Gå til innhold

Kjøpstips, erfaringer Focus (stv)

JChE

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer sterkt å ta lån ved mitt neste bilkjøp, og kjøpe en Focus stasjonsvogn. Prisklasse rundt 100000-120000 ink avgifter tenker jeg. Har hørt mye positivt om disse bilene, og at de skal være bra som familiebiler. :) Men jeg har noen spørsmål:

- Er det noen årganger/motorer/girkasser man bør unngå?

- Hvor stor motor trenger man? Kjører stort sett med kona og junior i bilen, lite råkjøring m.a.o.

- Er automatkassene bra?

- Er klimaanleggene bra? Holder de på gassen?

- Er det kjente problemer ellers?

- Er det isofix i baksetet? God plass til barnesete?

Jeg ønsker først av alt en driftssikker bil med greie kjøreegenskaper og god plass. Vil helst ha bensin da jeg liker det best. Jeg vil helst ha automatgir, men det er ikke et must. Jeg vil ikke ha en bil der forstillinga detter fra hverandre, gasspedalene knekker, låsene slutter å funke, elektronikken klikker konstant, eller som bruker hundre liter olje i uka og legger igjen små svarte dammer over alt hvor jeg parkerer. Sikkerheten er også viktig. Så da tror jeg Focus er rette bilen?

Er også glad i Mercedes, men det blir for gammelt i min prisklasse, og 210-serien er det desidert styggeste jeg ser på veiene. 211 og 212 er gromt, men akk så dyrt. Men nå sporer jeg av...

(Og ja, jeg har selvfølgelig søkt, men fant bare gamle tråder og ville ha oppdaterte erfaringer :))

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg ikke svare på spørsmålene dine, men hvis jeg skulle kjøpt meg en Focus så hadde jeg gått opp litt i pris og funnet meg en ST170

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=12279154

Sjekk med mr Off-topic her inne. Mener han nar skammkjørt Focusen til mora rimelig hardt fra tid til annen.

Octavia vRS

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sjekke at dørlåsmekanismen er i orden, da det er en del feil med disse. På bensinbilene hender det at coilen blir defekt. Da fusker bilen og det ender ofte med at katalysatoren går føyken i samme slengen. På bensinbilene er defekt tanksender en veldig vanlig feil. Vannlekkasje inn i bilen kan også forekomme. Det skyldes nesten alltid at pollenfilteret har vært skiftet og at torpedodekselet ikke har kommet skikkelig på plass etter dette.

Står på broom.no.

Sistnevnte (med vannlekkasje) har jeg selv vært borti på jobb på en bruktbil. Der var dekselet ved frontruta ikke satt ordentlig på plass slik at vannet rant rett ned i vifta og dørken var full av vann.

Rust er jo også en gjenganger så det burde du jo sjekke nøye. Focusen vi hadde som bruktbil på jobb (2000 og noe modell) hadde ikke isofix.

Endret av Margido

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Mk1 utgaven ruster desverre litt, og begnner å bli gammel. MK2 utgaven fra slutten av 04 og oppover er en bedre bil, selv om den kanskje ser litt mer døll ut i standardversjon. Bensin betyr stort sett 1,6 og 100 HK. Det finnes noen få med 1,8 og 2,0 bensin, men ikke mange, spes ikke av mk2. 1,6 bensin er lat, spes med litt last. Motor som trenger turtall, og høy utveksling gjør at det blir mye giring og gassing. Har også vært noen problemer med frostlokk ved pluggene på disse, som ofte fører til topplokkskift.

Jeg ville helt klart funnet meg en diesel. Selv en 1,6 90 HK tdci er vesentlig sprekere enn 1,6 bensin. Finn en 109 HK 1,6 TDCI så har du en skuddsikker bil.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22724062

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Vil dere si at Mondeo er en bedre bil jevnt over? Tenker da mk3 for eksempel, samme prisklasse :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider