Gå til innhold

Låsmekanisme i baksetedør på volvo 240 GL stasjonsvogn

Ranger emnet

fagerkir

Anbefalte innlegg

Kan noen gi meg en anbefaling: venstre baksetedør lar seg ikke åpne da "knotten" ikke kan trekkes opp og sentrallåsen ikke virker på denne døren. Feilsøking koster kr 800 (og i tillegg kommer rep-kostnader for den avdekkede feilen) mens å gå rett på en rep der låskasetten skiftes ut koster 1240. I det siste tilfellet tar jeg sjanse på at det er nettopp låskasetten som er ødelagt. Hvor stor er sjansen for at det nettopp er låskasetten som er ødelagt? Er det noen typiske feil som går igjen for 240-er på dette med låsene i dørene?

Hilsen en "Kultbileier"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke reier å dra opp låseknappen, så er det jo enten låsekase eller noen stag som har kilt seg.

Har du prøvd å dra opp mens man fikler med dørhåndtaka?

DEt som er det største problemet her er vel å få opp døra, man risikerer jo å ødelegge dørtrekket.

Ville tatt en kikk på det selv jeg, enn å sette det vekk på verksted.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke reier å dra opp låseknappen, så er det jo enten låsekase eller noen stag som har kilt seg.

Har du prøvd å dra opp mens man fikler med dørhåndtaka?

DEt som er det største problemet her er vel å få opp døra, man risikerer jo å ødelegge dørtrekket.

Ville tatt en kikk på det selv jeg, enn å sette det vekk på verksted.

Jeg har forsøkt "fiklingen", men knotten og døra er bom fast. Ikke har jeg nok kunnskap til å mekke noe selv heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å dytte døra hardt inn, for så å dra i knotten? Dytt HARDT!

Er det ikke bevegelser i knotten i det hele tatt? Ikke om du drar å håndtaket på hverken utsiden eller innsiden?

Kan jo være at motoren er gåen, og har låst seg i låst posisjon, men skal vel være mulig å dra i knotten fordet..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å dytte døra hardt inn, for så å dra i knotten? Dytt HARDT!

Er det ikke bevegelser i knotten i det hele tatt? Ikke om du drar å håndtaket på hverken utsiden eller innsiden?

Kan jo være at motoren er gåen, og har låst seg i låst posisjon, men skal vel være mulig å dra i knotten fordet..

Har forsøkt siste råd, men til ingen nytte. Ellers er også vinduet tregt å rulle opp/ned - kanskje en forbindelse med låsen?

Men hva mener du med "motoren er gåen"? Hvilken motor? Sentrallåsen virker på de 4 andre dørene (inkl bakluka).

Apropo bakluka, der er gassarmene gått i stykker og jeg er konstant redd for å få den i hodet når jeg åpner. Men her har jeg hørt at man kan kjøpe nye på Biltema og skifte selv, selv for en dame som meg uten mekke-erfaring

Nei, det kan kanskje være like greit å be verkstedet skifte låsekasett uten å gå veien om fordyrende feilsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan prøve er å sveive viduet helt ned, lyse ned i døra å se om du ser låsemekanismen, hvis den ser veldig rusten ut kan det vøre det som er prøblemet. Hadde problemer med førerdøra mi at jeg ikke fikk åpnet den fra innsiden. Å da hjelp det å smøre alle ledd å bevegelie deler. Men hvis du skal bruke rustfjerner bår du spraye det på, å vente litt før du begynner:)

*Just because I don't care doesn't mean I don't understand*

*If something's hard to do, then it's not worth doing*

*I'm in no condition to drive...wait! I shouldn't listen to myself, I'm drunk!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider