ElCamino Skrevet Februar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2004 Huff det er dyrt å lakkere bil:( Satser derfor på å gjere det heime i garasja under en del kvadratmeter med presening frå Cash & Carry. Det er mykje snakk om det å fukte veggerog golv før lakkering for å binde støv, men er dette virkelig så lurt? Tenker da på at med den varmen som må vere inne i "lakkboksen" vil vatnet fordampe og lage høg luftfuktigheit som legger seg inne i lakken, og fører til rust under lakken etter en stund? Skal plukke Ascona'n min helt sund, ut med vinduer og interiør, ut med motor. skal lakke både motorrom og restenav bilen. Det skal vere svart alt sammen. Men først må all stylingen sparklast på. PÅ bilen er det to lag med lakk frå før av, fyrste er vanlig raud og andre er raud metallic. Fører det til problemer at det er en anna type lakk? Regner med å kjøpe lakk med en lokal billakkerer. Ka e best for meg, 1k lakk eller 2K lakk?(hva en dette er:rolleyes: ) Vil selfølgelig ha glans i lakken, så en må nå ha klarlakk, men hvor mange strøk med klarlakk er nødvendig? Ej trenger vel: 1. sprøytesparkel(er det dette som skal på fyrst) 2. Grunning( er det nødvendig med sprøytesparkel når en har grunning?) 3. svart lakk( kor mange liter?) 4. All den gørra som skal blandes med lakken??? 5. klarlakk =ka pris vil alt komme på? Det vart mange spørsmål det :rolleyes: ¨ og dette har vert oppe mange ganger før... Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet Februar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2004 Garasjelakkering kan bli bra det, med litt flaks... Luftfuktigheten er vanligvis ikke et problem, du kan godt fukte gulv og vegger, men jeg vil heller anbefale deg å vaske garasjen skikkelig i stedet! Det er nok 2k lakk du vil ha. Den består som navnet tilsier, av to komponenter, lakk + herder. Ingen problem at det ligger lakk under, så lenge den er av bra kvalitet (2k), og at den er gjennomherdet (dvs har vært på bilen noen måneder...) Klarlakk er unødvendig med mindre det er snakk om metallic. Da legger man først metallic-base (1k), også forsegler man denne med klarlakk (2k). Vanlig "tett" farge er det ikke nødvendig å bruke klarlakk på, men man kan få en dypere farge av den. Glansen er den samme... Genrelt legger man to støk av vært skikt. (2 med grunning, 2 med base, 2 med klarlakk) Sprøytesparkel trenger du ikke, det produktet er nesten ikke i bruk lenger, og vertfall ikke på liggende flater som panser, tak osv... Bruk vanlig sparkel, og vanlig slipegrunning/fyller. Hvis du har pusset inn på stålet, må du ha et tynt strøk syregrunning. Produktene kjøper du hos Ødegaard karosseri i Ålesund. Tror de er de desidert billigeste i området... :) Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audun34 Skrevet Februar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2004 garasjelakkering kan jo bli rimelig brukbart avhengi om hvor reint det er der du driver på.. men når du driver med en kompressor-sprøyte som ligger på rundt 3 bar så kan det nokk bli blåst støv opp fra garasjegolv osv, og det er jo ikke helt heldig å få det i lakken. så jeg ville heller tatt sjangsen på å bruke vann for å binde støv. ska vann fordampe så tar det jo ei stund, så våt ned kort tid før du begynner å lakke i så fall .. og de fleste vanlige lakktyper legges på og herdes i rundt om 20-25 grader, kan om så ha noen kompiser til å hjelpe til me å holde vegg og gulv fuktig. lakk fra billakkerere kan bli dyrt viss du ikke får det for "kompis-pris" eller lignenede. lokale fargehandel har også stort sett greit utvalg av litt mere rimelige lakker, er jo ikke en McLaren som skal lakkes, så man må neste avgjøre hvor mye penger man vil bruke. fargehandlere kan også ha noe kunskap og tips i lakk-valg. når det kommer til klarlakk så tror jeg ikke du kan ta for mye, du får glans i bilen, pluss at klarlakken beskytter selve lakken mot riper og den slags.. og du sku ha helt vanlig svart lakk? i så fall ville jeg hørt på priser på en fargehandel, da dette kan bli betydelig billigere. er jo mange som bruker bengalakk, og har sett noen biler med bra resultat. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Februar 8, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2004 Bengalakk blir det nok ikkje. Det er egentlig et litt meir serriøst prosjekt en det høres ut som. Men får en glans når en bruker 2K lakk da? Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vwgolf2 Skrevet Februar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2004 kanskje kle vegger/gulv med plast? da hindrer jo det støvet og sirkle rundt i rommet når du setter i gang med lakkinga... viktig med riktig temperatur i rommet også... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kubbikkåre Skrevet Februar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2004 Kan jo bli bra om en blander vanlig bengallakk med litt tynner og herder også......... Siter Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoMan Skrevet Februar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2004 Bilder er litt kornet grunnet dårlig kamera Ikke den beste lakering men det er Bengalakk.. kjenner en som jobber på karosseri verksted han måtte bort å se nye på bilen for å se at den var lakket med bengalakk jeg brukte HELBLANK :D Siter Volvo 945 GLTD 1991 Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt) Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt) (x) Opel Record 2.0S 1984 (x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlmeraGTI Skrevet Februar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2004 Skal du ikke ha med fyller da? Og du trenger bare 1 strøk med grunning. Fabriksgrunningen ligger på 15my og da er det ingen vits og legge på 30my. Du skal så vidt skimte igjennom når du har lagt på grunning. Husk å slipe lange overganger og vask godt med silikonfjerner/galvrens. Du trenger å grunne oppå sprøytesparkelen ja.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Suveren Skrevet Februar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2004 Litt offtopic,men noen som har peiling på hvor lenge en må vente med å høytrykksvaske/polere bilen etter lakkering? Siter - 1995 Bmw E36 325i coupe X - 1995 VW Golf GTi - Solgt X - 2000 Toyota Hiace - Gamle firmabilen X 1995 Bmw E36 318is coupe - Solgt X 1988 Mazda 626 2.0i coupe - Solgt -------------Sev/Bergen-------------- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kroffer Skrevet Februar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2004 tehe, dere får det virkelig til å høres enkelt ut! Er det virkelig det? Siter æ hadde først en honda shadow, så en bmw 320i, men nu, ja nu går æ.. eller får æ haike? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heggis Skrevet Februar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2004 1k(omponent) : Alle enkomponente bindemidler blir harde når de fordamper, det vil si at di tørker. et unntak er alkydbindemidelene, som både oksiderer og fordamper. temperaturen og fuktigheten i lufta, eller mangelen på fuktighet, påvirker fordampingen. de vannfortynnbare lakkene blir mer på virket av fuktighet enn andre lakktyper. 2k(omponent) at et bindemiddel er tokomponent, innebærer at vi alltid må tilsette en herder for at matrialet skal bli hardt. som kjent inneholder også 2komponent lakker et løsemiddel som skalfordame på lenge det er flytene. herdigen kan skje på 2ulikemåter . den ene er polymerisasjon, og den andre er polykondensasjn. de lakkene som blir brukt ved bil lakkering er, er herder ved polymerer. polymerisasjon kalles herding . polykondensasjon innebærer at det blir dannet en rest av vann etter herdingen. det blir en hinne av vann på overflaten. fyller/slipefyller må til for og dekke over di slipesjørene du laget når du mattslipte den gamle lakken. hvor mye lakk du bruker er opp til deg og sprøyta di men jeg mener og ha hørt ca 2 liter med hvlp sprøyte (high volume low pressure sprøyte) siden du skal gjøre det i garasjen, ville jeg brukt en lakk hadde klarlakk i seg.. snakk med din nærbutikk eller noe om dette. (noen kilder fra Lærer andre Fra Billakkering - matrial (fellesspråklig utgave) av G0ran nordgren mvh Stian Håper noe var brukbart hvertfall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KadettC16v Skrevet Februar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2004 Jeg skal også garasje lakkere min Kadett..Får håpe det blir bra..vaske garasjen godt først hvertfall i tillegg til å ha vann på gulvet så tror jeg det kan bli bra. Siter Omega 2.2DTI Omega B 16v Turbo 286whp Kadett C 74' Caravan 1200 Kadett C 77' Caravan RIP Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Heggis Skrevet Februar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2004 vann på gulvet og industri hustørker ekke og fornekte.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlmeraGTI Skrevet Februar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2004 Originally posted by Suveren Litt offtopic,men noen som har peiling på hvor lenge en må vente med å høytrykksvaske/polere bilen etter lakkering? Jeg ville ikke ha brukt høytrykksvasker på noen uker etter lakkering og ikke sterke vaskemidler, men hageslangen kan du bruke ;) Løsningsmiddlene er i lakken opp mot 4-6 uker etter at du har lakkert, så du skal helst ikke polere før det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Februar 9, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2004 Mye nyttigt her ja!:) Men det går litt i surr uhhmmwhat? Får liksom ikkje helt med meg om ej skal bruke 1k lakk eller 2k lakk. Og gir den lakken som en ikkje bruker klarlakk på noe glans? må glinse vettu;) Når det gjelder slik filler. Noen sier det ikkje er nødvendig, mens andre sier det er nødvendig. Vil ikkje grunninga fylle igjen pussestripene da? Ka koster det for en liter med svart billakk? og kor mykje for litern med grunning? Skal også lakke motorrom. Er det nødvendig med grunning der? Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg