xnykc1.jpg

lykke til! :partyon:

Endret av matador

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

apropos, bildet av potmeteren som er kenkt i sporet er enkelt å fikse med "araldrit" men du må demontere helle låsen. Den metal låsen er anordingen som holder potmeteren på plass + ytre (de svarte tappen på siden) som låser dette på plass. Som sagt enkelt å fikse med lim.

Bare vær oppmerksom at posisjonen på den knekte sporet er vikitg å få riktig... fordi utifra utgansgs posisjonen vil sentral enheten til sentral låsen enten åpne eller låse dørane - i den ene bilen var det slik at i fuktige dager plustselig begynte låsen å åpne/låse uten videre og jeg måtte finne ut hvorfor, etter dette endret jeg stillingen (på verksted ville de kalt "programert/kalibrert" helt sikkert :)) og aldri mer har vært noe feil av den typen -tror jeg beskrev dette i en annen tråd i forbindelse med noe feil i låsene til en annen stratus og hvordan man lager kretsen for å styre sentral låsen med andre alarmer med sentral lås ;) da man må bruke motstander istedenfor det vanlig "+" og "-" signal pulser.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaah, jeg trodde faktisk alt gikk gjennom samme kabel, så da har jeg lært noe nytt ;) Men da ville jeg fortsatt feilsøkingen med å sjekke den andre kabelen som kommer fra BCUen, da er det sikkert der problemet ligger. Evt. kan du også måle om du får en puls fra BCUen når du trykker på fjernkontrollen, det skal komme en puls fra pinne 6 på BCUen. Om du ikke måler noe her ligger feilen mest sannsynlig i BCUen.

Bilforumet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg litt å finne på i morra ser jeg :)

El. speil virker ikke på noen av sidene, jeg skal printe ut dette, ta fram måleutstyret jeg fikk av svigers til jul for noen år siden og se om jeg skjønner opp ned på det.. ;)

Kabelen tenker jeg at jeg limer, har noe 2 komponent jeg kan lage en "vegg" med også, så den blir trekantet igjen.

Blir spennende å se om jeg får det til :)

83 Golf GTI MK1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da løste deg seg, var dårlig kontakt i koblingen mellom døra og karosseriet. Når jeg fikk satt kontakten orntlig i så fungerte alt utmerket. :)

Nå er det desverre hus på gang og fruen har sagt at nå må "leketøyene" mine bort. Men men, har hatt 3 fine uker uten tak da :) Det blir definitivt en Stratus Cab også neste gang, nydelig kjøremaskin! Mulig jeg kommer til å sikte meg inn på 2,5l om den finnes i manuelt..

Takk for all hjelp!

83 Golf GTI MK1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint og høre at det ordnet seg ;)

Synd at du skal selge bilen :( Så annonsen på finn :) Finn bil, kunne tenkt meg en Stratus cab. selv :)

2,5L V6 ble ikke levert med manuel girkasse, så den fåes kun med automat. Går derimot ann å bygge om, for de som måtte ønske det :)

Bilforumet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider