matador Skrevet Mai 25, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2010 (endret) hei, det er slik at den originale kalipperen ble byttet ut pga at stempelen hadde sprekket og lekte bremse veske, den ble byttet ut men oppdaget i ettertid at den henger seg opp og i lengre strekninger blir tom felgen passer bra varm. Jeg har demontert den helt og renset alt som er, det hjalp noe men nå er like "dårlig" igjen, den bilen kjøres ikke så ofte langt men irriterende å høre at den pipper en stund før den slepper og slutter å pippe. Jeg lurer på om det fines en retur ventil som muligens henger igjen og ikke slipper trykket tilbake eller noe tilsvarende -med tanke på ABS og sånt. Ellers alt fungerer 100% da det er nye bremsekloser -byttet samtidig som kaliperen ifjørd før vinteren. forslag? forresten den stempelen i kaliperen er ikke av metal men av hard plast som sprekker veldig lett :( særlig når den blir varm self. Endret Februar 5, 2011 av matador Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeth Skrevet Mai 25, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 25, 2010 Sjekket at gliderne ikke er tørre? Hos meg gikk det hull på gummibeskyttelsen som er rundt glideren, slik at den tørket ut og hang se fast. Siter 1997 VW Golf Joker 1.6 1983 VW Golf 1.5 C x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI x 1987 VW Golf CL 1.6 x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Mai 26, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2010 nei, de ble også demontert og smørt opp samtidig -som sagt alle vanlige "triks" er gjørt og derfor jeg spør nå siden jeg ikke kjenner mer i detalje hvordan er det på den type bilen. Bremsevesken sprutter veldig bra når det bremses ellers -likt de andre hjula faktisk- men som sagt det er bare at de henger seg opp før de plutselig bare løsner. finnes det noe form for retur ventil eventuelt? Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stusjelig Skrevet Mai 26, 2010 Rapporter Share Skrevet Mai 26, 2010 Stempelet er av no kerramik saker, som sakt sprekker utrolig lett :S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
loxus Skrevet August 6, 2010 Rapporter Share Skrevet August 6, 2010 Det ligger en tilbakeslagsventil i bremseslangen, og det er garantert den som må byttes. Slangen koster rundt 2.000,- og er umulig å få tak i "uroginialt". Siter [X] 2007 - Volvo C30 2.0D [ ] 1991 - BMW e34 525i [ ] 1999 - Chrysler Stratus 2.0 [ ] 2007 - Nissan Narvara 2.5D [ ] 2005 - Renault Kangoo 1.6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet August 11, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 11, 2010 Du mener i den bøyelig delen av slangen? 2000Kr? det er nok bekled med platina og gjengen er sikker i gull :polish: trodde det var en retur ventil i selve ABS kontrol boksen egentlig, da den ventilen er elektronikk styrt :) ellers trodde jeg at det kunne isåfall finnes noe lignende i selve metal overgangen der den bøyelig slangen kobles men den har jeg demontert i "molekyler" og der var ingenting som kunne ligne på noe ventil. Bremseklossene på den enne siden er helt slitt nå så skal bestille nye klosser og finne ut av det. For å finne ut om det er selve slangen kan jeg jo bare bytte over til andre siden og se om feilen følger slangen ;) takk for tipset anyway :) Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Oktober 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2010 (endret) fant årsaken til feilen da jeg kjøpte ny kaliper og byttet en del av bremserøret og fremdeles var feil så demonterte jeg mer og det som var lettere enn selve ABS pumpa -hovedsilinderen...Ved første øyesyn kan man faktisk se feilen -bare man vet hva som er "galt"...når man fjerner påfylling lokket så kan man se rett ned toppen av en blank metal rør ved siden av en åpning. Om dette rører er noenlunde skjeiv eller på skrå så har den knekt innvendig -dette er en låse pinne for stemplene som stenger og åpner for bremsevesken.Denne låse pinnen blir presset av en spiss skrue som er i stempelet så den blir utsatt for slitasje og ofte knekker til slutt ville jeg tro... jeg fant uta av det når jeg demonterte hele sylinderen og hørte noe som raslet innvendig, etter o demontere første yter sylinderen ved hjelp av luftrykk oppdaget jeg at innerste sylinder fremdeles satt fast og med en pippel forlenger fikk jeg trykk hard nok til at den plutselig løsnet.Årsaken er at den spisse delen i sylinderen knekker låse pinnen og den øvre delen går i skrå stilling og kiler fast den spisse delen i sylinderen...den nedre knekte delen sitter løs inne i hovesylinderen og kan tas ut ved hjelp av en magnet stav.Da skal sylinderen gå frem og tilbake med en klar overtrykk når det blokkeres med fingeren i utgangen der bremsevesken kommer ut og ved retur skal det bli en tydelig vakum. Alternativ er å kjøpe ny hovedsylinder til noen tusen lapper...Det er denne vakuumet som drar tilbake kaliperne forresten da dette er en lukket system. I mitt tilfelle den sylinderen beveget seg noe fremover men neste ikke noe bakover.Som sagt dette kan sees på en enkelt måtte NÅR man vet hva er riktig, og i ettertid så forstår jeg hvorfor den så litt skrå stilt den metall låse pinnen Har noen bilder etterhvert: Endret Juni 14, 2014 av matador Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Oktober 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2010 NB!!NB!! IKKE PRØV Å REPARERE HOVEDSYLINDEREN OM DU IKKE HAR ERFARING OG FORSTÅELSE FOR GRUNNLEGGENDE MEKANIKK!! NB!!NB!! hovedsylinderen slik skal se ut låsepinnen i begge sylinderen, er den litt på skrå eller skeiv er den knekt... Den som kan kenkke er jo bare den lengst framme mot støtfangeren da den har som sagt en spiss aksel som presses mot låse pinnen -denne kretsen hører til høyre bakhjul og venstre framhjul. Denne kan dras ut når bremsen pedalen tråkkes inn egentlig uten å måtte demontere hovedsylinderen, bruk en magnet stav eller magnetisert skrutrekker. b akre låse pinnen ute, men man kan see at framme låsepinnen er litt over kanten og det er ikke riktig! da den skal inne i en fordypning inne i hovedsilinderen men som sagt når den brekker blir dette endret ved nærmere øyesynd. her er bakre sylinder ute og om man ser godt etter kan man see en spiss kant midt i åpningen til låsepinnen, denne her er ikke så spiss som den som er i det andre sylinder. bruk papir eller lignende rundt det som skal føres inn i hovesylinderen da veggene skal ikke ripes opp da dette skapper over/undertrykk til bremsevesken!!! viktig!! presse fast men forsyktig til du kjenner at ytre sylinderen låsner og beveger seg fritt frem og tilbake. Da løsner gjerne den knekte låse pinnen og kan være vrient å fiske den opp -som sagt bruk gjerne en magnet den minste delen er den nedre delen av den knekte pinnen, resten glemte jeg å ta bilde av men begge låse pinnene skal være like lange når man fjerner lokket kan man se rett ned her og se tilstanden på den utsatte låsepinnen egentlig.... oki, det var alt og husk a ventilere bremsene extra nøye om hovedsylinderen demonteres -derfor enklere å ikke demontere hele dritten slik jeg gjørde... bilde er ikke helt ok men dere skjønner sikker hva jeg mener :) god helg!! Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Oktober 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2010 (endret) Djevelens verk den bilen. :D Neida er det en dårlig konstruksjon i mastersylinderen eller er det meningen at det skal slites slik? Jeg regner med du har sjekket pris på både overhalingssett og ny eller overhalt hovedsylinder både i usa og på ebay/nett generelt. OEM fra Chrysler/Dodge bør ikke koste mye i uniten. EDIT: Du kom med nytt bildeinnlegg før jeg svarte. Bra bildeillustrasjon! Vil dette si at du har reparert eller må du ut og kjøpe nye deler på mandag? Vil du anbefale å overhale med nye pinner og pakninger eller kun kjøpe ny/overhalt? :) Endret Oktober 16, 2010 av Skody Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Oktober 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2010 Er nok en uheldig design tror jeg, da som sagt den ene sylinderen har en spissere del akk der pinne brekker. Jeg tror at dette er en produskjons feil og derfor er en del stratuser rund omkring som slitter på kalippere og hovedsilndere som er defekte. Prøvde å skaffe en brukt kalipper lenge men ga opp da de var enten med sprekker i høyre bak sylinderen eller allrede knekt. Men det falt meg aldri inn at det kunne være hovedsylinderen da mange mente at det var en ventil et sted imellom. Helt ærlig hadde jeg nok demontert ABS enheten om den ikke satt så jævlig vanskelig til ellers...:hammer i stratusen min har ikke dette problemet men skal skjekke låse pinnen i hovedsylinderen allikevel -det er stratusen til kjerringa som feilet- holder med ny låse pinne, alt det andre er bra, og i å for seg er allrede en låsepinne men forløpig satt jeg det sammen uten den ene men ingen sak å sette den inn gjennom påfyllings lock ;) ellers tviler jeg på at den er en del av overhallings kit eller hva skulle være. Man kan også gjenge øvre hullet og sette inn en umbraco skrue som jeg tror vil funke helt umerket og kanskje tåle bedre den spisse kanten fra stempelen :) Etter dette har bremsene fungert helt perfekt men må lufte bremsene enda en gang da jeg merker litt ettergiving med en gang :) Ellers finnes ikke noe form for "retur ventil" eller tilsvarende noen sted i denne bilen isåfall -jeg kjørte inn stål tråd fra der jeg knakk røret (prøvde å demontere gummi slangen men satt som f og fant ut at det var best å kutte -da brukte jeg den stål tråd som sagt. Kjøpte nye koblings nyppler og mekka en ca 10 cm ny koblings rør med en 3/8 nyppel over til gummi slangen. Ellers brukte jeg M10 kobling imellom. Hos Biltema kostet dette litt over 100kr... Forresten ventilasjons nypplene til kalipperne kan med stor fordel byttes ut til 3/8 gjeng med 10mm hode... da original dritten med 3/8 hode blir fort runde hvis de sitter godt fast. Jeg byttet ut alle rundt bilen mens jeg luftet bremsene :) dette har de også på Biltema til rimelig penger.:titties: Gummi slangen var litt trangere ved holderen/festen som er inntil støtdemperen pga irring på innsiden av metal festen der slangen går gjennom, den åpnet jeg og renset så regner med at det hjalp da stål tråden gikk mye lettere etterpå. Så i denne gummi slangen vær det ingen verdens ventil slik andre nevnte. Utrolig at denne gummi slangen skal koste så mye. Greit nok at den er til bruk her men regner med at -hva heter firma som "har alt av slanger og slik" kan sikker lage noe sånt for langt mindre. De lager ellers hydrauliske slanger til tunge maskiner som har langt mer tøffere krav :pray Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Mai 13, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2012 (endret) Det var ikke helt ferdig med bildene forresten :) -hadde nesten glemt denne tråden- det var jo slik at den låse pinnen var knekt, så jeg fant ut at en bor på 4mm passet ganske så bra i hullet, men ble ikke heeelltt tett, MEN en torx nr 10 fra Biltema passet som originalen, mener å ha målt den med skivelær men har ingen bilde av det :( Tok vinkel slipperen og kappet den og etterpå trimmet til passer lengde og jevnet kantene, passet fint og har fungert siden. I ettertid kan man gjøre følgende ved samme feil: bare å tømme bremseveske beholdere, ta av beholderen og ta nøye i ettersyn låse pinnene, om en kompis tråkker inn bremse pedalen er det bare å nappe opp pinnene faktisk, ellers sitter godt, og slik jeg ser er faktisk ikke nødvendig å lufte bremsene engang... men om man demonterer hovedsilinderen HUSK å fylle på og lufte flere ganger, slik at bremse vesken renner ut i flere omganger FØR luften kommer ut, da luften må drives helt ut i utluftings skruen.... da må det renne langst bremse røret først FØR den når andre enden... ELEMENTAR!!! OBS-obs-obs!!!!!!! Endret Mai 14, 2012 av matador Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Mai 13, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2012 til slutt bare å passe at gummi sitter tett og godt, påse at det ikke er noe lekkasje rundt de :) finito :) mvh james Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.