Gå til innhold

Hva trenger jeg til lakkering? + hjelp til å finne rett farge

Ranger emnet

Audib5

Anbefalte innlegg

Har fått endel rust på bilen.

Jeg tenkte da å få pusst ned dette, å få lakkert nederste del på dørene + hjulbuene.

Hva trenger jeg av lakk da?

På førersiden er det så godt som ingnenting rust. Kunn på siden på ene døra det er en liten rustflekk, som må pusses helt ned. Så der blir det å bare å få pust over det så lakken fester seg.

På pasasjersiden så er det mye rust i hjulbuen framme + bakdøra er det mye rust midt på døra under lista og litt nedforbi der.

Tenkte å bestille ferdigblanda lakk på boks fra Norbond

Hva trenger jeg da?

Tenkte å bestille 2 komponent primer (til de plassene jeg pusser det helt ned) + 2 komponent lakk.

Går det fint å bare bruke dette? Eller trenger jeg klarlakk også?

Hvilken egenskap har klarlakken? Beskytter den lakken noe mer? Eller holder den seg bra også uten dette?

Så lurte jeg litt på fargen og. Skal ha svart. Helst en veldig mørk, matt farge uten for mye glans i. Noen som har en farge å anbefale? De leverer RAL eller NCS-farger.

Resten av bilen har samme farge som denne:

52_1900403296.jpg

Skal bli sånn som dette, etter lakkering:

etterlakk.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puss vekk all rusta, og slip godt ut i overgangene så det blir så jevnt som mulig. Legg så epoxy grunning. Mest sannsynelig vil det bli endel skimmer hvis du bare gjør dette og lakker, så jeg ville lagt på fyller over grunninga, og klosset den. Men er det ikke så nøye kan du bare legge epoxy, matte over og lakke.

Klarlakk brukes over en base, men HS lakk (tett farge) ikke trenger klarlakk, den er blank, eller du kan ha oppi matteringsmiddel hvis du vil ha den mattere. Fungerer like fint.

Legg to strøk, vent til den er klissete med å legge andre strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der hvor jeg pusser helt ned til metallet, trenger jeg noe sparkel eller noe der?

Jeg skal vell legg primeren rett på metallet? Så sparkle over den, for å få samme tykkelse som resten av lakken?

Hvilken type sparkel anbefaler dere å bruke?

Hvis det blir bulker bør du sparkle.. men du bør også legge fyller over sparkelen.. Og grunning (epoxy) under sparkelen.. Puss lett over før du sparkler evt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Hei... Noen som har lyst til å gi meg noen råd og tips... Skal fikse rust på opel min for tredje gang... Rusten kommer alltid tilbake x3...hehe..

Noen som vil hjelpe meg, med en nøyaktig fremgangsmåte?? Og ikke minst hva slags produkter... Jeg har ikke kompressor for hånden og er vil ikke bruke flere tusen på syrebad... Bilen er verdt 15.000,så vil ikke bruke masse penger. Vil bare at den skal se bra ut når jeg selger den, og en stund fremover... Det er bare snakk om overflate rust på panser, skjermer, kanaler o.l...

Har også en diger bulk på kanalen som jeg har planer om å sparkle.. hehe.. Noen som veit om jeg skal bruker ulike type sparkler for at det skal sitte?? evt hva??

Håper på god hjelp:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider