Gå til innhold

Elektronikkhjelp søkes, for oppkobling av el-speil..

Ranger emnet

MaxXximA

Anbefalte innlegg

Eg holder på med og finne ut av kossen eg skal koble opp de elektriske speilene som eg har kjøpt til Datsun'en min, men eg har innsett at eg er altfor grønn på elektronikk til å finne ut av dette på egenhånd.. :uhhmmwhat?:

Eg har kjøpt et sett med gamle speil fra en 70talls Celica, og bryteren som eg skal bruke kommer fra en Nissan S13.

Speilene har eg testet med strøm direkte fra batteriet, og dette fant eg ut der:

Det er kun 3 ledninger i hvert speil, og for opp/ned-funksjonen måtte to av disse brukes sammen på hhv pluss og minus

(Retning - Jord + Pluss)

Opp - Rød&Grønn + Svart

Ned - Svart + Rød&Grønn

Venstre - Grønn + Rød

Høyre - Rød + Grønn

Altså, plussen og minusen må "bytte plass" for at speilene skal gå motsatt veier.. :confused: *skjønner ikkje* :hvaskjera

Så kommer det som forvirrer meg mest... Bryteren:

040620102172.jpg

Her skal det vel kun være strøm inn fra et relè, og strøm ut igjen til speilmotoren når man trykker på knappen? Ingen jording i bryteren, sant?

Målte litt med multimeter mens eg trykket på bryteren, for å sjekke hvilke kretser som reagerte på hvilke retninger, og her er det eg fant ut:

Det som står før +tegnet var den svarte kabelen på multimeteret, og den røde var den etter +tegnet.

Bryteren i venstre-stilling:

Opp - Blåhvit + Blårød

Ned - Svart + Blårød

Høyre - Svart + Gulblå

Venstre - Blåhvit + Gulblå

og eg kan også ha svart+blåhvit sammen:

Opp/Ned - Svart&Blåhvit + Blårød

Høyre/Venstre - Svart&Blåhvit + Gulblå

-----------------------------------------

Bryteren i høyre-stilling:

Opp - Blåhvit + Blåsvart

Ned - Svart + Blåsvart

Høyre - Svart + Gulsvart

Venstre - Blåhvit + Gulsvart

og eg kan også ha svart+blåhvit sammen:

Opp/Ned - Svart&Blåhvit + Blåsvart

Høyre/Venstre - Svart&Blåhvit + Gulsvart

Og hvis eg bruker blåhvit&svart på ene siden og den lilla på andre siden, har eg ALLE funksjonene på begge speil med den lilla...

Kossen skal eg koble opp dette, for at speilene skal bevege seg korrekt etter bryterens signaler..??

040620102173.jpg

'97 Nissan Maxima http://www.nccn.no

'73 Datsun 160B http://www.datsunpmcregisteret.no

EX: '89 Subaru E12 4x4

EX: '85 Scorpio 2.8 4x4

EX: '86 Scorpio 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider