Gå til innhold

Reklamasjon på Forsterker

Ranger emnet

Gooner87

Anbefalte innlegg

kjøpte en forsterker av en forhandler.

Det viste seg at den var defekt etter den var koblet opp. Snakekt med han jeg han kjøpte den av, fikk beskjed om å sende den tilbake.

Sendte den tilbake som pakke via posten.

Spurte om hvor lang tid det ville ta for å den tilbake igjen og om jeg kunne få en ny istedet fordi denne var defekt. Noe jeg kan kreve ifølge Kjøpsloven. Fikk et blankt nei, siden fosterkeren var satt ned til halv pris siden det var den siste dem hadde på lager. Det var noe jeg ikke visste om siden jeg kun spurte om å få et tilbud på en forsterker som passet til mitt behov.

Fikk beskjed om at normal rep tid er 2-3 uker uansett hva kjøpsloven sier, det går ikke an å gjøre det fortere. Og at kjøpsloven er umulig å praktisere og derfor ikke fulgt på en del punkter.

Siterer forhandleren fra en PM:

Så snart jeg får forsterkeren tilbake, så hiver vi oss over den å ser hva vi får til. Mer kan jeg ikke love deg.

Siden 14.05.10 har forsterkeren kommet frem til posten hvor forhandleren har sitt nærkontor.

Sendte forhandleren en PM om dette den 20.05.10, og fikk beskjed om at han ikke hadde rukket å hente den men ville hente den neste dag 21.05.10.

Han har fremdeles ikke hentet den.

Hva gjør jeg nå? Dette kommer jo til å ta en evighet før jeg får igjen forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har vår kommunikasjon gått etter at jeg laget en tråd på bilstereoforumet.no når jeg var på utkikk etter en ny forsterker. ble tilbudt denne av forhandleren. Audison LRX3.1MT

MEG:

Hei!

Jeg er interessert i den Audison Lrx.3.1MT forsterkeren. Mulighet for å få litt rabatt?

Har litt dårlig med råd egentlig. Kjøpt ny bil idag 120k + omreg. på 6600kr+ ny spiller 2600kr.

Hvis ikke du har mulighet til å gi rabatt, er det mulighet for å holde den av til neste måned. Får Lønn den 15.

Håper på et positivt svar!

Mvh

xxxx

Forhandler:

Den er satt ned fra 10-lapper. Kan ikke gi rabatt på en sånn pris, det skjønner du sikkert. Og nei, den selges til førstemann med penger. Prøv å få låne av noen, så får du deg en sinnssykt fin forsterker, til en latterlig lav pris

Meg:

Hei!

Nå har jeg fått ordnet med penger. På tråden jeg laget sto det at jeg kan få den for 4500kr. PÅ nettsiden står det 4600kr. Hva er den riktige prisen?

Mvh

xxxxx

Forhandler:

Du får den for 4500 + frakt. 150 kr i oppkrav. Juster ned prisen på nettbutikken, så kan du bare bestille den der

Meg:

Hei!

Forsterkeren er defekt. Idag leverte jeg bilen min til Strømmen Bilradio for å få koblet opp anlegget. Fikk beskjed om at det er noe feil på forsterkeren. Det var feil på strøm terminalen sa dem, liten bevegelse på terminalen og anlegget stopper.. Dem skrudde forsterkeren ned og la den tilbake i esken etter at dem hadde vist meg hva som var problemet det.

Kan jeg sende den til denne adressen: Bilstereosenteret Installbay Træleborgveien 5 3112 Tønsberg.

Får jeg en ny nå eller skal dere sende den videre til verksted?

Mvh

xxxxx

Forhandler:

Adressen er korrekt. Den blir sendt på service, og kontrolert og evt reparert.

Meg:

Hei!

Hvor lang tid kan jeg forvente på å få igjen forsterkeren?

Etter å ha lest litt på forbrukerportalen står det:

Hva har du krav på hvis varen har en mangel?

Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er i utgangspunktet du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner).

Men selgeren kan kreve å få reparere varen hvis:

•Reparasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe" for kjøper (for eksempel retting i løpet av et par dager), og reparasjonen gjør at varen blir så god som ny (for eksempel sko som blir sterkere enn før).

•I tilfeller der reparasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe”, skal det lite til før selgers kostnader anses urimelige (for eksempel hvis innkjøpspris for ny vare er 3 ganger høyere enn reparasjonskostnadene).

•Det medfører en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert, slik som biler og motorsykler.

•Det er umulig å fremskaffe en ny tilsvarende vare, for eksempel når varen ikke lenger produseres. Uavhengig av om selgeren skaffer en ny vare eller retter mangelen kan du kreve at dette gjøres kostnadsfritt, det vil si at du får dekket alle omkostningene du har hatt for å få mangelen utbedret.

Er det derfor mulig å få en helt ny etter at dere har fått kontrollert forsterkeren(omlevering) ettersom denne forsterkeren var helt ny da jeg kjøpte den og var defekt?

Mvh

xxxxx

Forhandler:

At strømmen sier det er noe galt med forsterkeren er ingen fasit for meg. Den skal inn til kontroll, så evt repareres. Ny får du ikke.

Meg:

ok. Ja du får se på det selv. Hvor lang tid vil en eventuell reprasjon ta? Hvor lang tid vil det ta før jeg får forsterkeren igjen?

Hvorfor får jeg ikke ny hvis det viser seg at det er noe feil på forsterkeren?

Mvh

xxxxx

Forhandler:

Hvorfor tror du du fikk den til halv pris?? Jo, fordi den har gått ut av produksjon og vi ikke ville ha den på lager lenger.

Normal reperasjonstid er 2-3 uker. Uansett hva kjøpsloven sier, så er det ikke mulig å reparere et produkt fortere.

MEg:

Hei!

Jeg visste ikke hvorfor jeg fikk den til halv pris. Det sto ikke på nettsiden deres at den har gått ut av produksjon da jeg bestilte forsterkeren og du skrev heller ikke på tråden jeg startet da jeg ønsket ny forsterker.

Har kjøpt ting til halvpris selv om produktet ikke har gått ut av produksjon. Umulig for meg å vite om produktet har gått ut av produksjon når jeg følger så veldig lite med på hva som kommer og hva som er på vei ut innen bilstereo.

Det med at du må sende inn forsterkeren for å få den fikset har jeg full forståelse for ettersom du verken har flere igjen og den er ute av produksjon. Det skrev du ikke på PM'en du skrev til meg. Du skrev: Ny får du ikke uten forklaring.

Det blir jo for eks at du går i butikken og kjøper en laptop. Kommer hjem lader den opp og deretter starter det men den bare slår seg av. Da tror jeg du også ville ha vært skuffet over produktet og ville ha dratt tilbake til butikken og krevd ny ettersom produktet er helt nytt. Istedenfor å vente i 3-5uker på å få den fikset.

Beklager hvis jeg virket krass mot deg, men har virkelig lyst til å få lyd i bilen(kjører rundt uten nå) og det fort.

Mvh

xxxxxx

Forhandler:

Har full forståelse for at du ønsker en rask løsning. Men samtidig må du vite at kjøpsloven er umulig å praktisere, og blir derfor heller ikke praktiskert på endel punkter. Skulle en forretning gitt kundene ny vare hver gang det var noe galt etter kort tid, så kunne man lagt ned. Teng deg bare de som selger mobiltelefoner, en vare det er ofte og mange feil på.

Problemet er også at serviceverkstedene ikke har tid til å reparere varene like fort som de kommer inne. Dette fordi det snart ikke er serviceteknikere igjen, siden få vil utdanne seg til det i disse dager. Et resultat av at produkter blir billigere og billigere, og ikke er lønnsomme å reparere.

Så snart jeg får forsterkeren tilbake, så hiver vi oss over den å ser hva vi får til. Mer kan jeg ikke love deg.

Meg:

Hei!

Har du hentet forsterkeren hos posten? Siden 14.05.10 har det stått på posten.no at pakken er ankommet Tønsberg Postkontor?

Mvh

xxxxx

Forhandler:

Det har jeg ikke rukket. SKal hente den i morgen

Endret av Gooner87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 1. Det er forbrukerkjøpsloven som gjelder, ettersom du er privatperson og han er forhandler. Ikke kjøpsloven

Forbrukerkjøpsloven er ikke fravikelig, og MÅ derfor følges. Det er kjøpsloven som man kan gå bortfra, men den gjelder ikke her.

Defekt ved ankomst hos kunde er en mangel, og kunden kan da velge mellom retting og omlevering om dette ikke medfører en stor ulempe/kostnad for forhandler. Ettersom han ikke hadde flere igjen, og den var til halv pris, kan dette kalles urimelig kostnad om du legger godtanken til. Forhandler kan da rette feilen innen rimelig tid.

Men om det tar så lang tid, så kunen du jo ha benyttet deg av angreretten du har ved alle fjernsalg. Da skal forsterkeren leveres i tilnærmet samme tilstand som før, og ettersom den var defekt når du fikk den kan du angre på kjøpet.

-99 Astra G sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 1. Det er forbrukerkjøpsloven som gjelder, ettersom du er privatperson og han er forhandler. Ikke kjøpsloven

Forbrukerkjøpsloven er ikke fravikelig, og MÅ derfor følges. Det er kjøpsloven som man kan gå bortfra, men den gjelder ikke her.

Defekt ved ankomst hos kunde er en mangel, og kunden kan da velge mellom retting og omlevering om dette ikke medfører en stor ulempe/kostnad for forhandler. Ettersom han ikke hadde flere igjen, og den var til halv pris, kan dette kalles urimelig kostnad om du legger godtanken til. Forhandler kan da rette feilen innen rimelig tid.

Men om det tar så lang tid, så kunen du jo ha benyttet deg av angreretten du har ved alle fjernsalg. Da skal forsterkeren leveres i tilnærmet samme tilstand som før, og ettersom den var defekt når du fikk den kan du angre på kjøpet.

