Gå til innhold

Eksamen for kjøretøy

Ranger emnet


Renault

Anbefalte innlegg

hei :)

vi på kjøretøy i harstad har eksamen på onsdag, dette er en praktisk eksamen som skal fåregå på verkstedet.

 

ønsker derfor tips til de forskjellige oppgavene vi kan trekke.

 

1. Hovedservice med registerreimskift

 

2. Bilen har unormal dekkslitasje

 

3. Bilen drar til venstre side ved oppbremsing

 

4. kunden ønsker å få montert et ekstra batteri (koblingsoppsett rundt dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søk eksamen på forumet for det er mange som har spørt ,, men hvis du åpner en bok så står det alt der =)

-Peugeot 306 (vrak) -Vw jetta(avskiltet/ble til isbil/vrak)

-Mazda 323f (vrak)-Vw passat 1.8(bruksbil)

-Opel Calibra(vrak)-Bmw 520 24v(Solgt)

-Vw caravelle (vrak)-Vw passat 2.0(prosjekt/bruksbil)

-Volvo 240GL(vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der synes jeg var ett dårlig svar som man kanskje kunne trøkt ned i halsen sin igjen!

 

Men tilbake til saken.

 

1:

Ved en hovedservice, så følger man rett og slett serviceskjema fra fabrikant/importør,+ evt ting kunden ber om.

Hva en hovedservice er kan vel varierere, men de jeg har skrudd på, så er det Hovedservice, og mellomservice, der mellomservice egentlig er ett oljeskift, der de kanskje har putta inn enkelte ting for å spre utgiftene, Hovedservice er i grunnen en vanlig service, full service.

Storservice derimot, da skiftes normalt sett alt av væsker, filter, og bilen gåes grundig over.

Registerreim skifter man jo bare, men det kan være greit å sjekke opp om bilen skal skiftes vannpumpe på samtidig, evt. om det anbefales, simmeringer som bør skiftes.

 

 

2:

Unormal dekkslitasje, da bør man først se på dekka, og se hvor de har stått.

Slitasje på midten tyder på mye luft, ytterkanter lite luft, en ytterkant feil hjulstilling eller kjørestil.

 

Gå over hjulstilling/understell for slakk, skader etc., så kan man jo kontrollere spissing , men man bør vel ta en 4-hjulskontroll.

 

Etter endt jobb, prøvekjør bil, ok å kjøre? Temperatur i dekka?

 

 

3:

Skeive bremser mest sannsynlig, kjør på bremsetester om mulig å sjekk, er detdet, så rett og slett en bremseservice.

Men det kan være ting som feil spissing, defekte styreledd eller bærekuler, eller rett og slett feil hjulstilling.

 

 

4:

Hvorfor vil kunden det, har han ett reelt behov for det?

Regne ut nødvendig ledningstverrsnitt, sikringsdimensjonering, trenger man skillerelè, hvor bør man legge kabler, feste av batteri.

Hva med ladespenning, ladestrøm, dynamo, ledningsnett til denne bør taes hensyn til.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for godt svar :)

 

begynner å føle meg trygg på dekka og på registerreima, men er fortsatt litt usikker på elektroen.

det er ikk oppgitt i oppgaven hvorfor kunden ønsker et ekstra batteri, det får jeg ikke vite før jeg eventuelt trekker oppgaven.

men regner med de er ute etter de pungtene du nevnte.

 

takk takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår