Gå til innhold

Hvor sitter fjernbeinslageret?

Ranger emnet


sivertt

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvor fjerbeinlageret sitter på golf 3'n? Må jeg ned med hele demperen eller får jeg det opp i toppen av tårnet?

 

Du kan bytte lageret uten å ta ut demperen ja, krever bittelitt verktøy.

 

Plasser fronten på to støttebukker slik at hele fronten er i fra bakken, dette er relativt viktig.

 

1. Skru løs lagerskålen i topp, bruk en kraftig muttertrekker, eller lang unbrako og en lang kopp, slik som jeg har gjort her.

Husk at unbrakoen kun brukes for å holde fast demperen, du skrur på mutteren, ikke motsatt. Fort gjort å knekke unbrakoen ellers.

 

2. Monter på to fjærklemmer på fjærene, stram til fjæren er løs mot fjærskålen i topp.

 

3. Under lagerskålen sitter det en til mutter(den jeg løsner på bildet), denne holder gummiforingen, lageret og fjærskålen fast, denne skrus løs på samme måte

 

4. Skru løs skruen under bærearmen som holder stabstagforingen, en øyebolt med en skru.

 

5. Press ned bærearmen med en fot slik at du får til å løfte gummiforingen og lageret av støtdemperen.

 

6. Smør opp det nye lageret med ekstra fett og legg fett rundt det når den monteres i den nye foringen.

 

7. Sett på plass den nye foringen og bruk en jekk til å løfte opp bærearmen slik at du får på plass stabstagforingen igjen.

 

8. Skru på plass skru over gummiforing og lagerskålen..

 

NB: Hvis du bare jekker bilen på bare en side så er det mye tyngre å presse ned fjærbeinet pga stabstaget, og stabstaget krever mer innsats å få på plass i bærearmen..

Endret av B.T.i

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det klakker på humpete vei, kan det også være bærekule - men det har du kanskje sjekket ut.

 

Om du skulle finne ut at du tar ut hele fjærbeinet for å skifte fjerbenslager, så vær oppmerksom på at det normalt krever forstillingskontroll etterpå.

Camber bestemmes av innfesting av boltene på demper mot nav (ovale hull for boltene). Om du nøye merker deg hvor boltene står i hullene ved demontering kan du muligens slippe justering og kontroll.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er normalt at demperne henger litt løst i toppen på disse bilene når de er jekka opp.

 

Sjekk bærekula med å røske frem og tilbake i bunn av hjulet når jekka opp, og bruk gjerne et et brekkjern mellom bærearm og nav for å sjekke glapp.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår