Hans Skrevet Februar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2004 Snakka med en v8-guru som sa at man kan dra ut noen hk ved å blankpolere toppen på stempla.. Jeg ser ikke helt logikken i det, noen som har noen meninger om dette? Siter 242 V8 *Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Era Skrevet Februar 9, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2004 Originally posted by Hans Snakka med en v8-guru som sa at man kan dra ut noen hk ved å blankpolere toppen på stempla.. Jeg ser ikke helt logikken i det, noen som har noen meninger om dette? Og sa han hva dette skulle være godt for? Vet at det kan være lurt og polere forbrenningsromet og eksos kanalen men ikke stempeltoppen. Da de små rillene faktisk hjelper gassene og og blande seg. Men det omerådet her har mange teorier og sanneheter Era Siter Power out of controll is me... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Skrevet Februar 11, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2004 Originally posted by Era Og sa han hva dette skulle være godt for? Vet at det kan være lurt og polere forbrenningsromet og eksos kanalen men ikke stempeltoppen. Da de små rillene faktisk hjelper gassene og og blande seg. Men det omerådet her har mange teorier og sanneheter Era nei, han sa ikke hva det skulle være godt for.. har ikke hørt om det før så jeg stussa litt på det... noen andre som har hørt at det er bra? Siter 242 V8 *Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 15, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2004 Må vel være for at den skal bli glatt å sota ikke skal sette seg, riller kandet jo være der for det. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vantage Skrevet Februar 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2004 hmm.. ekke noe med friksjon da? polerte overflater gir jo mindre friksjon ved bevegelse.. ikke at toppen av stemplet beveger seg i seg selv, men det skyver jo lufta ut f.eks.. bare en fiks idè jeg fikk :) Siter Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kane Skrevet Februar 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2004 Første gangen motoren fyrer vil det jo dannes et belegg som gjør at stempelet ikke er glatt lengre skulle man jo tru... Klarer ikke helt å skjønne hva det skal være godt for. Siter Matpakketransport: 85 Volvo 740GL Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI 740 hugges. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CorvetteC3 Skrevet Februar 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2004 jeg har iallefall aldri hørt om en polering som tåler varme, iallefall ikke så mye. Gir kanskje en psykisk effekt økning :rolleyes: Kanskje han bare bomma litt på ordene og mente "Å polere innsuget gir effekt økning" ;) Siter Corvette 4 ever Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thor_no Skrevet Februar 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2004 i instruksjonsboken til min 1954 modell tempo standard står det at ved avsotning av motoren skal man la soten på stemplet ligge der. grunnen til dett var at soten virket som isolasjon slik at stemplet ikke ble for varmt. fjernet man soten risikerte man skjering av motoren. jada jeg vet at en 150 ccm 2t motor ikke direkte kan sammenlignes med en v8 men det er vel en tanke å ta med i diskusjonen her.. Siter thor 1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi. Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torqueflite Skrevet Februar 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2004 Polering av stempeltopper har ikke så mye for seg alene, men sammen med alt annet en gjør med en race motor, betyr det en liten gevinst. Ideen er at en blank overflate leder mindre varme fra forbrenningen bort fra forbrenningskammeret. siden det er varmen som gir trykkøkningen som skyver stemplet, er gevinsten mere kraft på stemplet. En blank stempeloverflate gir også sotavleiringer mindre å klore seg fast i, dermed et renere forbrenningskammer (husk at stempeltoppen er gulvet i forbrenningskammeret). Et glatt forbrenningskammer vil også gi gassvekslingen (eksos ut og friskgass inn) mindre hindringer, med bedre fyllingsgrad som gevinst. Noen lengre oppe her sa at de små ujevnhetene i overflaten hjelper til å blande bensin og luft. Det er helt korrekt, derfor vil drivstoff økonomien lide av en slik polering. På race motorer er man ikke så optatt av økonomi, så man velger å sløse vekk denne lille biten for den ekstra ytelsen det gir. Siter Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ostby Skrevet Februar 23, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 23, 2004 Hørte noen glassblåste stempla og, sikkert samme av grunn. Siter Moped x EVO VI TME x Ducati 748r Solgt =(( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Excaliburz Skrevet Mars 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2004 Ved og blankpolere toppen på et stempel vil du da fjerne det nødvendige laget med sot en faktisk må ha på et stempel(som ikke er nytt da). Hvis du fjerner det laget vil stempelet trekke til seg mer varme(siden sotlaget beskytter mot varme) og du vil ende opp med hull rett gjennom stempelet ditt.....så hvis du er en flink mekaniker og har penger...hvoror ikke? Trenger jo bare et nytt stempel til slutt lell.... onfiredevi Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torqueflite Skrevet Mars 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2004 Originally posted by Excaliburz Ved og blankpolere toppen på et stempel vil du da fjerne det nødvendige laget med sot en faktisk må ha på et stempel(som ikke er nytt da). Hvis du fjerner det laget vil stempelet trekke til seg mer varme(siden sotlaget beskytter mot varme) og du vil ende opp med hull rett gjennom stempelet ditt.....så hvis du er en flink mekaniker og har penger...hvoror ikke? Trenger jo bare et nytt stempel til slutt lell.... onfiredevi Gjør følgende eksperiment en dag du har tid til å leke litt: Ta en acetylenbrenner med oksygenunderskudd - gul flamme - og sot ned en bit aluminiumplate. Still så flammen normal -blå- . Varm på platen. Hva skjer først.... Soten brenner av eller aluminiumen smelter? Let deretter etter feil i teorien om at sotlaget beskytter stemplet....... Brenner det hull i stemplet, har du et annet problen enn rene stempler. Siter Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Mars 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2004 Hans.... Tror jeg ville bare ha gnidd over de skarpe kantene med litt fin smergel og putta i stemplene! Mere effekt å hente på en skikkelig justerig av motoren, siden det ser ut som du skal bruke den på gata! Lykke til! Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Skrevet Mars 16, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2004 Originally posted by Bead-lock Hans.... Tror jeg ville bare ha gnidd over de skarpe kantene med litt fin smergel og putta i stemplene! Mere effekt å hente på en skikkelig justerig av motoren, siden det ser ut som du skal bruke den på gata! Lykke til! Blir nok til at jeg bare smeller den sammen nå, den skal brukes natt til 1 mai! ;) Siter 242 V8 *Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Mars 16, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2004 Å skal du slure! :D Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.