Gå til innhold

Dekk typer til drifting..

Ranger emnet


Ola

Anbefalte innlegg

Noen som etterhvert har fått erfaringer med div dekktyper til dette bruket? Tenker da på stabilitet, og varme/slitasje først og fremst..

 

Var noen som nevnte engang at det fantes spesial utviklede dekk til dette? Stemmer det??

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardest mulig blir glattest mulig og varer flere runder. godt lagrede reservehjul kanskje? solstekte sommerdekk som klinger godt når du knipser på de.

 

Det er sikkert rått å drifte med myke råe dekk, men de er jo dyre da, så varer de ikke så lenge, så må du ha litt råere vogn for å få de til å slippe.

 

Jeg må jo også si at jeg har prøvd kun gamle harde dekk til å drifte med foreløbig, syns ikke det var noe negativt at de var griseglatte.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drifta med både sommer og vinterdekk 4 forskjellige typer!

Og jeg må si at den jeg likte best var noe Falken sommerdekk! De slapp ikke så lett men satan kor slitesterke de var ! Men det er ikke noe å kjøre med liten motor og skulle drifte med dem! Jeg hadde dem på en E30 318i og da måtte jeg poppe klutsjen og herje for å få det til å slippe! :op Men disse dekkene er ypperlige til biler med litt mer motor! I tilegg kan dem brukes til mer en drfiting du får et helvetes veigrep i tilegg!

[86]Toyota supra turbo MK3

Subaru impreza Wrc rc bil :-)

[x]BMW E30

___________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med dekk er egentlig ikke så greit å finne ut av, men jeg skal svare så godt jeg kan :)

 

Steinharde, gamle dekk:

+ Slipper lett

+ Billig

+ Enkelt å skaffe

 

- Lite kontroll i skrens

- Bilen blir ustabil

 

Normale, sportslige gatedekk:

+ Overkommelig pris

+ Sitter ikke for godt

+ God kontroll selv om det sklir

+ Stabilt

 

- Tåler ikke høy varme over tid

- Blir veldig glatte ved høy temperatur

 

R-dekk:

+ Styrer veldig godt

+ Tåler høy tempereatur

+ Utrolig stabilt

+ Slitesterkt

 

- Høy pris

- Krever mye av bil og sjåfør

 

Vet ikke om dette hjalp så mye, men konklusjonen er som følger:

 

Dersom du er fersk i gamet, sats på billige, gamle dekk og tren i relativt lave hastigheter. Dette sliter mindre på bilen og er en fin måte å lære på.

 

Dersom du har kjørt en del på bane og har grei bilkontroll, sats på normale, sportslige gatedekk. De er ikke så dyre, og fungerer stort sett godt selv i litt høyere hastigheter. For å spare dekkene, ta pauser innimellom, og ikke kjør mer enn 5-6 runder hardt før du tar noen runder for å kjøle ned dekkene. Da holder de en stund.

 

Dersom du er meget dreven og har en bil som er bygget for drifting kan du bruke R-dekk. Da kan du kjøre mye hardere og fortere over lengre tid, men samtidig er marginene mindre. Velg i så tilfelle et veldig hardt R-dekk. Dette krever mye av bil og sjåfør, og det er veldig få som kjører på disse dekkene i Drifting konkurranser.

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar..

 

Hvor lenge har man et sett bakdekk om man "tar det litt med ro" da? Går det med mere enn et sett om dagen?

F.eks hvor mange bakdekk brukte FSR på driftetreffet? :D

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HaRKooN

Jeg har drifta med både sommer og vinterdekk 4 forskjellige typer!

Og jeg må si at den jeg likte best var noe Falken sommerdekk! De slapp ikke så lett men satan kor slitesterke de var ! Men det er ikke noe å kjøre med liten motor og skulle drifte med dem! Jeg hadde dem på en E30 318i og da måtte jeg poppe klutsjen og herje for å få det til å slippe! :op Men disse dekkene er ypperlige til biler med litt mer motor! I tilegg kan dem brukes til mer en drfiting du får et helvetes veigrep i tilegg!

 

Falken dekkene er billig dekk som slites halveis og blir steinharde. Nå snakker jeg om de du får kjøpt hos sharif. he he

Mercedes 190 2.5 16v Står til lagring

Tidligere biler.

Renault 5 GTE

BMW 320

Ford Escort 1.3 coswort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ola

Takker for gode svar..

 

Hvor lenge har man et sett bakdekk om man "tar det litt med ro" da? Går det med mere enn et sett om dagen?

F.eks hvor mange bakdekk brukte FSR på driftetreffet? :D

 

For meg holdt det med et sett bak dekk for å drifte en dag, men de var skikkelig orntlig ferdige når jeg dro, etter 2 runder ble dekkene ekstremt glatte, det var nesten så det rant olje av de. Jeg brukte gamle godt lagrede sommerdekk.

 

dette var på 190n

120hk

1120kg

185 mm dekk på 15"

 

Jeg fikk kun dekkene til å spinne etter at jeg hadde lagt ut ræva på bilen, så jeg fikk ikke slitt dekk like mye som endel andre på banen :-)

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CalibR

Jeg har hørt det at Grus dekk som dem bruker

i Rally kan være bra til å bruke til drifting.

 

Stemmer dette ? :confused: :)

 

Nei, overhodet ikke. Grusdekk er som navnet tilsier beregnet for grus. De er deigete og upresise og tåler ikke varme i det hele tatt...

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hakkapelita piggdekk er heller ikke å anbefale hahaha

 

Noen som har vinterdekk liggende? De liker trolig snø bedre enn asfalt de jeg har/hadde :D :D

 

 

Ser ut til å bli nangkang dekk på bmw`n foreløpig.. de er billige, og trolig brukbart holdbare.. Så får vi se hvor det ender :)

Skal nok ikke stille i løp uansett :)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ola

Hakkapelita piggdekk er heller ikke å anbefale hahaha

 

Noen som har vinterdekk liggende? De liker trolig snø bedre enn asfalt de jeg har/hadde :D :D

 

 

Ser ut til å bli nangkang dekk på bmw`n foreløpig.. de er billige, og trolig brukbart holdbare.. Så får vi se hvor det ender :)

Skal nok ikke stille i løp uansett :)

 

 

nankang!, hmm, hørtes billig ut ja.. aldri hørt om, det er sikkert drit stort, bare ikke hørt om det. he.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

 

 

nankang!, hmm, hørtes billig ut ja.. aldri hørt om, det er sikkert drit stort, bare ikke hørt om det. he.

 

Hehe.. 895kr dekket ferdig pålagt i 225/50-16.. Vanskelig å finne stort billigere i denne dim ja hehe..

Larsern her på forumet kjørte nesten en sesong med de på en cossie.. Holdte bra for å si det sånn :D

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår