Gå til innhold

Spørsmål ang. senking av Golfen min

Ranger emnet

WhiteRaven101

Anbefalte innlegg

1. Hva bør jeg gå etter hvis jeg skal kjøpe et justerbart senkesett? Merker og kvalitet?

2. Kan man gjøre det selv? I det tilfellet, hva trenger jeg av verktøy/utstyr? Er det vanskelig?

3. Hva er passende senking dersom jeg kjøper meg noen 16 tommere, og ikke skal ha valset hjulbuene osv.

4. Hva betyr f.eks. "40/40" senking? Er det millimeter det er snakk om? Måles hvor?

Setter pris om noen hadde kunne svare, om ikke på alle, så et par av spørsmålene mine :D Takker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hva bør jeg gå etter hvis jeg skal kjøpe et justerbart senkesett? Merker og kvalitet?

2. Kan man gjøre det selv? I det tilfellet, hva trenger jeg av verktøy/utstyr? Er det vanskelig?

3. Hva er passende senking dersom jeg kjøper meg noen 16 tommere, og ikke skal ha valset hjulbuene osv.

4. Hva betyr f.eks. "40/40" senking? Er det millimeter det er snakk om? Måles hvor?

Setter pris om noen hadde kunne svare, om ikke på alle, så et par av spørsmålene mine :D Takker.

1. Jeg har justerbart senkesett av typen TuningArt(heter også TA Technix) fra et firma som heter Parts&Retards. Kostet 2490+frakt, og er et bra sett mtp at det er et billigsett, senker ca 120mm. Det kan selvsagt ikke sammenlignes med KW og H&R, som koster opptil 15000, men har sett at flere er fornøyd med TA Technix, meg inkludert. Se http://www.partsandretards.no, eller hør med Polardego her på forumet.

2. Ja du kan gjøre det selv, men det anbefales at du har med noen som har gjort det før, eller i mitt tilfelle, jeg var med på å senke en bil til en kompis. Det endte opp med at jeg gjorde det selv, men erfaringa jeg fikk av å holde på med den første bilen var god å ha.

Du trenger fjærklemmer, div. fastnøkler, latmannsarm for trege bolter/muttre, gjerne to garasjejekker, muttertrekker er greit å ha, skraller med koppsett, generelt ei godt utstyrt verktøykasse. Rustløsningsmiddel er og greit å ha.

3. Kjøper du justerbart, slipper du å tenke på det, bare å justere til du er fornøyd/bilen er kjørbar.

4. 40/40 senking betyr 40mm fram og bak, altså at det får bilen 40mm eller 4cm lavere.

Håper dette var til hjelp:) Jeg er ikke noen ekspert, men vet mye mer nå enn før jeg monterte coilovers på min egen bil.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg har justerbart senkesett av typen TuningArt(heter også TA Technix) fra et firma som heter Parts&Retards. Kostet 2490+frakt, og er et bra sett mtp at det er et billigsett, senker ca 120mm. Det kan selvsagt ikke sammenlignes med KW og H&R, som koster opptil 15000, men har sett at flere er fornøyd med TA Technix, meg inkludert. Se http://www.partsandretards.no, eller hør med Polardego her på forumet.

2. Ja du kan gjøre det selv, men det anbefales at du har med noen som har gjort det før, eller i mitt tilfelle, jeg var med på å senke en bil til en kompis. Det endte opp med at jeg gjorde det selv, men erfaringa jeg fikk av å holde på med den første bilen var god å ha.

Du trenger fjærklemmer, div. fastnøkler, latmannsarm for trege bolter/muttre, gjerne to garasjejekker, muttertrekker er greit å ha, skraller med koppsett, generelt ei godt utstyrt verktøykasse. Rustløsningsmiddel er og greit å ha.

3. Kjøper du justerbart, slipper du å tenke på det, bare å justere til du er fornøyd/bilen er kjørbar.

4. 40/40 senking betyr 40mm fram og bak, altså at det får bilen 40mm eller 4cm lavere.

Håper dette var til hjelp:) Jeg er ikke noen ekspert, men vet mye mer nå enn før jeg monterte coilovers på min egen bil.

Bra svar!

Men hvordan justerer man høyden etter man har montert settet? Er det mulig å senke/heve etter montering, og hvordan gjør man det?

Subaru Forester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra svar!

Men hvordan justerer man høyden etter man har montert settet? Er det mulig å senke/heve etter montering, og hvordan gjør man det?

Jekk opp, ta av hjulet og begynn å skru:)

Her er mitt sett, TuningArt, og om du ser nyøe etter ser du de to skivene under fjæra. Den nederste er låseskiva, som hindrer den øverste, justeringsskiva, å flytte på seg når du kjører. Låseskiva skal settes til kun med håndmakt, mens for justeringa følger det med en nøkkel som dere ser på siden der.

DSC00533.jpg

Veldig enkelt, MEN du må smøre inn gjengene på justeringa med kobberfett, ellers ruster det fast, og du kommer til å slite med å justere etter en stund. Det hjelper og å ha på noe slags smøremiddel for å lette justeringa hvis du ikke har kobberpasta der og da, som f.eks Zalo eller noe annet. Jeg kjøpte WD-40(rustløser) og spraya på det, og det hjalp litt.

Uansett om det står at settet er galvanisert, så ruster det. Det må være rustfritt stål om du skal unngå det, og det koster litt ekstra.

Endret av Terjeth

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1987 VW Golf CL 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig å hjelpe! Det er godt at kunnskapene mine er til hjelp for andre og:)

TuningArt, samme som jeg har:

http://www.partsandretards.no/webshop/product/53473/6387

TA Technix, akkurat det samme, bare markedsført under annet navn visstnok:

http://www.partsandretards.no/webshop/product/45057/6387

Billig, stivt og med 2 års garanti:) Det anbefales å bytte fjærbeinslager med det samme du bytter dempere.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1987 VW Golf CL 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv søkt her på forumet og funnet flere som skryter av TA Technix, og når jeg fikk vite at TuningArt var det samme, slo jeg til på det. Håkon hos P&R er en kjempehyggelig kar, så bare send en epost til han eller en PM her på forumet til Polardego.

:)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1987 VW Golf CL 1.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ditt spørsmål om hvor mye senk som går an uten å valse med 16" felger, så er det avhengig av bredde på felger, bredde på dekk, og ikke minst innpress på felgen.

Om du har en 7x16" felg med lavt innpress (rundt 35) og kjører med 165/40-dekk så kan du senke mye mer enn om du har 9x16" med innpress på 15 og 215/40-dekk...

Anbefaler deg å finne bilder av en G3 med felger og senk du kunne tenkt deg, og så spørre eier eller andre som har peil på hvordan du kan oppnå samme resultater.

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Når det gjelder ditt spørsmål om hvor mye senk som går an uten å valse med 16" felger, så er det avhengig av bredde på felger, bredde på dekk, og ikke minst innpress på felgen.

Om du har en 7x16" felg med lavt innpress (rundt 35) og kjører med 165/40-dekk så kan du senke mye mer enn om du har 9x16" med innpress på 15 og 215/40-dekk...

Anbefaler deg å finne bilder av en G3 med felger og senk du kunne tenkt deg, og så spørre eier eller andre som har peil på hvordan du kan oppnå samme resultater.

Har du en prosjekt tråd for G3'en du har som profil bilde?

Rockford Fosgate

Focal

Lenke til kommentar
Del på andre sider