Gå til innhold

Diesel og litt bensin, mere effekt?

Ranger emnet


Power 68

Anbefalte innlegg

Synes jeg leste et sted på bilforumet at hvis en blandet inn litt bensin i dieselen så ville dieselbilen gå litt bedre, få mere effekt. Jeg har lett gjennom mange tråder, men jeg finner det ikke igjen.

 

Hvis jeg husker riktig så var det ikke snakk om store mengdene bensin som ble blandet inn. Det var vel snakk om noen få prosent bensin på en full dieseltank.

 

Medfører det riktighet at en diselbil kan gå bedre med noen prosenter bensin i dieseltanken? I så fall, hvor mange prosent kan det være snakk om på en 60 liters tank?

 

Takknemmlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er vel same prosenten om tanken er 60l eller 200l ;)

 

Ellers so er dette sikkert noke tull.

Eg vil iallefall ikkje ha bensin på min dieselbil. (blir vel dårligere smørning av dette og motoren liker det ikkje!)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hvilken olje er det du tenker på? Fyringsolje?

 

Filtrert frityrolje gir vel krutt i børsa på en gammel Merce. På nyere biler er det ikke så lurt har jeg hørt, uten at jeg skal si noe for sikkert. Har bare hørt masse forskjellig om dette, men bensin i dieselen tror jeg ikke noe på.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel delte meninger og resultater av det der. TopGear eller hvem det var testa jo dette på en gammel Merce. Den gikk faktisk hakket bedre med matolje enn med diesel. Det ble da testet toppfart på ei flystripe, men forskjellen var vel minimal. Kommer helt an på bil/motor og olje tror jeg.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smøreolje, gjerne litt tynn, men motorolje funker det og.

Effekten blir jo kraftig redusert på matolje.

 

Dette hørtes veldig interessant ut. Hvilken smørolje er det du tenker på? Noe ala det de bruker til å smøre kjeder med? Hvilket blandingsforhold mellom diesel og smørolje vil du foreslå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke prøve noe annet drivstoff før du vet at pakninger etc i diselpumpen tåler det. Når det er sakt, på gamle traktorer og lastebiler har det blitt blandet inn bensin eller parafin en kald vinterdag da diselen ellers fryser i filteret max 10%. Hvis du er glad i bilen ikke mere en 10%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke prøve noe annet drivstoff før du vet at pakninger etc i diselpumpen tåler det. Når det er sakt, på gamle traktorer og lastebiler har det blitt blandet inn bensin eller parafin en kald vinterdag da diselen ellers fryser i filteret max 10%. Hvis du er glad i bilen ikke mere en 10%.

 

Du har nok rett i at en bør sjekket ut diesel pumpen og pakningene før en tester ut nye drivstofftilsetninger. Jeg er glad i bilen min. Hvis jeg f.eks. prøver å tilsette parafin blir det ikke over 10 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja, jeg har hørt om å fylle på totaktsolje og vanninnsprut. Men metanol var ukjent for meg. Blir dette samme prinsippet som NOS innsprutning eller propaninnsprutning?

 

Metanolen øker forbrenningsgraden oppimot 100%. Skal blandes ca 20% med vannet i vanninnsprutet.

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår