Gå til innhold

Ønsker råd om innsending av skademelding

Ranger emnet

Artie

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen jeg er ny her så hvis dette innlegget er kommet på feil sted vennligst flytt det.

Jeg har en -85 modell Mazda 626LX 1.6 sedan som jeg har kjørt i ti år. I forrige uke ble jeg påkjørt, venstre framdør er helt ødelagt, venstre bakdør er litt skadet men virker greitt. Mazdaen har gått 296000, gikk gjennom EUkontrollen i fjor med bare en litt løs styrekule som er byttet. Den har noen rustflekker her og der og en def dørlås høyre framdør men ingen andre feil som jeg vet om og går som en klokke. Jeg har fått et prisoverslag på et bilskadeverksted på kr 20500. Jeg har ikke levert skademelding ennå siden jeg er litt usikker på hva jeg bør gjøre. Vil det lønne seg å levere skademelding eller ta imot 6000 cash? Jeg var i utgangspunktet innstilt på å bytte dør(er) men alle sier jeg heller bør legge pengene i en nyere bil. Er det noen som har noen erfaringer med dette eller noen forslag eller andre alternativer vil de bli mottatt med takk! :)

Artie

Endret av Artie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at tilsvarende biler er vriene å finne blir det ikke lett å sette noen sikker bil.

Men det jeg mener, er at du skal kunne få penger nok til å kunne kjøpe deg en tilsvarende bil, og ettersom jeg forstår, så er dette en mindre pen bil, som er i go teknisk stand, som du har hatt planer om å beholde en del år til, uten noen form for heftelser eller noe i den dur.

Får man kjøpt en bil man føler man kan stole på for 10.000,- kroner, i utgangspunktet nei.

Men forsikringsselskapene prøver seg sikkert på noe småpenger.

om bilen ikke er mere skadet enn du sier, ville jeg prøvd på å få en 10-15k å beholde bilen, så bruke pengene på å fikse den opp, og evt. sette resten på konto til neste bil eller hva du vil.

Dette er i utgangspunktet en bil forsikringsselskapene ikke vil ha, det koster dem mere å hente den enn de får i vrakpant.

Om vedkommende som kjørte på deg blir muggen, så kanskje vedkommende burde la være å kjøre på deg, det er du som har rett til å være sur i såfall, og det argumentet syns jeg ble for dumt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg hadde ingen planer om å bytte bil før jeg ble påkjørt men nå vurderer jeg en ny, men jeg har absolutt ingen interesse av å begynne å krangle med forsikringsselskaper. Som du sier tilbyr kanskje forsikringsselskapet småpenger og så må jeg sette i gang en stor prosess. Er det noen som har vært i samme situasjon vil jeg gjerne høre fra dem. Hva er vanlig erstatningsutbetaling for noe slikt?

Artie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp vært ute for noe lignende faktisk. Ble påkjørt bakfra når jeg sto stille, bilen ble ganske trykt inn, så den er nok ikke noe å ha og er rammeskeiv.

Fikk besøk av en mindre hyggelig takstmann, som kikka over bilen, påsto at den i god stand var verd 35.000, og ga meg fratrekk på 15.000 pga forksjellige farger og rust.

Kunne få 20.000 å bilen dreit de i.

Min mening var at verdi på tilsvaredne bil i god stand var nærmere 60.000, og klaga.

Fikk så en telefon av en annen, som var enig i at taksten var på jordet, og verdien på min bil i god stand nok var en del mere.

Da fikk jeg ett tilbud på 30.000, og beholde bilen, noe jeg syns var ok, da det finnes deler for over 15.000 å selge på bilen, samt at jeg fikk nok til å kunne skaffe meg en tilsvarende bil.

Så mest sannsynlig får man ett dårlig bud, så ett mere fornuftig ett.

Litt diskusjon må du regne med med mindre du liker å gå med tap, men selvfølgelig, så er det ikke alltid, det finnes vettuge folk også.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

ble nylig påkjørt bakfra jeg og, og får vel en takstmann på besøk i nærmeste fremtid.

vil bare si takk til Einar som gir meg litt god følelse når han sier at det er bare å stå på å kreve det du har rett på.

Takk Einar =)

1995 Honda Civic VTI Coupe (sommerbilen) http://www.bergen-gatebilklubb.no/forum/index.php?topic=1640.0

1986 Mercedez 190E 2,0 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider