Gå til innhold

Småproblemer med 2007 Octavia 1.9 TDI

Ranger emnet

shadow_

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en 2007 mod. Octavia 1.9 TDI som har noen småproblemer jeg gjerne skulle ha fikset. Satser på at jeg kan få fikset noe av dette som reklamasjon eller på bruktbilgaranti, men har lyst til å høre med dere om noen her har hatt samme problemer. Har lest en del på forumet her tidligere, og funnet ut at brukerne her representerer en nærmest utømmelig kilde til god informasjon :)

1. La merke til at det drypper litt diesel ned rett foran høyre forhjul. Etter en nærmere titt så ser det ut til at dette kommer fra hva jeg tror er dieselfilteret. Foran og til venstre for motoren (når man ser ned i motorrommet) er det en sylindrisk ca 20 cm høy sak, med slanger som går ut videre til motoren. Stemmer det at dette er dieselfilteret? Og er dette en grei sak å bytte/fikse?

2. Når jeg sitter inne i bilen med motoren i gang hører jeg en ganske konstant "tikking" fra ca samme sted som diesellekasjen er. Om jeg går ut av bilen hører jeg derimot ikke noe. Er derfor litt usikker på om den kommer fra inne i kupeen eller motorrommet. Denne tikkingen er uavhengig av både turtall og hastighet, så skjønner ikke helt hvor jeg skal lete videre. Noen gode ideer? :)

3. Når jeg stopper motoren hører jeg en relativt høy "spin-down" -lyd. Vanskelig å forklare, men kan kanskje sammenlignes litt med en vaskemaskin som er i ferd med å avslutte sentrifugeringen, eller en flymotor som slås av (dog ikke like høyt ;) ).

Er veldig takknemlig for alle råd og teorier :)

PS:

Bilen har for øvrig gått 117 000km, og har fulgt alle servicer. Sist på 112 000km med reg.reimbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikker på at det er diesel og ikke kondens fra klimaanlegget?

Er 100% sikker på at det er diesel. Lukter diesel lang vei, og drypper selv om AC ikke er eller har vært i bruk.

Den saken (som jeg tror er dieselfilteret), har for øvrig en liten nedsenkning i lokket/på toppen der slangene går ut og videre inn til motoren. Nedi dette nedsenket samler det seg ca en halv cm diesel ved lengre kjøreturer.

Tror dog ikke det er så enorme mengder som lekker ettersom jeg kjørte oslo - trondheim - oslo i helga uten å merke noe på forbruket. Dro med full tank fra oslo, og lampa begynte ikke å lyse før jeg var på alnabru, 980km senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pass opp.. dieselen tærer på dynamoreima å registerreima, di. få bytta dieselfilterholderen snarest

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. det hender at det lekker diesel fra pakninga på dieselfilteret. er ganske ømtålige å tar lett skade ved litt uforsiktig montering. kan også være slangene som kommer inn fra dieselpumpa. tror det er en aksjon på enkelte modeller mellom et visst chassinr. og viktig å få fiksa den diesel lekasjen. diesel tar knekken på gummi, få sjekka registerreima di når du er på verkstedet.

2.om lyden kanskje føles at den kommer fra midtkonsollen kan det være at du trenger å grundinnstille spjeldmotorene på klima annlegget. relativt kjapt gjort men må gjøres med vas (diagnoseapparat)

3. har du webasto tillegsvarmer? den kan lage en "flymotorlyd" kan også være turbo som lager litt lyd. den går med 30-40 000 o/min og trenger tid å stoppe etter at du har stoppa motor. skal normalt sett ikke lage lyd.

[08] bmw e91 318d til salgs

-x- 99 bmw e46 320i (solgt)

-x- 93 Bmw e36 318is (solgt)

-x- 85 audi 90 2,0 5e (solgt)

-x- 86 golf2 1,8 gl (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar gofle2 :)

Jeg har allerede pratet med Møller, og de tar inn bilen for å titte på problemene til uka. De kommer nok til å bytte pakning eller dieselfilter som en garantisak :) Har også bedt de ta en titt på diverse reimer i nærheten av lekkasjen, for å se om disse må byttes også.

Når det gjelder punkt 2 og 3, så er jeg fortsatt usikker på hva som evt. er feil, men har bedt Møller ta en titt på dette også.

Tikkingen virker å komme fra et eller annet sted foran passasjersetet. Når man sitter inne i bilen høres det nesten ut som om lyden kommer fra motorrommet, men som nevnt så hører man ikke noe utvendig.

Har for øvrig ikke webasto, så må nok se etter andre muligheter. Om jeg skal gjette så høres det ut som om lyden "spinner" i ca. 1000rpm, men er veldig vanskelig å være sikker. Lyden varer i alle fall i 1-2 sekunder før den forsvinner. Skjer hver gang jeg stopper motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en knapp på att det er spjeldmotor som må grundinstilles. relativt vanlig på octavia. ikke alle som reagerer på dette fort gjort å fikse, dette ligger det skriv om internt for forhandler.

den lyden du hører kan være turboen også som summer litt etter stopp av motor.

[08] bmw e91 318d til salgs

-x- 99 bmw e46 320i (solgt)

-x- 93 Bmw e36 318is (solgt)

-x- 85 audi 90 2,0 5e (solgt)

-x- 86 golf2 1,8 gl (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en knapp på att det er spjeldmotor som må grundinstilles. relativt vanlig på octavia. ikke alle som reagerer på dette fort gjort å fikse, dette ligger det skriv om internt for forhandler.

den lyden du hører kan være turboen også som summer litt etter stopp av motor.

Da tar jeg å hører med Møller om de kan ta en titt på disse spjeldmotorene for å se om justering er nødvendig :) Skal ha bilen dit torsdag til uka, så satser på å få orden på ting da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider