Gå til innhold

Komp testing Audi 2.8

Ranger emnet

Fisk

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte meg en 93 mod Audi coupe 2.8 Quattro med røket registerreim for en måne siden. Å nå er jeg i gang med å få liv i bilen og har noen spørsmål.

Først tenkte jeg å ta av begge toppene, men når innsugen kom av så alt veldig bra ut og begge kammene gikk fint rundt. Så jeg monterte på den nye regreime og alt snurret fint.

Så testet jeg kompresjonen før å se hvor tette ventilene var, men er litt usikker på resultatet.

Sylinder Bar

1 9,5

2 7

3 12

4 14,5

5 15,5

6 13,5

i boka står det: ny 10-16 bar min 9 bar og ikke mer en 3 bar mellom sylindrene

skulle jo ha testa komper med varm motor. Er det stor forskjel med kall motor(Ca 0 grader)? Eller er det noe vits i det hele tatt?

Mulig kammen til sylinder 1, 2 og 3 er none grader feil. Men hvil det bli så stor forskjell?

Eller har jeg en bøy på noen veltiler i sylinder 2, mulig 1 eller kanskje også 3?

Lekker jo ikke mye.

Eller skal jeg skru alt sammen i gjeng. Starte opp og måle etter at motoren har gått lit?

Noer tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HEST

Da kan jeg jo bare bytte ventilene da. Er sikkert like billig det.

Er ikke sikkert det bare er ventilene, kan være styringer osv som har fått seg en smell, eller banka ventilseter. Mitt beste råd er å sende toppene bort til syl service og be dem sjekke/ reparer dem. Du vil spare på det i lengden, si at du setter sammen motoren igjen og kjører 1mnd så blir det noe mer galt. Best å være på sikre siden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

tror også jeg ville hørt på asim.

du kan ødelegge stemplene og ventilene og fucke det bra til på godt norsk. Skal alltid måles ved arbeids temp ja. Det er ikke på 6000 omd, i to timer:D skru av og sjekk alt, kansje står allerede ventilene i pissevinkel, vet aldri.

- 98 ITR

- 00 Civic Vti

- 77 Civic 3d 1,2 (prosjekt, trenger motor)

- 95 Astra 1,8 16v GLS (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har regreima røket på en motor vil jeg da si d er obligatorisk å ta a topper å sjekke ventiler, og veg 8,5 bar differanse så sier d seg selv at noen ventiler er gåen. Du skrev ikke hvor langt motoren har gått, men en motor som har gått over 200 000 km har ikke vondt av bytte av ventiler, styringer og sliping av seter. (selvfølgelig forskjell om det er en på 70 som har kjørt den, enn en ungdom)

Beste rådet ville vært å revet av topper og sjekket, er ikke så mye arbeid.

Wankel så klart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider