Gå til innhold

Oppstartsproblemer Passat 1.6

Ranger emnet

indris

Anbefalte innlegg

Problemet gjelder VW Passat Comfort 1.6 2000 modell. Alle servicer fulgt.

For 3 uker siden begynte bilen å bli vanskelig å få start på. I begynnelsen tenkte jeg at det sikkert var batteriet som var utladet/defekt, og prøvde å lade, uten at dette hjalp. Jeg reiste også til biltema og fikk dem til å kjøre en sjekk av batteriet. Konklusjon var at batteriet fungerte som det skulle.

Problemet er som følger. Når jeg vrir om tenninga virker det som om startmotoren kommer i gang, men at motoren ikke tenner. Det hjelper ikke spesielt med bakkestart, men bilen starter enkelt opp når den er varm (nettopp har vært kjørt eller sterk solpåvirkning). Vanligvis kommer den i gang etter en stund med jobbing med tenninga.

Problemet er periodisk. Jeg hadde bilen inne på verksted, men de fikk ikke sett på den før etter halvannen uke og da hadde de ingen problemer med å få start, og fant ingen feil. Hva de har gjort forøvrig er vanskelig å si. Så jeg fikk bilen i retur uten at noe var gjort.

Etter at jeg fikk bilen i retur, prøvde jeg å helle på en flaske kondensfjerner på tanken, uten at dette så ut til å fungere.

I det siste har jeg fått start på motoren, men med en gang jeg trykker inn gasspedalen så faller turtallet og motoren dør ut. Om jeg derimot lar bilen stå på tomgang en stund, så får jeg den i gang.

Hva kan problemet være? Tennplugger, relee?, koil?

Er litt i stuss hva neste steg bør være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...
Problemet gjelder VW Passat Comfort 1.6 2000 modell. Alle servicer fulgt.

For 3 uker siden begynte bilen å bli vanskelig å få start på. I begynnelsen tenkte jeg at det sikkert var batteriet som var utladet/defekt, og prøvde å lade, uten at dette hjalp. Jeg reiste også til biltema og fikk dem til å kjøre en sjekk av batteriet. Konklusjon var at batteriet fungerte som det skulle.

Problemet er som følger. Når jeg vrir om tenninga virker det som om startmotoren kommer i gang, men at motoren ikke tenner. Det hjelper ikke spesielt med bakkestart, men bilen starter enkelt opp når den er varm (nettopp har vært kjørt eller sterk solpåvirkning). Vanligvis kommer den i gang etter en stund med jobbing med tenninga.

Problemet er periodisk. Jeg hadde bilen inne på verksted, men de fikk ikke sett på den før etter halvannen uke og da hadde de ingen problemer med å få start, og fant ingen feil. Hva de har gjort forøvrig er vanskelig å si. Så jeg fikk bilen i retur uten at noe var gjort.

Etter at jeg fikk bilen i retur, prøvde jeg å helle på en flaske kondensfjerner på tanken, uten at dette så ut til å fungere.

I det siste har jeg fått start på motoren, men med en gang jeg trykker inn gasspedalen så faller turtallet og motoren dør ut. Om jeg derimot lar bilen stå på tomgang en stund, så får jeg den i gang.

Hva kan problemet være? Tennplugger, relee?, koil?

Er litt i stuss hva neste steg bør være.

Hei

Jeg har akkurat det samme problemet.

Fant ut at jeg hadde lekkasje i vakumslangen min, byttet den, men problemet er fortsatt til stedet.

Gi meg beskjed hvis du finner en løsning på dette.

Skal forsåvidt teste med VAG-COM nå imorgen, for å se om det kan finnes en annen løsning.

Kan også teste å koble ut en boks mellom luftfilteret og motor.

Skal også teste dette ikveld, tips fra kollegaer.

/Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet problemet!

Kjølevæsketemperatursensor:

Artikkelnummer Beskrivelse Plassering Pris

1510-55147

Kjølevæsketemperatursensor

• Til chassisnummer 3B-X-600000

• Til årsmodell 199904

• Pol. antall 4, Kapslingsfarge Grøn/blå

• Diameter [mm] 20

http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=1477859&CarReference_ID=7802&CategoryType_ID=1

Denne koster deg ca 250-360 kr... Du finner den rett bak blokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet problemet!

Kjølevæsketemperatursensor:

Artikkelnummer Beskrivelse Plassering Pris

1510-55147

Kjølevæsketemperatursensor

• Til chassisnummer 3B-X-600000

• Til årsmodell 199904

• Pol. antall 4, Kapslingsfarge Grøn/blå

• Diameter [mm] 20

http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=1477859&CarReference_ID=7802&CategoryType_ID=1

Denne koster deg ca 250-360 kr... Du finner den rett bak blokka.

Skulle akkurat til å foreslå det faktisk :) Denne røyk på golfen jeg hadde(også 1,6), og bilen oppførte seg akkurat som trådstarter beskriver i første post:)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...