Gå til innhold

Hjelp med senking av Golf 2, *PROBLEM LØST*

Ranger emnet

Terjeth

Anbefalte innlegg

Holder på å skal montere justerbart senkesett på Golfen min, men har et stort problem!

EDIT: Har fått opp boltene.

Værsåsnill og hjelp meg dere som har gjort dette før!

Mvh

Terje

Endret av Terjeth

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd med latmannsarm, men det er litt trangt mtp at bensintanken er rett ved siden, og koppen på arma sitter heller ikke så bra. Gamle bolter og, så de slites veldig fort. Men får prøve med varme som du sier, da er det vel varmepistol som gjelder?

Tror jeg får lånt noe utstyr over helga, men tror du det hjelper med muttertrekker, siden senteret på toppen av demperen må holdes igjen med unbraco?

Tusen takk for svar iallefall:)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1987 VW Golf CL 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd med unbrako, men den vrei seg, hadde ikke sjangs til å løsne på det. Hva kan skje hvis man snurrer for mye på stempelet?

Men hos meg ser det ikke sånn ut.

Sånn er det på min bil:

DSC00543.jpg

DSC00542.jpg

Fikk løsnet opp bak, og montert nye dempere, men det er noen som har tuklet med skålene og foringene som er i dempertårnet, altså inni bagasjerommet, siden det ikke var likedan på begge sider når jeg begynte. Ble litt tull, siden jeg ikke helt vet hva alt heter.

I hvilken rekkefølge skal alt være? Om det er noen som har bilder som forklarer hadde det vært suverent, hvis ikke kan jeg ta noen bilder i morgen, av alle delene og hvordan det er satt sammen foreløpig.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1987 VW Golf CL 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt muttertrekker, og sjelden eller aldri hatt behov for å holde igjen demperen. Det er slagene i muttertrekkeren som gjør underverker. Risikoen som noen nevner lengre opp her er at stempelet på demperen kan snurre rundt, og ta livet av noen pakninger, samt at oljen i dem vil kunne koke. Men nå forstår jeg det sånn at du uansett skal bytte alt, så da er det ikke mye å bekymre seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så for meg at den kom til å smelle i trynet på meg elns...=P

Liten bildeserie av hvordan det ligger an baki. Beklager dårlige bilder.

Venstre side:

DSC00546.jpg

Øverste mutter og "skål" av:

DSC00547.jpg

Foring med liten skål inni:

DSC00548.jpg

Undersiden av samme foring:

DSC00549.jpg

Plukket fra hverandre. Den skåla passer på begge sider av foringa:

DSC00550.jpg

Demperen med mutter og hylse:

DSC00551.jpg

Høyre side:

DSC00545.jpg

Øverste mutter og skål av. Den lille mutteren holder på plass foringa:

DSC00554.jpg

Foring og mindre skål:

DSC00555.jpg

Undersiden av samme foring. Legg merke til at den er snudd andre veien i forhold til venstre side. Vet ikke hva som er riktig:

DSC00556.jpg

Liten skål som ikke finnes på venstre side:

DSC00558.jpg

DSC00559.jpg

DSC00560.jpg

Og tilslutt, demper med liten mutter og hylse:

DSC00561.jpg

Beklager at det ble mange bilder, men håper noen vet og ser hva som må gjøres, siden jeg ikke har peiling. Høyre demper sitter og litt høyere enn venstre, men det kan være pga. at jeg ikke har presset den nederste foringa (mulig det er det som er fjærbeinslageret?) langt nok opp. De som har holdt på med dette vet nok hva jeg snakker om.

Igjen, tusen takk om noen vil hjelpe meg.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1987 VW Golf CL 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...Det er den siden som passer dårligst, den gynger og skraper litt når jeg humper på hengerfestet, akkurat som at hylsa er for lang. Så for meg at den øverste foringa skulle sitte helt nedi dempertårnet, siden fasongen tilsier det, men på begge sider stikker den opp, spesielt på høyre side, der det er en ekstra skål.

Tror jeg må på huggern og finne en Golf jeg kan skru litt på, så får jeg se hvordan det skal være, evt ta med meg de delene jeg trenger.

Takker:)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1987 VW Golf CL 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt problem!:

Fikk av org. demper, og skal sette på ny demper, men demperen er for kort til at jeg får plass til skåla som sitter rett oppå fjæra, den som fulgte med settet, og fjærbeinslager oppå der igjen. Demperen er skrudd nesten i bunn, men jeg må presse sammen fjæra for å få til å sette på lageret. Oppå der igjen skal den siste og øverste skåla og siste mutter plasseres, men det er ikke nok plass! Hva har jeg gjort feil?

Bilder som beskriver litt:

Demper kun med skål som fulgte med. Dere ser at stempelet stikker ca 1cm over skåla:

DSC00570.jpg

Mutter til fjærbeinslager. Hvordan setter jeg fast denne? Må det spesialverktøy til?

DSC00571.jpg

Alle delene som skal plasseres oppå fjæra. Tydelig at det ikke er plass til alt:

DSC00572.jpg

Hva har jeg gjort feil? Kan umulig se for meg at fjæra skal presses så mye sammen at det blir plass til dette, når demperen allerede er skrudd i bunn.

Igjen, om noen har/kan linke til bilder som viser hva som er riktig, hadde det vært fint. Den som kommer med den ultimate løsning, kan komme til Trøndelag og få spandert på seg en is på 17. mai.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1987 VW Golf CL 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klemte sammen fjæra så mye at jeg fikk skrudd på mutteren til lageret, og fiksa et lite verktøy for å sette den fast med. Så monterte jeg det sammen, og jeg er ganske sikker på at det ble riktig.

Hvis noen har noen innvendinger, setter jeg pris på å få høre hva som skal gjøres annerledes. Bilen ble lav iallefall:)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1987 VW Golf CL 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider