Gå til innhold

Octavia Kjøp

Ranger emnet

volvokvaløya

Anbefalte innlegg

Hei,Jeg vurdere å kjøpe en Octavia og lurer på om dere kan gi meg noen råd.

Jeg ser egentli på det meste fra 04 til 06-07,men jeg lurer på om det er noen vesentlige forskjeller på motorene på disse her,ser det er noen 100hk,101hk og 105 hk.

Er noen av disse common rail eller alle pumpedyse motorer?

Ser at noen 05 modeller av gammeltype chassiet heter "tour",hva er det?

Ser etter et bra eksemplar som er gått under 100.000km,skal ha 4x4 og climatronic og helst med webasto/eber men ser at det er veldig få som har dieselvarmer.

Hvis dere har noe annet å komme med så værsegod :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Skjønner at vurderer både gamle og nye typen. Octavia 2 (nye typen) kom fra modellår 2005. Av de motorene du har sett på (minste diesel) så er alle Octavia 2 levert med 105 hk. Eneste forskjell jeg vet om er at de første hadde partikkelfilter kun som ekstrautstyr, mens det ble originalt fra ca. 2007 modell?

Den modellen som heter "Tour" er den gamle Octavian,(Octavia 1) som ble solgt parallelt med den nye frem til og med modellår 2009. De var forholdsvis billige som nybiler (220000-230000 for 100 TDI) og bruktprisene bør være endel lavere enn Octavia 2 om du skal vurdere å kjøpe den. De første Tour med 2 wd, ble levert med 90 hk tdi, som var en "gammel" motor fra VW. 4 wd hadde pumpedyse og 100 hk, og fra og fra 2005 fikk 2 wd også samme motor. Jeg har sett at noen oppgir effekten til 101 hk. Tror det bare er avhengig av hvordan man avrunder omregning fra KW. (74 KW x 1,36 = 100,64 hk)

Kvalitetet på ny og gammel er nok ganske tilsvarende. Gammel type har endel dårligere bakseteplass, og begynner å se betydelig mer umoderne ut enn Octavia 2, syns jeg.

De små dieselmotorene kom aldri som 1,9 og commonrail. Første commonrail i Octavia (bortsett fra 170 hk) var 1,6 CR som kom fra modellår 2010.

Lykke til med bilkjøp.

Endret av Psykopelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider