Gå til innhold

omega 2.5TD blir fort for varm va kan det være?

Ranger emnet


tsracer

Anbefalte innlegg

har en omega 2.5 td som har begynt og bli litt for varm i det siste på varme sommer dager.

 

vis man gasser litt for mye ved en forbi kjøring eller kjører litt for så stiger gradene på bien fort fra 90 til over 100 nesten så den er på rød.

 

hva kan være galt?

har sjekka vifta på bilen den er i bra stand. en kanskje vann pumpa er ikke får vannet til og sirkulere?

 

noen som har tips?

http://www.bilforumet.no/faq

 

Volvo 740Turbo Intercooler

volvo 240 gl-vinterbil-Solgt

volvo 240R (Prosjekt Bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville først sjekka om der er luft i kjølesystemet, deretter vannpumpe og termostat.

Bruker den kjølevæske?

 

oki da skal jeg se om jeg finner ut av det. åssen sjekke om det er luft? det burde vel ha sirkulert bort fra før?

 

nei bruker ikke olje eller vann. har sjekke o det var vann i olja og omvendt det var som det skulle.

http://www.bilforumet.no/faq

 

Volvo 740Turbo Intercooler

volvo 240 gl-vinterbil-Solgt

volvo 240R (Prosjekt Bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki da skal jeg se om jeg finner ut av det. åssen sjekke om det er luft? det burde vel ha sirkulert bort fra før?

 

nei bruker ikke olje eller vann. har sjekke o det var vann i olja og omvendt det var som det skulle.

 

vet ikke hvordan det er med lufting osv på den motoren der, men prøv å klem på slanger å slikt.

 

ville heller sjekka vannpompa.

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke har vært skifta vannpumpe på den, så kan du gjøre det først som sist. Originalt er det plastikkdrev på pumpa, og det har en lei tendens til å gå til helvete etterhvert. Den og termostat klarer man å skifte på en halv dag omtrent. Det eneste man trenger av spesialverktøy klarer du å lage selv hvis du er litt oppfinnsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke har vært skifta vannpumpe på den, så kan du gjøre det først som sist. Originalt er det plastikkdrev på pumpa, og det har en lei tendens til å gå til helvete etterhvert. Den og termostat klarer man å skifte på en halv dag omtrent. Det eneste man trenger av spesialverktøy klarer du å lage selv hvis du er litt oppfinnsom.

 

 

oki

åssen spesialverktøy er det snakk om?

http://www.bilforumet.no/faq

 

Volvo 740Turbo Intercooler

volvo 240 gl-vinterbil-Solgt

volvo 240R (Prosjekt Bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki

åssen spesialverktøy er det snakk om?

 

Du må sannsynligvis ha ett verktøy for å holde igjen slureclutchen når du skal løsne vifta. (PS: Den er LINKS-gjenget, så det er litt viktig å skru den feil vei!)

Verktøyet skal inn i to hull foran på reimhjulet, men det fikser du greit ved å finne f.eks ett bor som passer i hullet, og bruke en stor skrutrekker til å holde igjen mellom det og senteret på reimhjulet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel ikke noe spesialverktøy. Er vel tre skruer som holder vifta. Må vel løfte radiatoren litt opp og tilbake for å få ut og inn pumpa og. Er litt trangt neddi der. Men ikke så ille.

-94 Omega 2,5 TD dieseldyret

-98 Omega 2.5 TD CD Delebil. Selges i deler. Rustfri!!

-95 Omega 2.0 Stv. Skinn osv. Selges.

-90 200sx Stage 3

-92 200sx drift/isbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente nå dem var like. Har jo hatt begge to. Men jeg tok nå av tre skruer. Bytta for noen uker siden på den ene bilen min. Hmm.. Men uansett kurant jobb.

-94 Omega 2,5 TD dieseldyret

-98 Omega 2.5 TD CD Delebil. Selges i deler. Rustfri!!

-95 Omega 2.0 Stv. Skinn osv. Selges.

-90 200sx Stage 3

-92 200sx drift/isbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reimhjulet sitter vel med tre skruer, også sitter vifta fast til den igjen med en sentermutter. Mulig det går å løsne de 3 skruene uten å ta av vifta. Husker ikke riktig. Jeg demonterte iallfall vifta. Litt lettere å tre på og av reima også da. Jeg bytta begge reimene foran der i samme slengen, da det ikke akkurat er SÅ morsomt å rote med dem når radiator og alt sånn sitter der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår