Gå til innhold

Gti 8v 94, tenningsproblem?

Ranger emnet


bergan01

Anbefalte innlegg

Nettopp byttet toppakning, regreim/strammehjul og vannpumpe.

Topp ble planet.

 

Jeg mistenker at jeg har et tenningsproblem nå, motor går littegrann ujavnt under 2500 rpm, iform av at den "hopper" litt. På tomgang er dette ganske tydelig, spesielt om jeg legger hånda oppå innsug kjenner jeg godt at den hopper.

 

Iblant på tomgang faller den også ned til 500rpm og nesten stopper før den igjen går jevnt på 1100.

Under kjøring rykker og napper det litt under 2500 som nevnt. Over dette er det ikke noe nevneverdig.

 

Jeg tenkte vakumlekkasje/tomgangsmotor/Ventil? , men turnet så motor til merket på kamdrevet var i linje med toppdeksel. Tok av fordelerlokket og la da merke til at rotor ikke sto overens med det jeg antok var merket. Kan dette være problemet? At jeg har satt drevet som driver rotor ett hakk feil?

 

Jeg vet at Veiv og kammerkene står slik de skal.

Det skal vel bare være å løse bolten som låser av selve fordeleren å turne fordeler til rotor er på merket sitt, eller tar jeg helt feil?

 

Takker på forhånd for svar :)

-Mazda MX-3 v6, 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være problemet? At jeg har satt drevet som driver rotor ett hakk feil?

 

Det er fullt mulig. Dette kan du finne ut ved å bruke tenningslampe og se hvor mange grader fortenning du har, evt justere dette riktig.

 

Det skal vel bare være å løse bolten som låser av selve fordeleren å turne fordeler til rotor er på merket sitt, eller tar jeg helt feil?

 

Du tar ikke feil, det er slik man justerer tenningen.

Merket i fordelerhuset er for grunninnstilling og gir ikke nødvendigvis riktig tenningstidspunkt. Dette får du ved å bruke tenningslampe.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig. Dette kan du finne ut ved å bruke tenningslampe og se hvor mange grader fortenning du har, evt justere dette riktig.

 

 

 

Du tar ikke feil, det er slik man justerer tenningen.

Merket i fordelerhuset er for grunninnstilling og gir ikke nødvendigvis riktig tenningstidspunkt. Dette får du ved å bruke tenningslampe.

 

Takker så mye for svar!

 

Da skal jeg få tak i en kompis som har tenningslampe, og hvordan man bruker den. Aner du tilfeldigvis hvor mange grader motoren skal ha i fortenning? Eller hvordan jeg kan finne dette ut?

-Mazda MX-3 v6, 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår