Gå til innhold

Audi 80 bensintilførsel problem.

Ranger emnet


knuuti

Anbefalte innlegg

Etter eg tok en motorvask så slutta bilen å fønke.

Viss eg lukter nedi "gassern" så er det ingenting som minner om bensinlukt engang.

Den fyrer på startsgass, men stopper etter gassen er svidd opp.

Har bytta bensinpumpe og rele, hva annet kan det være ?

Er sykt takknemlig for all hjelp.

1994 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først kan du jo finne ut om det kommer drivstoff frem til forgasseren, i stedet for å anta at det ikke gjør det. Da sparer du deg for tid, penger og frustrasjon. Demonter forgasser og se, ta av drivstoffrøret og kjør bensinpumpen.

 

Det første som faller meg inn er vann og dritt i forgasseren. Du stod vel ikke med høytrykkspyleren nedi motorrommet gjorde du?

 

Feilen henger ofte sammen med endringer du gjorde i forkant, som f.eks motorvask. Tror du drivstoffrele og pumpe er det som tar skade av det? Andre muligheter er vel større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke noe høytrykkspyler, var en vanlig hageslange med veldig svakt trykk.

Tror ikke pumpa tar skade med tanke på at den ligger en annen plass, men tenkte eg skulle sjekke den for sikkerhets skyld, så knakk nippelen under demontering, er i den sammenhengen pumpa ble bytta ;)

Releet derimot kan lett ta skade der da de ligger mellom frontrute og motorrom, ergo veldig utsatt.

 

Ringte å snakka med møller idag og de snakka om at det kunne være hjernen som var litt ødelagt slik at dysa ikke åpna seg.

1994 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var jo jææævlig til hjelp å få her da, har fått mer respons på et forum med pubertale moppegutter.

 

Det haster noe sinnsykt å få det fiksa pga salg.

 

Pumpa slår seg ikke på, pumpe, rele og sikring er bytta.

Hva kan være galt? oppstod etter motorvask.

1994 Audi 80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøker å ta det punkt for punkt:

 

Bensinpumpa trenger strøm.

Strøm får den via rele, og en sikring.

Releet styres av ECU ("hjernen"). Den skal slå inn i 1,5 sekunder når du slår på tenninga. Så skal den ha strøm hele tiden når motoren går.

 

Hør etter om rele slår inn når tenninga kommer på. Gjør den ikke det er det enten releet, kontakter, eller ECU.

 

Hører du klikk i releet må det være pumpa, ledninger, kontakter eller sikring som stopper strømmen.

 

ECU kan naturligvis være problemet, men virker tydeligvis (delvis) siden du har tenning med startgass.

 

Releet kan "tjuvkobles" slik at pumpa får konstant strøm. Går ikke pumpa da selv om den får strøm er den gåen.

 

Går pumpa, men ikke noe benzin frem til injection enhet, er noe tett.

 

Regner med at du har voltmeter så du kan sjekke hvor du har spenninger.

 

Kunne lese ut feilkoder, men ikke så mye å hente om drivstofftilførselen der.

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår