Gå til innhold

Trommelbremser på 1.8S - feil på PKK

Ranger emnet


Audi80`

Anbefalte innlegg

Audi 80 1,8s -1990

 

Fikk 2`er feil på bremsene på eu-kontrollen...

 

#Forskjellig bremsekraft mellom hjul på samme aksel større enn 30% av høyeste verdi bak#

 

Er trommelbremser. Har hatt dem oppe og sett på dem. Så veldig fine ut, og bremseskoa var 4,5mm tykke, og helt jevne.

 

Noen som vet hva som kan være feil eller hva jeg bør sjekke?

 

Må bytte bremseslanger også, så da får jeg luftet bremsene, hvis det kan hjelpe.

 

Takker for tips og svar :thumb

Audi 80 1.8E 1987 - Parkert
Audi 80 1.8S 1991 - Solgt
Audi 80 2.0E 1992 - Spiker
Audi a4 1.8 avant 1997 - Konebil

Audi 80 2.0E 1994 avant - Spiker

Caravelle 2.5 tdi 1996 - Bruksbil

Audi 80 2.0E 1994 - Solgt

Audi 100 2.2 CS 1985 - Stasbilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig fint ut inni der, ikke antydning til rust :thumb

 

Men får vel skru opp og se mer i løpet av helga.

Lurer litt på om jeg kan trå på bremsene da? eller er det noen form for stramming som gjør at jeg ikke får satt i sammen igjen?

Hvis ikke er det vel greit å få noen til å trå på bremsene mens jeg sjekker om alt beveger seg som det skal...

 

Har ikke vært borti tromler før :confused:

Audi 80 1.8E 1987 - Parkert
Audi 80 1.8S 1991 - Solgt
Audi 80 2.0E 1992 - Spiker
Audi a4 1.8 avant 1997 - Konebil

Audi 80 2.0E 1994 avant - Spiker

Caravelle 2.5 tdi 1996 - Bruksbil

Audi 80 2.0E 1994 - Solgt

Audi 100 2.2 CS 1985 - Stasbilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være forsiktig med å trå på bremsene når tromlene er av.

Litt for mye, og stemplene spretter ut av sylinderne.

 

Be hjelperen trå langsomt, og stoppe når du sier fra.

 

Mener 80 har stort sett samme bakbremser som Golg3. Mange bilder her: http://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/campingart/jettatech/reardrum/index.htm

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trykke forsiktig på bremsepedalen. Trykker du ned for mye så presser du stemplene ut av bremsesylinderen og du har fått den en enda en jobb ;) Er enda lettere å bevege bremseskoene for hånd for å sjekke om begge stemplene beveger seg fritt, eller bare trykke inn ett og ett stempel. De skal komme meget lett ut igjen når man tråkker på bremsepedalen.

 

Puss lett over bremsebeleggene med medium smergelpapir (~200 korning). Dra over innvendig i bremsetromlene også, altså anleggsflaten for bremsebeleggene. Skru sammen igjen og bakbremsene er sikkert gode som nye ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel trommel er lett match, juster avstanden på håndbrekk spindelen, og du har like bremser. Sitter en så kallet selvjustering i håndbrekket, dette kunne ha virket om det var laget i RVS eller Titan, men i alm. jern satte det seg fort fast.

Få med dama eller en kompis, sett vedkommende inni bilen med oppdrag om å dra til og løsne brekket mens du ser på inni trommelen så sjkønner du tegningen med en gang. Det du skal justere ser ut som en torpedo med en krans på, kransen skal være løs, sittern fast på med en tang og kryp olje (556/CRC etc)løsne den og juster. Legg merke til at det er et hull i bremseskjoldet bak kransen, gjennom her kan du justere med trommelen på (med et flatt skrujern), men OBS spindelen er lik på begge sider så på den ene siden tar skrutr. oppe og trekker ned på andre siden blir det da motsatt , ned -opp. Hvis du ikke får det til gjennom hullet, kan du tørr justere, dvs. juster med trommelen av til du akkurat får tredd trommelen på likt (ca) på begge sider.:m'm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel trommel er lett match, juster avstanden på håndbrekk spindelen, og du har like bremser. Sitter en så kallet selvjustering i håndbrekket, dette kunne ha virket om det var laget i RVS eller Titan, men i alm. jern satte det seg fort fast.

Få med dama eller en kompis, sett vedkommende inni bilen med oppdrag om å dra til og løsne brekket mens du ser på inni trommelen så sjkønner du tegningen med en gang. Det du skal justere ser ut som en torpedo med en krans på, kransen skal være løs, sittern fast på med en tang og kryp olje (556/CRC etc)løsne den og juster. Legg merke til at det er et hull i bremseskjoldet bak kransen, gjennom her kan du justere med trommelen på (med et flatt skrujern), men OBS spindelen er lik på begge sider så på den ene siden tar skrutr. oppe og trekker ned på andre siden blir det da motsatt , ned -opp. Hvis du ikke får det til gjennom hullet, kan du tørr justere, dvs. juster med trommelen av til du akkurat får tredd trommelen på likt (ca) på begge sider.:m'm:

 

Javel? Slikt finner du på bl.a. BMW men ikke på en Audi 80!

Her er det autojustering på håndbrekk vha. en kile som trekkes nedover med en fjør.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen :hellothere:

Stooooor takk til alle som har svart :pray

Har omsider fått tid til å se på bremsene igjen.

 

Ser ut som det er sylindern som sitter fast. På venstre siden beveger ikke den bakre seg før den fremste har kommet 1 cm ut. (Går ut fra at de skal bevege seg likt, ja?)Høyresiden er det kun den fremste som rører seg, mens den bakre sitter dønn fast.

 

Ser at stemplene koster 129,- på Biltema. Noen som har dårlig erfaring med disse?

 

Må jeg av med alt av fjærer å slikt for å bytte stempler, i såfall er det vel lurt å bytte hele sulamitten? (Er ganske tregt på den siden som ikke har rørt seg på en stund...)

Audi 80 1.8E 1987 - Parkert
Audi 80 1.8S 1991 - Solgt
Audi 80 2.0E 1992 - Spiker
Audi a4 1.8 avant 1997 - Konebil

Audi 80 2.0E 1994 avant - Spiker

Caravelle 2.5 tdi 1996 - Bruksbil

Audi 80 2.0E 1994 - Solgt

Audi 100 2.2 CS 1985 - Stasbilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :hellothere:

Stooooor takk til alle som har svart :pray

Har omsider fått tid til å se på bremsene igjen.

 

Ser ut som det er sylindern som sitter fast. På venstre siden beveger ikke den bakre seg før den fremste har kommet 1 cm ut. (Går ut fra at de skal bevege seg likt, ja?)Høyresiden er det kun den fremste som rører seg, mens den bakre sitter dønn fast.

 

Ser at stemplene koster 129,- på Biltema. Noen som har dårlig erfaring med disse?

 

Må jeg av med alt av fjærer å slikt for å bytte stempler, i såfall er det vel lurt å bytte hele sulamitten? (Er ganske tregt på den siden som ikke har rørt seg på en stund...)

 

Du kjøper ikke nye stempler, du kjøper nye komplette bremsesylindre. Altså skifter du ut hele sylinderen med begge stemplene i (wheel cylinder på bildet over). De på biltema fungerer mer enn bra nok :)

Du bør ta av bremseskoene inkl fjører, er mye lettere å komme til da. Monter inn nye når du først driver på, koster heller ikke mye. Gjør alt klart i forkant slik at det siste du gjør er å skru av bremserøret på den gamle sylinderen og sette dette rett over på den nye. Grunnen er at bremsevæska renner ut, gjerne helt ok da man får byttet denne i samme slengen, men pass da på at ikke bremsevæskebeholderen går tom.

Prosessen for å skifte bremsesylinder er godt forklart i linken Bwana la med i innlegget lenger opp.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår