Gå til innhold

Anbefalling av tørrfilter?

Ranger emnet

SStrand

Anbefalte innlegg

APEXi ;)

hønngammal test..

http://www.mkiv.com/techarticles/filters_test/2/

Det finnes sikkert flere tester der ute også, med andre filtre som deltagere. bobistheoilguy.com forumet har nok sikkert noe. Men poenget kommer godt nok frem i den jeg linker til. Og uansett, uten en boks fra f.eks gruppem eller ITG eller et CAI oppsett, så er alt du oppnår bedre respons og varmere luft til motoren..

Endret av LLH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har forstått dette riktig er det motorer med luftMENGDEmåler som ikke liker våte/oljede filtere. Det er luftmengdemåleren som ikke tåler oljen.

Oljen motoren får via veivhusventilasjonen kommer inn etter luftmengdemåleren.

Motorer med luftMASSEmåler skal tåle våte/oljede filtere.

Om det er noen vits og om du fyller motoren med dritt er jo en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liggende slangen mellom luftmengdemåler og innsuget fra en motor jeg vet har vært kjørt med kon-filter eller lignende. Lå et tjukt lag med noe som mest lignet på fin sand i slangen.

Vet ikke hvilket filter den er kjørt med, men om man skal bruke et slikt filter er det kanskje greit å sjekke hvor mye dritt den evt drar inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) LMM vs MAF. AFM/LMM = LuftMengdeMåler. MAF = Mass Air F... eller Luftmassemåler. I allefall er det den med en varme/motstandstråd (MAF) som ikke tåler å få olje på seg. Da brenner den opp eller gir i beste fall feil verdier til ECU.

2) Jeg har et sånt soppfilter og husker den støvsugertesten godt. Det skal byttes ut ved anledning.

3) Også har jeg et sånn gult, billig konfilter fra Kjøkkentema. Det har sluppet inn ørsmå mengder med finfint støv. Kjørte bak biler på en knusktørr skogsveg for en uke siden. Skal jammen meg ta av filteret nå og se hvor ille det er blitt. Har stort sett kjørt på vinterveger ellers.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...