Hvordan går jeg frem nå. Sender jeg bare denne forhandleren en PM om at jeg vil heve kjøpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering:

Forhandleren hentet forsterkeren hos posten 26.05.2010. 13 dager etter at forsterkeren hadde kommet frem. Og 6 dager etter at han hadde fått en påminnelse av meg om at forsterkeren har kommet frem.

Dette er hva denne forhandleren kaller "rask løsning". Ble lovet at dem skulle kaste seg over den så fort dem fikk den, hjelper jo ikke at dem ikke henter forsterkeren før etter 13 dager hos Posten.

Fikk en PM igår av denne forhandleren:

Da har jeg gått over forsterkeren, og kan ikke finne noen feil på den. Hva mente Strømmen skulle være galt med den??

Mitt svar:

Hei!

Da dem koblet opp anlegget gjorde dem det med setene nedfelt. Etter å ha justert anlegget og dem skulle vippe opp setene stoppet plutselig forsterken. Etter det viste meg hva som var feilen ved å lirke litt på strøm terminalen og da stoppet anlegget opp.

Mvh

xxxxx

Regner vel med at denne forhandleren kommer til å bruker et måneder på dette hvis dette fortsetter i samme tempo når han ikke klarer å få meg seg fra dag en at det er dårlig kontakt på strømterminalen.

Noen som vet hvordan jeg går frem ved å enten få igjen forsterekeren raskere fikset opp eller få hevet kjøpet?

PÅ forhånd Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sendt han en PM for å si det ja, men når du kjøpte forsterkeren SKAL det følge met et angrerettskjema, det skal det på alle internett salg(som nevnt tidligere) hvis ikke kan du finne dette på forbrukerportalen.

Hvis han prøver seg og sier at det ikke er angrerett på denne grunnet pris osv, så står dette spesifiserrt i forbrukterkjøpsloven, DET ER 14 DAGER ÅPENT KJØP på alle varer kjøpt på internett eller ved at selger ikke har fast utsalgssted, gjelder både om det er brukte eller nye varer. avslag eller ikke.

Når det er sagt så kan han ikke drive å dikte opp lover, kjøpsloven har ingenting med salg mellom firma og privatperson å gjøre, her gjelder som sagt forbrukerkjøpsloven, som ikke kan fravikes.

Det hjelper ikke om han ikke "rekker" eller ikke har "mulighet" til, eller ikke har teknikere ledig, det er faktisk ikke ditt problem.

Datoen du har å forholde deg til er

Kjøpsdato, og datoen du leverte den INN til posten... resten er ikke ditt problem, det er hans.

Når dette er sagt, min personlige mening i denne saken er at jeg hadde ikke ville hatt produktet da selger ikke klarer å svare på en proffesonell måte... men på en måte som gjør at jeg som kunde føler meg tråkket på, jeg liker hyggelige mennesker, da kan jeg være hyggelig tilbake, men når folk oppfører seg som rasshøl, da får de det i retur...

Søkte litt rundt, ser denne forsterkeren til prisen som selger oppgir, men ser at det er en del butikker som har den fortsatt, så en butikk som la den til i november, jeg vet ikke hvor ofte "nye" modeller kommer, men synes ikke det er så lenge egentlig.

Når selger til og med har "glemt" og opplyse om at det er en vare som er utgående, og at det er derfor den er så billig, så er det faktisk hans problem det også, kan faktisk ikke komme å si dette etterpå...

langt innlegg men håper det hjelper.

91 volvo 740

81 pontiac Grand Prix[phat square]

72 vw boble[go biln]

[x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et godt innlegg ZAbatmaN.

Sendte forhandleren en PM igår før du la inn inlegget ditt ZAbatmaN.

Hei!

Har du fått sjekket forsterkeren igjen?

Mvh

xxxxx

Har fremdeles ikke fått noe svar selv om denne forhandleren har vært aktiv på forumet flere ganger etter å ha sjekket når han sist har vært aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har skrevet et en PM jeg vil sende han, ser dette greit ut:

Hei!

Jeg vil benytte meg av angreretten på dette produktet jeg har kjøpt av deg.

Dette vil jeg gjøre fordi du bruker altfor lang tid. Du bruker 13 dager på å bare hente forsterkeren hos posten. Dette er ikke hva jeg kaller rask løsning.

I følge forbrukerkjøpsloven har jeg loven på min side. Det at du ikke har tid, mulighet, ikke rukket å hente forsterkeren eller at du ikke har en tekniker som er ledig er ikke mitt problem. Det med at forsterekeren var til halv pris grunnet utgått modell opplyste du ikke om og derfor kan du heller ikke bare begrunne med det i ettertid.

Det fulgte ikke med angrettskjema med forsterkeren. Jeg har printet ut et skjema og skrevet på det jeg skal. Resten får du fylle ut selv. Vil du ha det tilsendt via post eller fax?

Mvh

xxxxxx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid bra med litt humor. Kult bilde Thomas S.

Fikk en PM tilbake igår etter at jeg hadde sendt han denne PM'en som jeg har skrevet over.

Fikk som svar:

Helt greit, skal overføre pengene på mandag.

Da ser det ut som jeg får pengene mine igjen.

Takk for hjelpen til alle som har hjulpet til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider