Gå til innhold

Ford mondeo 4x4 langtidsprosjekt.

Ranger emnet


mondeo4x4

Anbefalte innlegg

Ser ut som min gamle tråd døde av alderdom, så lager en ny.

 

(da er lista lagt mtp. tidsaspektet på dette prosjektet)

 

 

Bilen er en Ford Mondeo 4x4, som har vore i mitt eie siden 2001.

 

fordframme.jpg

 

Bilen har blitt straffet hardt, og har tålt utrolig mye juling.

Eneste som har takket for seg er et par aksler, og noen motorer iløpet av årene. ;)

litt mindre mods og prosjekter har selvsagt bilen fått gjennomgå:

Kjøpte en gang i tiden inn en motor og deler for å bygge Zetec Turbo:

image-upload-29-704631.jpg

Som vanlig har jeg en tendens til å gå lei, når jeg ser at ting går i orden.

(liker tydeligvis mest å finne ut løsninger, og når jeg ser det går, er det ikke så morro lengre)

så motoren ble aldri instalert i min bil... :iconsm

 

Carputer ble instalert en gang i tiden.

(restene ligger for salgs et sted i kjøp og salgsdelen)

image-upload-47-735683.jpg

 

i 2007 røyk bremserørene på oversiden av tanken, og jeg gikk lei av å skru, og bilen ble parkert, og senere lagt ut for salg.

Responsen uteble, og til slutt, skrev jeg:

bilen herved kunne byttes mot et kinderegg, uten at det hjalp på responsen!!!

 

Etter å ha vore noen runder på rudskogen med lånt bil, fant jeg ut at jeg likesågodt kunne lage noe morro ut av denne uønskede bilen.

Jeg kjøpte meg en 2.5L Duratec V6'er og tenkte at dette sammen med Sierra drivlinje, og evt et par snurrer, kunne bli morro, å ræsa på bane med.

duratec2.jpg

 

Jeg tenkte at det hadde jo vore morro, å beholde skiltene på bilen, så jeg sendte en søknad til BT, for å høre om dette.

 

Svaret ble som forventet, negativt.

Fordi bilen er såpass "ny" at den er typegodkjent i huet og ræ*a, og at mondeo4x4 ikke har blitt levert med større motor, skulle dette være VELDIG vanskelig. :adolf:

 

Eller???

 

Etter litt fram og tilbake, fikk jeg den 27.11.2009

grønt lys om å sette inn en anen motor, med turbo i min Mondeo4x4. De har bare bedt om en type dokumentasjon fra meg,

og den tror jeg skal la seg fremskaffe.

(dvs, ingen syklustester, eller annet) kun papirer på bremser de har bedt om.....

Dog får jeg ikke godkjent med de 2500HK jeg selvsagt ville ha hatt, så jeg får prøve å lette bilen mest mulig.

Bilen veier vel ikke mere enn 60kg mere enn en god gammel sierra cosworth, eller 10 kg mer enn escort cosworth om jeg ikke husker helt feil.

 

 

Men siden jeg har jobb, kjærring, og barn, er ikke dette noe prosjekt med daglige oppdateringer. Jeg tar meg en tur ned i kjelleren et par ganger i uka maks, og da blir det ofte mer øl,drikking enn skruing.

(man må da ha veldholdt kjøleskap i kjelleren);)

ol.jpg

 

 

Men litt skruing blir det da tid til, og jeg er snart ferdig med å ribbe bilen.

Har igjen et par ledninger, og litt småting, så kan jeg begynne å ta det lille av rust som er på bilen.

mondeoribinnv.jpg

Har kjøpt inn nye kanaler, og litt anna rart, men alt i alt, er bilen i bra stand.

 

Jeg driver nå og ser etter en passende donorbil, til prosjektet mitt.

Det er da noen her som vet hva jeg får lov til å bygge,

og jeg regner med at fanatiske "merkehorer" kommer sikkert til å flame, når det kommer fram hva jeg skal bygge.

Men jeg kan si såpass, at det blir ikke FORD motor og drivverk i bilen.

 

Det blir en skikkelig BASTARD!!!!

08 passat blue, GII syncro, A3 1.8T, corrado g60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spurte om det var lov med fuelcell i bilen, og fikk følgende svar:

 

§ 22-1. Generelt om drivstoffanlegg

 

1. Motorvogns drivstoffanlegg for flytende eller gassformig drivstoff skal være solid og fritt for lekkasje. Anlegget må være slik utført, plassert, festet og beskyttet at det ikke påføres skade ved mekaniske påkjenninger eller varmepåkjenninger og at fare for brann ved eventuell lekkasje så langt mulig unngås.

 

Materialene i drivstoffanlegget må være motstandsdyktige mot korrosjon, varme og kulde og være egnet for det drivstoff som skal brukes og ikke være lett brennbare.

 

Motorvogn som tilfredsstiller kravene i direktiv 70/221/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 79/490/EØF, direktiv 81/333/EØF, direktiv 97/19/EF eller direktiv 2000/8/EF, anses å oppfylle bestemmelsene i første og annet ledd.

 

2. Drivstofftank av plast tillates, så sant den for følgende kategorier motorvogner tilfredsstiller følgende krav:

 

a) For bil: ECE-reg.nr. 34 annex 5 eller direktiv 70/221/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 79/490/EØF, direktiv 81/333/EØF, direktiv 97/19/EF eller direktiv 2000/8/EF.

 

 

Her mener jeg å ha fått med det som gjelder for deg.

 

 

 

Hater paragrafer, og synsing, og tolkning...

MEN er det noen som vet om det er lov med fuelcell i bilen.

(vanlig bil, med vanlige skilter)

Mener å ha hørt noen nevnte brannskille mellom tank og kupe? stemmer dette?

 

Mvh

Frode

08 passat blue, GII syncro, A3 1.8T, corrado g60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Tøft prosjekt :) håper du får gjennomført dette med skilt og alt :) Lykke til!

 

Jo takk...går denne veien for å få turbomotor 4x4 og skilter på mondeo'en.

 

Ellers har det vore noen updates på andre forum...

Tar bare kjapp copy paste derfra.

 

 

 

Sveiset igjen nøkkelhull til bakluka, samt tatt hullet etter vindusviskeren bak.

 

nokkelhullbak.jpg

 

nokkelhullbak2.jpg

 

blir nok mye sparkel bak her jah

 

Ellers har jeg vasket karossen litt også...

 

Snart er det bare å trå til med kanalbytte og annen morro rundt omkring.

 

 

Har også ordnet meg girkasse, samt en motor,

disse er bare midlertidige, for å begynne med motorfester, samt å finne rett plassering..

 

Kommer til å flytte over ALLE deler fra donorbil senere, når jeg en gang finner meg en.

-------------------------

 

update søndag 13.06

 

SÆTRE KJEKSFABRIKK!!!!!

 

 

Har puslet litt med rust inni bilen i dag.

Samt at jeg tenkte jeg skulle se litt på kanalene mine, før kjærringa hadde middan klar.

 

Flere som har sett på bilen synes ikke kanalene så så ille ut.....

 

 

 

kanal1.jpg

Kan vel ikke si at dette ser så pent ut.....

Begynte med å bøye ut flensen, som var brettet etter bukker og jekk...

 

kanal2.jpg

 

så la jeg på nye kanalen, og tegnet ca hvor jeg skulle kappe...

Kanalen ligger utenpå gamle kanalen, så streken kommer lengre ut enn nye kanalen.

Derfor kappet jeg godt innenfor streken.

Lettere å justere med å kappe mere, enn å skjøte, dersom man kapper for mye.

 

kanal9.jpg

 

kanall0.jpg

 

Begynte med å pilotborre i sveisepunktene da jeg ikke har dedikert borr til dette.

 

kanal8.jpg

 

Flensen på undersiden var såpass rusten at der var det ikke lett å finne sveisepunktene.

 

Så var det å borre ut sveisepunktene, og bryte forsiktig med en skrutrekker.

kanal11.jpg

 

Rakk og begynne å kappe litt før middan også....

kanal12.jpg

Er glad jeg var forsiktig med vinkelsliperen og ikke peiset på.

Det ligger struktur bak kanalene visse steder, så hadde jeg skåret for dypt hadde disse fått mere skade, enn rusta hadde gjort.

 

Brukte liten kappskive på dremel i hjørner, for å spare "innerstålet"

 

OG fikk bøyd ned kanalen......

kanal13.jpg

kanal14.jpg

 

Det var det jeg rakk i dag....

Tror jeg skal bytte innerkanalen, eller den delen på andre siden av flensen...vet ikke om dette er noe man får kjøpt.

Mener Biltema eller noen andre hadde ferdig knekt stål for dette.

 

ha en videre god kveld.

08 passat blue, GII syncro, A3 1.8T, corrado g60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår