Gå til innhold

Registerreim på 2.0 16V B-Vectra 1996

Ranger emnet


14269

Anbefalte innlegg

Har byttet vannpumpe på motoren, og ønsker å sette tilbake regreima, da den er byttet for ikke så lenge siden.

Men den der stramminga er jo helt "bananas". Samme hvor mye man skrur på stramminga, så kommer aldri "pila" dit den skal. Hva er feil da?

Strammefunksjonen er jo slik at strammehjulet har et bolthull som ikke er i senter (eksentrisk). Ved å vri med 6mm umbrako, så kan dette skrues (vries) slik at strammehjulet blir på det strammeste når unbrakohullet peker ca imot kl 2. MEN pila som indikerer riktig stramming, rikker seg ikke (blir stående helt til venstre).

Derimot hvis jeg "tørner" motoren, så begynner den å flytte seg. Da spretter dem opp til maks og ned igjen.

Hvordan skal jeg vite at den er riktig strammet?

I enkelte posisjoner er det en del slakke mellom kamhjulene. Er det normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Du mener tappen som er på strammeren? ...mener at den er satt på rett plass. Er det mulig å sette den feil?

 

Stemmer det.. er muligheter for å sette den feil ja :-)

PS: husk at det er 2 innstillings muligheter på den .. en for ny regreim og en for brukt reg reim ..

 

Dobbel sjekk for sikkerhets skyld.. litt kjipt med en defekt topp / motor pga. feil med reg reimen ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde egentlig ikke det gikk an å sette strammeren feil, men det kan hende det går på en vectra. Tror ikke det går på en corsa b. Det er jo et spor som "tappen" skal inn i. På corsaen var det nå bare én plass den passet.

 

Når du har fått på reima, så skal du stramme den til maks. Så skal du dreie en omdreining. Så skal du sette strammeren der den skal stå. Deretter skal du dreie to omdreininger, slik at merkene på veivhjul og kammen står overens. Hvis reima er bra da så er det bare å stramme til veivhjulet og sette på dekslene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på x xev motorene så kan du sette strammehjulet feil ja, du ser bakpå hjulet at det er en tapp der. Den tappen skal sitte inni et feste der som gjør at den strammer reima. Når du ikke har satt den riktig så går den bare rundt når du skrur på den.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tid siden byttet jeg vannpumpa (som drives av regreima). Vannpumpa hadde desverre ikke kommet inn i riktig "hakk", slik at den asymetriske akselen på den ikke kom på riktig plass. Det medførte at regreima måtte strammes mer, men den strakk ikke til. Derfor fikk jeg problem med å stramme den ift spesifikasjonene.

 

Strammeren stod imidlertid riktig plassert, men den kan også settes feil. Men da vil du merke det på at den blir veldig "løs".

Endret av 14269
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår