Juland Skrevet Mai 20, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2010 Lurte på hvordan motorolje jeg burde bruke? Tror den bruker litt, men nesten ingenting. Kanskje kjøre på med litt tjukkere enn normalt? Takker for svar! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Mai 20, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2010 Biltema 5W-50 pleier oftest å funke bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mai 20, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2010 Mobil 1 5W-50 er nok det beste å bruke på den. Bruk orginalfilter fra purflux. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
commodus Skrevet Mai 20, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2010 dette begynner faktisk og irritere meg... DET HETER IKKE HVORDAN OLJE...hvordan kan så sykt mange inbille seg at hvordan passer inn i en sånn setning:S btw vanlig biltema olje funker helt greit den=) Siter 04 Opel combo 1.7di Opel rekord c caravan 1700 Vespa bravo vw golf 2.0i stv(skrotet) vw vento 1.9tdi(skrotet) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hufsa Skrevet Mai 23, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2010 Jeg har i Elf full syntetisk 5w40 olje og mann oljefilter Siter - Mercedes 190E Svære hjul edition Tror du bør bekymre deg mer i din Corolla ett-eller-annet turbo, da den kan oppnå mye større hastigheter ved en eventuell krasj. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mai 23, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2010 Bare husk på at Daimler AG har spesifisert helsyntetisk motorolje, og kun anbefalt Mobil 1, helt siden 70-tallet. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vectradieselgutt Skrevet Juni 17, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2010 Har ikke så mye å si hvilken olje du putter på. Den dårligste oljen du finner idag er nok bedre en den beste som fantes når bilen var ny. Tjukk olje er god medisin mot oljeforbruk. Siter Opel Vectra 1.7 TD Audi 100 2.2 Q Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bzerk Skrevet Juni 18, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2010 bruk Mobil olje helsyntetisk kan bli litt for tynn og du kan få høyere oljeforbruk ville godt for halsyntetisk motorolje fra mobil foreks Mobil 1 ESP Formula 5W-30 ;) Siter MB 190E 2.3 1987 16V Look http://WWW.MB190KLUBB.com Dame med hjerne kjører gris med stjerne :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hufsa Skrevet Juni 18, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2010 Har merket et høyere oljeforbruk jeg vertfall, med 5W40 Full syntetisk olje... =P Siter - Mercedes 190E Svære hjul edition Tror du bør bekymre deg mer i din Corolla ett-eller-annet turbo, da den kan oppnå mye større hastigheter ved en eventuell krasj. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Juni 18, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2010 Mobil 1 ESP Formula 5W-30 er spesiell longlife olje til bl.a. nyere VW dieselmotorer. Det første tallet (5) angir hvor lettflytende den er ved lavt temperatur. lavt tall er best for sprengkulde. Det andre tallet angir hvor tykk oljen er i normal driftstemp. 50 er mere tyktflytende enn 30. Mobil 1 5W-50 som er anbefalt tidligere her er helt topp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Juland Skrevet Juli 13, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2010 Jeg gikk for 5w 50, og det ser ut til å virke bra :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juli 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2010 Jeg gikk for 5w 50, og det ser ut til å virke bra :) Tja, nå har du vel ikke foretatt en analyse av verken olje eller motor etter oljebyttet, så dersom kriteriet er at motoren fortsatt går rundt har du jo iogforseg rett. En varmviskositet på 50 er trolig i høyeste laget for en forholdsvis moderne standardmotor uten sære behov, men det beste er å holde seg til den viskositeten fabrikken anbefaler for motortypen. Dersom det er 5W-50 så er det jo god stemning, men rådene om å fylle på tykkere olje for å få ned oljeforbruket ville jeg tatt med en klype salt. Det er nok mulig at den mengden olje som forsvinner gjennom slitne stempelringer eller ventilstyringer reduseres noe ved tykkere olje, men fabrikken har valgt nettopp den viskositeten av en grunn, basert på motorens konstruksjon, utforming av oljekanaler, lagerklaringer osv. Basert på slike forhold rekommenderer altså den oljetypen som gir minst slitasje. Øker man varmviskositeten kan man risikere å redusere smøreevnen og dermed øke slitasjen i alle fullfilmsmurte lagerflater, øke motortemperatur, øke indre friksjon og effekttap, øke drivstofforbuk osv. Spesielt ille hadde det vært om du hadde gått for en 10W-60 racingolje. Denne oljetypen er ment for løpsbiler i langdistanseløp som går lang tid på full gass og som gjennom løpet får olja tynnet ut av uforbrent bensin. Man sikrer da en tilfredsstillende viskositet også sent i løpet. Min anbefaling er vanligvis å benytte den viskositeten fabrikken har oppgitt for bilen, men velge en god kvalitet og gjerne ekte helsyntetisk. En ekte helsyntetolje har som regel den beste motstandsdyktigheten mot degenrering som en følge av termisk overbelastning (for høy temp). Jeg benytter aldri noe annet på mine biler. Å kurere oljeforbruk med tykkere olje er som å rygge baklengs inn i fuglekassa. Er motoren slitt så overhaler man den. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.